Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

Var på luzette i centralstationen i helgen. De enda undantagen på menyn var rödingen och piggvaren som kostade 100 kr extra. Bra mat och snabb och bra service, svag vinmeny på glas med ganska höga påslag (ett glas pol roger var mest prisvärt) om man ska klaga på något.

Tack för listan. Hittar nu även dessa två i Sthlm:
Arc Rooftop Restaurant and Bar
Restaurang Ateneum

Dock verkar Boqueria inte vara kvar.

Skulle vilja besöka Le Bar eller Kanon men är fullbokat. Någon som varit där?

Jag testade Le Bar och har även varit där tidigare i andra sammanhang. I Amex-dealen ingår en fast trerättersmeny med ganska små men vällagade portioner. Baren har finfin utsikt (kanske inte som bäst i november) och man kan beställa vin från La Tours ambitiösa vinlista. Finns en del intressanta viner på glas och prislistan ger möjlighet till god poängintjäning…

Nu har jag för andra gången varit på Skanshof. Lika bra service som sist. Lite förändring på menyval då oxfilé numera inte ingår. Men i övrigt inget att klaga på. För hustrun och mig var det en bonus att bordsgrannarna hade med sig sin fina Toypudel! Till förrätt blev det Öjeby toast och till huvudrätt valde hustrun ångad torskrygg, jag tog linguini med Gambas. Allt var mycket gott. Det tristaste med Göteborg är att alla resturanger i erbjudandet tillhör samma grupp så alla har i princip samma utbud. Men vi får hoppas på en utökning till nästa omgång.

Månadens Dining by Amex gick till NOI, i hotel Nobis. "Members treat" innebar att man fick välja en av tre Amex-brandade välkomst-coctails, trevligt! Överlag var det "snyggt ordnat" med ett litet Amex-kuvert på bordet, Amex-drinkunderlägg osv.

Som vanligt kunde man välja en förrätt/huvudrätt fritt, med enda undantag kaviar. Men utöver detta kunde man även välja deras signaturmeny, en 6-rätters "mini-avsmakningsmeny" som normalt kostade knappt 900 kr för 150 kr tillägg, ett upplägg jag sett på flera ställen den senaste tiden och i min mening mycket smart, det lockar till extra spendering samtidigt som man kan känna sig nöjd med att man fick vad man skulle ha velat ha om man kom "normalt".

Alla tre förrätter var mycket bra, speciellt utmärkt goda rödräkor. Huvudrätterna och efterrätten var mer habila, men fullt godkända. Tre olika vinpaket (tre glas) i olika ambitionsnivåer (och prisnivåer) fanns att välja på.

Trevlig, inte för stökig, hyfsat luftig, lagom elegant lokal. Mycket bra, snabb, uppmärksam och trevlig service.

Efter betalning fick man en liten voucher som ger en 200 kr rabatt vid återbesök, även detta mycket smart då det lockar till merköp.

Överlag en väl godkänd upplevelse, och en bra kortförmån!
Tack för din recension, var där idag på grund av den och vi blev mycket nöjda. Dock frågade de inte oss om vi ville ”uppgradera” till avsmakningsmenyn men jag frågade eftersom du skrev. 150 pix var för oss också. Tack åter igen! :D

Orkade inte åka in till Stockholm denna gång. Så det blev Sorellina i Uppsala igen. Misslyckat igen. Två ok förrätter. Varmrätter under all kritik. Spaghetti med rödräkor, good smak men överkokt spaghetti. Lammrostbiff. Ena sidan av köttet bränd på grillen. Delar av köttet fortfarande nästan rå. Såsen baserad på en fond som var bränd och bitter. Lägg till många oliver i såsen som gjorde hela rätten väldigt besk. Rostade potatis var än en gång smaklösa utan någon som helst krispighet som om de rostas på lägre temperatur utan någon olja eller salt.

Service vara bara off. Frun och jag tittade på varandra flera gånger med förvåning över hur servitören betedde sig. Exempel, när han plockar bort förrätten har jag en brödskiva i handen. Trots det tar han min bröd tallrik med olivolja och brödkorgen som har en skiva kvar. Utan att fråga. Orkar inte berätta mer.

Min varmrätt med potatis kostar 370 kronor normalt. Då ligger de i samma prisklass som Dryck och Mat och Villa Anna, Uppsalas topp 2 krogar. De är inte ens i närheten att vara 10% så bra som dessa restauranger. Att restaurangen överlever säger en hel del om hur kunnig den genomsnittliga restaurangkund är i Uppsala.

Nästa gång hoppar jag över min grattis middag om jag inte orkar ta mig in till Stockholm. Synd man inte kan ge bort middagen till en vän i Stockholm eller Göteborg.

Orkade inte åka in till Stockholm denna gång. Så det blev Sorellina i Uppsala igen. Misslyckat igen. Två ok förrätter. Varmrätter under all kritik. Spaghetti med rödräkor, good smak men överkokt spaghetti. Lammrostbiff. Ena sidan av köttet bränd på grillen. Delar av köttet fortfarande nästan rå. Såsen baserad på en fond som var bränd och bitter. Lägg till många oliver i såsen som gjorde hela rätten väldigt besk. Rostade potatis var än en gång smaklösa utan någon som helst krispighet som om de rostas på lägre temperatur utan någon olja eller salt.

Service vara bara off. Frun och jag tittade på varandra flera gånger med förvåning över hur servitören betedde sig. Exempel, när han plockar bort förrätten har jag en brödskiva i handen. Trots det tar han min bröd tallrik med olivolja och brödkorgen som har en skiva kvar. Utan att fråga. Orkar inte berätta mer.

Min varmrätt med potatis kostar 370 kronor normalt. Då ligger de i samma prisklass som Dryck och Mat och Villa Anna, Uppsalas topp 2 krogar. De är inte ens i närheten att vara 10% så bra som dessa restauranger. Att restaurangen överlever säger en hel del om hur kunnig den genomsnittliga restaurangkund är i Uppsala.

Nästa gång hoppar jag över min grattis middag om jag inte orkar ta mig in till Stockholm. Synd man inte kan ge bort middagen till en vän i Stockholm eller Göteborg.
Trist! Håller med om att det är tråkigt att man inte kan ge bort middagen. Har faktiskt en hel del tillfällen som "brunnit inne" p.g.a olika anledningar.

Men fy vad trist!
Ännu tråkigare är ju att middagen inte är "gratis" utan är faktiskt en del (villkor) i avtalet mellan dig o Amex om att det ska ingå. Även om inget tvingande villkor så är det definitivt ett villkor som Amex trycker ganska så hårt på.
Jag skulle absolut kontakta dem (googlade fram kontaktuppgifter och klistrat in nedan) dels för att föra över min irritation, dels för att Amex Platinum kort marknadsförs ju som deras mest exklusiva kort (Amex marknadsför ju inte Centrion till allmänheten på samma sätt... ). Om Amex då har sådana här samarbeten drabbar det ju inte bara restaurangen i fråga utan även intryck på Amex Platinum kortet generellt.

Var ska jag vända mig om jag inte är nöjd med American Express?

Det är viktigt för oss att du är nöjd med American Express produkter och service. Kontakta därför gärna vår kundservice på telefon 0771-29 56 00. Förhoppningsvis kan ni tillsammans hitta en lösning som du känner dig nöjd med.

Riktigt trist upplevelse! Den lokalen har nog inte haft en bra restaurang de senaste 20 åren minst.

Melanders Söder valde vi denna gång med en extra gäst (bokning för 3)

Personalen var inte det bästa och verkade vara skapligt stressade trots att det var typ 50% tomt. Däremot var just våran servitör bra och engagerad. Maten smakade bra.

När det var dags att betala notan (tredje personens middag och sällskapets dryck) så blev vi smått förvånade av att se fullpris för alla. Servitören hade missat att detta bord var en AMEX-bokning (dålig kommunikation från hovmästaren gissar jag, fick ett dåligt intryck av honom efter att ha fått vänta ett tag och som sen tog emot oss hastigt och nonchalant. Icke välkomnande). Det blev ännu roligare sen när servitören justerade notan och vi istället fick hela rubbet kostnadsfritt. Sjävklart gick jag bort till honom lite diskret och förklarade vad som gällde (endast 2 förrätter och 2 varmrätter som är kostnadsfritt). Han verkade uppskatta gesten och bjussade på drycken, så tillslut betalade jag bara för maten för en person.

Toppen