Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

Håller med gällande credits. De arbetar väl väldigt mycket med just credits i USA. Märkligt att de inte kan få till samma här
I USA så finns det inget tak på interchange fee som issuing bank får ta ut. Där tjänar de runt 1.5-3.0% på varje transaktion. Medan här i Europa så ligger det på 0.2-0.3%. Det är just denna peng som bankerna använder för att finansiera kortförmåner, och det är just därför förmånerna är så mycket bättre i USA.

I USA så finns det inget tak på interchange fee som issuing bank får ta ut. Där tjänar de runt 1.5-3.0% på varje transaktion. Medan här i Europa så ligger det på 0.2-0.3%. Det är just denna peng som bankerna använder för att finansiera kortförmåner, och det är just därför förmånerna är så mycket bättre i USA.
Fast det gäller väl inte Amex? Därav att en del butiker inte vill ta emot kortet.

Fast det gäller väl inte Amex? Därav att en del butiker inte vill ta emot kortet.
Huh, detta var nytt för mig. Tydligen täcker EU-reglerna inte Amex då de är samma företag som agerar kreditutgivare och kortnätverksföretag. Till skillnad från att ha Visa/MC från bank X, Y eller Z.
Lustigt. Lobbning eller dold logik?

Det var nytt för mig med måste jag medge (även om jag visste att de har 3 party system). Men då gissar jag att AMEX inte "behöver" spendera lika mycket som de gör i USA för att konkurrenterna ändå inte kan göra det i EU.

Toppen