Senaste nytt

Din SAS AMEX limit?

AmEx har ingen gräns som sagt, utan en algoritm i deras fraud detection system som ligger och vakar över alla transaktioner.

Gör du något som kan antas udda, som att tanka 60 liter bensin på en mack bredvid Nordslingan i Tyskland (gröna helvetet som vissa kallar det) och sedan efter någon timme försöker dig på samma sak igen, så kommer du bli nekad.... Svart kort spelar ingen som helst roll i det läget kan jag säga. Men det går att skriva in undantag....

Sedan kan det ju vara bra att känna till att om du är ute och reser, så känner systemet av att du är just ute och reser OM du betalat resan med ditt AmEx kort. Men om algoritmen anser att du är hemma, och kortet används utomlands så kan det bli lite kul ;-)

Således sålänge man uppför sig på ett vettigt sätt så kommer inte systemet klaga. Vettigt är ett synnerligen subjektivt uttryck...

Mmm.. Jag brukar ha en spend på runt 50k/mån på mitt Amex. Men när jag beställde en sak via nätet från Kina på 120kr slog freud detection till direkt, och jag fick ringa och svara på en massa kontrollfrågor.

Blev spärrad flera gånger i början. Men då var de typ 10-20k per kväll. Men de lägger sig efter ett tag. Högsta fakturan har vart på 170 typ.
Dock lagt mitt amex på hyllan. Fick faktura på nästan 200kr november månad ;);););)

Hade svenskt Amex i en månad. Dom körde en kampanj med EB där man fick 30.000! poäng på första köpet.
Gick lös på kortet i Dubai och klippte det och betalade fakturan. Blev ett par resor "gratis" med SAS på köpet :D

Jag hade denna diskussion alldeles nyligen med AMEX när jag skulle köpa ny bil. De nämnde att det finns ingen egentlig gräns men att vid större inköp såsom bil så vill de gärna att man kontaktar dom i förväg och har företagets kontaktuppgifter tillgängliga.

Jag hade denna diskussion alldeles nyligen med AMEX när jag skulle köpa ny bil. De nämnde att det finns ingen egentlig gräns men att vid större inköp såsom bil så vill de gärna att man kontaktar dom i förväg och har företagets kontaktuppgifter tillgängliga.

Grattis till 1000 inlägg :)

Toppen