Senaste nytt

Din längsta och kortaste flygresa?

Längsta: Doha-Auckland 9032 miles.
Kortaste: Köpenhamn-Hamburg 174 miles.

Attachments

• AC0E3A28-0675-4029-B8BB-FF6F3763077A.gif
    AC0E3A28-0675-4029-B8BB-FF6F3763077A.gif
    12,2 KB · Visningar: 118
Många har Stockholm - Visby som kortaste flygsträcka, vilket inte är så konstigt då det verkligen är en kort sträcka men som många ändå flyger. Den kortaste flygsträckan som för närvarande finns i reguljär trafik från en svensk flygplats torde vara Arlanda - Mariehamn som är ca 75 miles, d.v.s. ca 12 svenska mil och en flygtid på ca 30 min.

När min yngsta lillebror fyllde 10 (jag var då 25) tog han och jag flyget till Mariehamn, vilket blev min lillebrors första flygresa. Jag har kvar biljetten - det var codeshare med SAS operated by Air Botnia. Vi reste på ungdomsbiljett som kostade 564 kr enkel (vi tog färjan hem). Biljetten är utfärdad av SAS resebutik på Stureplan sommaren 2001. Idag kostar för övrigt en ungdomsbiljett på samma sträcka 59 euro med Nyxair.

Last edited:
Kortaste ARN-VBY 139 miles (SAS 738 med enbart plus under Almedalsveckan för några år sedan) Måste varit fina intäkter :)
Längsta: CDG-EZE 6.882 miles

Många har Stockholm - Visby som kortaste flygsträcka, vilket inte är så konstigt då det verkligen är en kort sträcka men som många ändå flyger. Den kortaste flygsträckan som för närvarande finns i reguljär trafik från en svensk flygplats torde vara Arlanda - Mariehamn som är ca 75 miles, d.v.s. ca 12 svenska mil och en flygtid på ca 30 min.

Vilket för övrigt är roligt att man blir en halvtimme yngre när man flyger Mariehamn-Arlanda, då planet landar "innan det lämnat" på grund av tidsskillnaden är en timme och flygtiden en halvtimme.

Toppen