Senaste nytt

Diskussion om anställningsvillkor på olika flygbolag

Om jag kommer ihåg rätt har thailändsk anställda på Norwegian anställningsavtal i Thailand. Därför tycker jag inte att det är konstigt med thailändsk lönenivå.

Diskussionen borde snarare handla om det är ok att ett bolag som heter Norwegian och kommer från Norge anställer thailändsk kabinpersonal.

Jag tycker att det på något sätt är ok om man anställer folk på en bas och opererar ut från den basen, ex. TG har thailändsk personal på flighter från BKK. Vad som inte är OK är om DY använder thailändsk personal eller spansk för den delen till att utföra produktion i Sverige till lägre kostnad än de konkurrenter som har personalen anställd och skattandes i Sverige. Ett ännu värre exempel är om man har personal som bor i Sverige men som får ut lönen på Irland och inte betalar skatt eller arbetsgivaravgift i Sverige.

Mvh
/NotRyan

Jag tycker att det på något sätt är ok om man anställer folk på en bas och opererar ut från den basen, ex. TG har thailändsk personal på flighter från BKK. Vad som inte är OK är om DY använder thailändsk personal eller spansk för den delen till att utföra produktion i Sverige till lägre kostnad än de konkurrenter som har personalen anställd och skattandes i Sverige. Ett ännu värre exempel är om man har personal som bor i Sverige men som får ut lönen på Irland och inte betalar skatt eller arbetsgivaravgift i Sverige.

Mvh
/NotRyan
Håller till fullo med om detta.

Jag har inga problem med lokalt anställd kabinpersonal så länge de övervägande opererar på rutter som utgår från den lokala orten.

T.ex. Finnair (Finnair in cost-saving talks with cabin crew) och Austrian Airlines (Investvine » Austrian Airlines seeks Thai flight attendants) kör också med delvist lokalt anställd thailändsk kabinpersonal.

Sist jag flög SAS mellan Peking och Köpenhamn så var minst halva personalen i ekonomi kineser. Hur ser deras avtal ut? Är det annorlunda jämfört med den, i det här fallet, danska personalen? Jag trodde alla flygbolag körde samma stuk som Norwegian nu hängs ut för. Men jag kanske har helt fel?

Sist jag flög SAS mellan Peking och Köpenhamn så var minst halva personalen i ekonomi kineser. Hur ser deras avtal ut? Är det annorlunda jämfört med den, i det här fallet, danska personalen? Jag trodde alla flygbolag körde samma stuk som Norwegian nu hängs ut för. Men jag kanske har helt fel?

SAS har kinesisk/japansk personal och de har baser i respektivt land.
Det fanns en diskussion i FlyerTalk för länge sedan (2008) om detta.

SAS is being sued for dodgy work permit practice for FAs - FlyerTalk Forums

Sen flyger en del kineser med SAS PEK-CPH så det är också en fråga om en service/produkt.

Jag flyger aldrig Norwegian, men kanske är det också mycket thailändska passagerare mellan Oslo och ARN? ;-)

Toppen