Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

En mycket bra resturang, brände min AMEX internationella kredit där i fjol och har ett bord bokat i nästa vecka för att bränna årets.

En mycket bra resturang, brände min AMEX internationella kredit där i fjol och har ett bord bokat i nästa vecka för att bränna årets.

Vi testade också Chotto Matte förra året, bra men vi var inte lika översvallande nöjda som recensenten här. I år blev det i stället Fallow, som var en av årets bättre matupplevelser. Helt olika kök, dock. https://fallowrestaurant.com/

Aalto i Milan kan inte rekommenderas. Några rätter var riktigt bra. Vinpaket mycket lyckad med annorlunda viner av hög kvalitet som fungerade bra till maten som hade oftast annorlunda kryddning med mycket aromatiska örter. Men ett antal rätter skulle aldrig ha lämnat köket. En liten smakprov med potatismos, bläckfisk och blekselleri var en experiment i tre totalt smaklösa ingredienser med tre olika konsistens utan två var direkt obehagliga. Kötträtten med oxfilé hade kött som var för helvete sous vide och därmed ingen smak eller konsistens eller arom från stekyta och trots att det var oxfilé var den inte i närheten att vara mör eftersom det serveras så "rare" på gränsen till rå. Ostrongelato till en risotto var ett skämt med som tur var kunde man bara låta det står kvar i sitt skål eftersom man skulle blanda risotton själv och äta det i shisoblad som blev lite för mycket efter tredjebladet.

Brödet var däremot enastående och efterrätten riktigt välgjort. Även efter 2.000 tillbaka kommer det att gå på runt 3.000 för två person med det kortare avsmakningsmeny, vinpaket, varsitt glas Franciacorta och en caffè. Inte prisvärt vid 3000, ett rån vid 5000.

Och toaletten är som spegelhallen på Gröna Lund. Efter några glas vin ska man känna sig lycklig om man kommer ut utan krossad näsben.

IMG_4987.jpeg
IMG_4988.jpeg
IMG_4990.jpeg
IMG_4991.jpeg
IMG_4994.jpeg
IMG_4995.jpeg

Chotto Matte igår kväll med GOTBound Jr.
Väldigt god mat och riktigt bra service, dock lyckades vi inte äta upp hela Dining by AMEX krediten, trolig orsak är att vi båda drack Cola Zero istället för att pappan gav sig på champagnen.

En kvällens höjdpunkter var något så enkelt som ett stekt ris, det säger en del av ett kök hur de lyckas skapa en riktigt bra rätt av ris, majs, ärtor, blomkål, ägg samt kryddor/såser.
Lätt och fluffigt med en väl balanserad komplexitet i smakerna.

GOTBound Jr’s favorit var waguy dumplings.
En av rättarna glömde jag att fotografera; tempura rainbow roll.

Har bokat en okynnestesa/kortsemester till veckan, som bla inkluderar Barcelona, nu när jag inte kom iväg till BC-träffen där. Lovar att rapportera semi-live. Nybrokajen frågan: Ngn som har erfarenhet av ngn av dessa (Amex 2.000:- i utlandet):

Attachments

• 4F0C470F-0A20-44C9-B1FB-15476AFE57AC.png
    4F0C470F-0A20-44C9-B1FB-15476AFE57AC.png
    {memory} MB · Visningar: 150
Läser i villkoren för Dining by Amex följande:

För kortmedlemmar som blivit medlemmar efter den 1 januari 2023 gäller följande: För att nyttja erbjudandet Local Dining Credit om maximalt 2 000 SEK och Abroad Dining Credit om maximalt 2 000 SEK, krävs det att du har varit kortmedlem under totalt 12 sammanhängande månader. Har erbjudandet nyttjats och kortmedlemskapet avslutas eller nedgraderas innan du har varit kortmedlem under totalt 12 sammanhängande månader kommer du att debiteras hela den summa som tidigare har krediterats ditt konto för det nyttjade erbjudandet.

Måste jag har varit medlem i 12 månader för att vara berättigade förmånen? Det andra förstår jag, att om jag säger upp kortet innan jag varit medlem i 12 månader så blir jag återbetalningsskyldig. De två raderna kanske hör ihop, att man "måste ha varit kortmedlem under totalt 12 sammanhängande månader, annars deibiteras du hela summan"?

Läser i villkoren för Dining by Amex följande:

För kortmedlemmar som blivit medlemmar efter den 1 januari 2023 gäller följande: För att nyttja erbjudandet Local Dining Credit om maximalt 2 000 SEK och Abroad Dining Credit om maximalt 2 000 SEK, krävs det att du har varit kortmedlem under totalt 12 sammanhängande månader. Har erbjudandet nyttjats och kortmedlemskapet avslutas eller nedgraderas innan du har varit kortmedlem under totalt 12 sammanhängande månader kommer du att debiteras hela den summa som tidigare har krediterats ditt konto för det nyttjade erbjudandet.

Måste jag har varit medlem i 12 månader för att vara berättigade förmånen? Det andra förstår jag, att om jag säger upp kortet innan jag varit medlem i 12 månader så blir jag återbetalningsskyldig. De två raderna kanske hör ihop, att man "måste ha varit kortmedlem under totalt 12 sammanhängande månader, annars deibiteras du hela summan"?
Jag blev medlem i mars 2023 och har använt både Sverige och utomlands utan problem. Men tänk på att det sägs att förmånen komma att försvinna helt på nyårsdagen. Så du får använda snabbt om du skaffar kortet nu.

Toppen