Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

Någon som har fått sin kredit på 2000kr-kampanjen ännu? Käkade på Riche 15 juli men inget ännu.

Ringde Amex precis ang detta då vi åt på Miss Voon den 16e juli. De sa att det tar från 5 dagar upp till 150 dagar.

Hittade också detta i villkoren:

Krediten bör visas på ditt kontoutdrag inom 5 arbetsdagar från utgiftsdatum, men det kan ta upp till 150 dagar från erbjudandets slutdatum.
 
Ringde Amex precis ang detta då vi åt på Miss Voon den 16e juli. De sa att det tar från 5 dagar upp till 150 dagar.

Hittade också detta i villkoren:

Krediten bör visas på ditt kontoutdrag inom 5 arbetsdagar från utgiftsdatum, men det kan ta upp till 150 dagar från erbjudandets slutdatum.
Erbjudandets slutdatum? 5 månader efter 31 december alltså? När erbjudandet gällde enbart i Sverige förra gången och den innan dess i matbutiker så dök krediteringen upp efter max en vecka. Nu måste man ju bevaka att den verkligen sker. Ett tips är att ta en skärmdump på info om restaurangen i erbjudandet så de inte senare kan hävda att inte restaurangen deltog.
 

intuition

Medlem
... upp till 150 dagar från erbjudandets slutdatum.
Det kan inte finnas någon rimlig operationell förklaring till det.
Om det är så att folk i gemen får kreditering först i maj 2023 så börjar man fundera på om det är en listig metod att finansiera kampanjen. Har man nyttjat den får man vackert behålla kortet nästan ett år...
 

NotRyan

Medlem
Det kan inte finnas någon rimlig operationell förklaring till det.
Om det är så att folk i gemen får kreditering först i maj 2023 så börjar man fundera på om det är en listig metod att finansiera kampanjen. Har man nyttjat den får man vackert behålla kortet nästan ett år...
Troligen är det för att stävja ett sådant beteende som någon här uppvisade, att teckna kortet för att nyttja erbjudande och sedan säga upp det. Det är knappast en sådan "kund" som Amex vill ha.
 

jonten

Medlem
Om det tar så länge så ställer det ju till det, vi är säkert några som tänkt utnyttja de 4000:- och sen säga upp kortet... Nu kanske man får vara kvar en stund extra... Om jag nu bestämmer mig för att avsluta det
 

intuition

Medlem
Troligen är det för att stävja ett sådant beteende som någon här uppvisade, att teckna kortet för att nyttja erbjudande och sedan säga upp det. Det är knappast en sådan "kund" som Amex vill ha.
Så kan det ju vara. Fast där är inte riktigt balans, tycker jag.

Dels tänker jag att om man designar en kampanj och samtidigt kommer på att det finns risk att x% av kunderna "kommer att nyttja den på ett sätt som inte är fördelaktigt för företaget" så har man ju egentligen gjort fel i designen. Att fixa det med "finstilt" blir fel tänker jag. Den kund som nyttjar kmpanjen och börjar efter några månader undra var krediteringarna tar vägen, och får beskedet att man får vänta till maj nästa år, kommer ju att ha en mer negativ uppfattning om Amex än de hade före kampanjen.

Dels att kopplingen mellan köp ("kundens insats") och kreditering ("kundens förmån") är alldeles för svag. Grejen är väl att man ska känna sig "lite rik"och kosta på sig ett dyrare restaurangbesök än man normalt skulle. Och att Amex får en mental goodwill på det. Om krediteringen kommer 10 månader senare så menar jag att kopplingen är så svag att kampanjens mål om att skapa en positiv känsla försvinner. Dvs man riskerar att kunden som vid första anblicken tyckte kampanjen var bra och ville behålla kortet pga av förmånen kan upptäcka att villkoren är så pass dåliga att värdet av kampanjen försvinner och man hellre väljer att säga upp kortet utan att använda kampanjen.


OBS - nu är det ju inget vi vet att de faktiskt kommer att fördröja krediteringarna till maj 2023. Kanske är det bara klumpigt skrivna villkor, kanske en klassisk copy-paste från någon annan kampanj.
 
Så kan det ju vara. Fast där är inte riktigt balans, tycker jag.

Dels tänker jag att om man designar en kampanj och samtidigt kommer på att det finns risk att x% av kunderna "kommer att nyttja den på ett sätt som inte är fördelaktigt för företaget" så har man ju egentligen gjort fel i designen. Att fixa det med "finstilt" blir fel tänker jag. Den kund som nyttjar kmpanjen och börjar efter några månader undra var krediteringarna tar vägen, och får beskedet att man får vänta till maj nästa år, kommer ju att ha en mer negativ uppfattning om Amex än de hade före kampanjen.

Dels att kopplingen mellan köp ("kundens insats") och kreditering ("kundens förmån") är alldeles för svag. Grejen är väl att man ska känna sig "lite rik"och kosta på sig ett dyrare restaurangbesök än man normalt skulle. Och att Amex får en mental goodwill på det. Om krediteringen kommer 10 månader senare så menar jag att kopplingen är så svag att kampanjens mål om att skapa en positiv känsla försvinner. Dvs man riskerar att kunden som vid första anblicken tyckte kampanjen var bra och ville behålla kortet pga av förmånen kan upptäcka att villkoren är så pass dåliga att värdet av kampanjen försvinner och man hellre väljer att säga upp kortet utan att använda kampanjen.


OBS - nu är det ju inget vi vet att de faktiskt kommer att fördröja krediteringarna till maj 2023. Kanske är det bara klumpigt skrivna villkor, kanske en klassisk copy-paste från någon annan kampanj.
Eller så kanske de har koll på vilka som byter kort hela tiden. Och för dem kommer krediteringen att ta tid...
 
Toppen