Kundtjänst (jag vet, jag vet …).@iceland var har du sett det?
Jag tänker bestämma mig nu i november om eventuell nedgradering. Klar med 2000/2000kr i Sverige/utomlands nu.
Snitt/år:
10-15 Pontus men har annars SAS lounge.
8-10 Centurion lounge/PP lounger (4st PP/Gold)
6? Middagar
1-2 Fast track
HHG
(+lounge on the go som även fås med Gold)
Denna frågeställning är knappast ny och aningen utjatad efter alla Plat devalveringar.
Oavsett värt ta upp igen med ev. 6 middagar plus ovanstående som snitt för mig. Värt 7800:- per år eller mer korrekt 5700:- extra mot Gold?
Tufft val när du har SAS lounge redan. Men glöm inte reseförsäkringen med Platinum. Den är i princip minst dubbelt så bra som Gold och har skydd, som hyrbil som inte finns med Gold. Hyr du bil ofta kan bara den delen var värd ett antal tusen kronor per år. Och reser du ofta till USA är skyddet för sjukvård riktigt bra i ett land där kostnader kan bli astronomiska på mycket kort tid.@iceland var har du sett det?
Jag tänker bestämma mig nu i november om eventuell nedgradering. Klar med 2000/2000kr i Sverige/utomlands nu.
Snitt/år:
6? Middagar
1-2 Fast track
HHG
Denna frågeställning är knappast ny och aningen utjatad efter alla Plat devalveringar.
Oavsett värt ta upp igen med ev. 6 middagar plus ovanstående som snitt för mig. Värt 7800:- per år eller mer korrekt 5700:- extra mot Gold?
@iceland var har du sett det?
Snitt/år:
6? Middagar
1-2 Fast track
HHG
Riktig bra försäkring hos Handelsbanken Platinum. Enda negativ jag hittar är att man har ingen försäkring vid resa där mer än 50% av resan är betalt med bonuspoäng. Kan bli diskussioner om hur mycket poängen är värda om man flyger Businessclass. Ska titta närmare när det är dags för mig att förnya kortetAngående dining, med tanke på utbudet, tillgängliga dagar och de "alternativa" menyerna så börjar det kännas som att det är mer värt att ta de pengarna och lägga på middag på ett ställe man själv väljer och på en tid som är lite roligare. Visst, du får inte sex stycken på ett år men ändå.
PP/Försäkring finns det billigare alternativ som tex Handelsbanken platinum (dock ingen gäst för PP).
Jag tror väldigt många har kvar kortet av gammal vana, man kanske inte får ut hela värdet av årsavgiften men när man väl använder någon förmån är det rätt bekvämt (och den känslan är ju värt en del i sig)
Låt oss inte överdriva värdet av och kostnader för försäkringar. Det är exakt vad kredikortsföretagen vill förmedla via sin reklam. En fristående bilförsäkring kostar bara ca 450kr per år En mer heltäckande reseförsäkring (genom hemförsäkring) ca 1200kr.Hyr du bil ofta kan bara den delen var värd ett antal tusen kronor per år.
Den största fördelen med en bra försäkring är för mig att det inte är några problem när den behöver nyttjas. De gånger jag haft ärenden till Amex har det lösts utan problem.Låt oss inte överdriva värdet av och kostnader för försäkringar. Det är exakt vad kredikortsföretagen vill förmedla via sin reklam. En fristående bilförsäkring kostar bara ca 450kr per år En mer heltäckande reseförsäkring (genom hemförsäkring) ca 1200kr.
Jag har motsatt erfarenhet.Den största fördelen med en bra försäkring är för mig att det inte är några problem när den behöver nyttjas. De gånger jag haft ärenden till Amex har det lösts utan problem.
Men som alltid, man ska självklart alltid läsa på om sina försäkringar och jämföra vad som passar bäst. Bara för att Amex försäkring är outstanding för vissa kan den vara medioker för andra.