Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

Utbudet för juli. Märks att det är sommar, en enda lunch och en brunch, resten middagar.


Göteborg
Chicca Belloni
Dyröns Värdshus
Haldis Kök - Fixed Menu
Gogogaga Jacy'z
La Cucina Italiana - Fixed menu
Mr P - Fixed menu
Prime Grill
Skanshof
Swea Wine & Dine - Fixed menu
Åstols Rökeri - Fixed menu

Helsingborg
Brasseriet Helsingborg
KOL & Cocktails
Sugarclub Maryhill Estate
Yoko
at Mollberg

Lund
Mat & Destillat - Fixed menu
På Skissernas - Fixed menu

Malmö
Johan P - Fixed menu
KOL & Cocktails
LU - Fixed Menu
Lola Maria
MJ's
Nilssons Restaurang & Vinbar
Vessel

Stockholm
Acaza - Fixed menu
Almaza
Biblioteket Live - Fixed menu
Bibon
Bistro Tartine
Brasserie Astoria - Fixed menu
Brasserie Astoria Lilla A - Centurion only, Brunch
Brasserie Hötorget
Brasserie LouLou
Edsbacka Krog
Fabrikören
Finnboda Hamnkrog
Goma
Griffins' Steakhouse
Hallwylska Restaurang
Hasselbacken
Hotel Diplomat
Il Tempo
Juno
Kasai - Fixed menu
L'Avventura - Fixed menu
LU - Fixed menu
La Esquina de la Tonteria
La Siranetta
Melanders NK Saluhall - Lunch
Melanders Täby
Moyagi - Fixed menu
NyKO Kitchen - Fixed menu
Restaruang Grill - Fixed menu
Restaurang Prinsen
Restaurang Palmers (Ellery Beach House)
Ricordi
Savoca - Fixed menu
Sheraton Hotel Mr. Bronck - Fixed menu
Sjöpaviljongen - Fixed menu
Strand Nybrokajen
Strandbryggan
The Hills
Timian
Villa Dagmar - Fixed menu
Villa Dahlia
Villa Godthem
Waipo
Zink - Fixed menu

Uppsala
Aaltos - Fixed menu
Bacán - Fixed menu
Dryck & Mat
La Girafe - Fixed menu
Svintorget
Trattorian Sorellina
 
När jag gick igenom och uppdaterade alla restauranger på Diningkollen.se inför juli-rundan upptäckte jag några saker som kanske kan vara intressanta:

Timian by Hotel J i Nacka Strand öppnar faktiskt idag (26/6) och finns redan med i årets Dining-runda. Det måste vara en av de nyaste restaurangerna som Amex har tagit med.

• Antalet restauranger har minskat från 85 förra rundan till 74 den här gången.

• Jag noterade också att några restauranger har begränsat erbjudandet till vissa veckodagar, något jag inte kan minnas att jag sett tidigare.

Jag har uppdaterat https://diningkollen.se med hela juli-listan, så där går det att se alla restauranger, vilka som är nya och läsa både Tripadvisor-omdömen och användarnas egna omdömen.
 
Jag har 15+ år som Platinum och Centurion, inte en enda gång har jag använt förmånen sen dom tog bort "dining credit" som var giltig även utanför Sverige. Det är verkligen värdelöst att dom inte kan utöka utbudet utanför storstäderna :(
Helsingborg, Lund, Uppsala kanske väl inte ses som storstäder? Vilka städer saknar du? Och hur många har kortet i den ssa städer?
 
Någon som provat Villa Dagmar och har erfarenhet av deras Amex meny?

"Erbjudandet gäller en förrätt och huvudrätt eller en huvudrätt och dessert från en fast meny som presenteras vid ankomst."
Den kompletta finns här: https://hotelvilladagmar.com/wp-content/uploads/2025/05/Varmeny-Maj-2026-sv-1.pdf

Alltid så osäkert med dessa skrivelser.
Troligtvis ingår varken entrecote eller röding. Kan kanske beställas mot tillägg, som Svintorget i Uppsala där tillägget är typ 150 kr trots att det fanns varmrätter som var 70 kronor billigare än entrecote som gick att beställa utan tillägg.

Man kan också undra om man måste betala extra för att få kolhydrater till sin varmrätt.

Även utan Amex frågan hatar jag såna menyer där kocken orkar inte komponera en hel rätt inklusive kolhydrater och ägaren smyger in extra kostnad om man vill äta en komplett rätt.
 
Helsingborg, Lund, Uppsala kanske väl inte ses som storstäder? Vilka städer saknar du? Och hur många har kortet i den ssa städer?
Jag har 45 mil till närmsta restaurang som deltar i dining programmet. Bor på landsbygden och anses säkert inte tillhöra den typiska Centurion medlemmen. Reser mycket och det är där jag haft nytta av kortet tidigare (reser dock oftast inte via Arlanda längre). Jag saknar verkligen dining credit förmånen som gällde över hela världen och gav mig möjligheten att dra nytta av förmånen. Nu verkar ju även LH F loungen vara på väg att ryka. Fokus är på ett fåtal större städer och Amex gör gång på gång tydligt att det är där dom önskar ha sina kunder.
 
Jag har 45 mil till närmsta restaurang som deltar i dining programmet. Bor på landsbygden och anses säkert inte tillhöra den typiska Centurion medlemmen. Reser mycket och det är där jag haft nytta av kortet tidigare (reser dock oftast inte via Arlanda längre). Jag saknar verkligen dining credit förmånen som gällde över hela världen och gav mig möjligheten att dra nytta av förmånen. Nu verkar ju även LH F loungen vara på väg att ryka. Fokus är på ett fåtal större städer och Amex gör gång på gång tydligt att det är där dom önskar ha sina kunder.
Antar du bor långt norrut och norr om Stockholm är Amex riktigt svaga, även om de haft vissa samarbeten med skistar tidigare.

Alla tycker nog att credits var bättre, men kostade säkert mer för amex.
 
Håller med gällande credits. De arbetar väl väldigt mycket med just credits i USA. Märkligt att de inte kan få till samma här
 
Håller med gällande credits. De arbetar väl väldigt mycket med just credits i USA. Märkligt att de inte kan få till samma här

Kan och kan, de hade ju någon form av credits på mataffärer under pandemin.
Så det handlar nog framförallt om att de inte vill eller anser att det inte är lönsamt.
 
Toppen