Senaste nytt

DI om SAS oljelinje till Houston

Dr. Miles

Expert
DI har väl också missat de facto att när oljepriset sjunkit så har också kostnaderna för bränsle hos flygbolagen fallit, vilket är en av de tyngsta utgiftsposterna vanligtvis. Då vet vi att DI anställer Aftonbladets sommarvikarier också! Kvalitén är kriminellt bra!
OT fråga.
Hur lång flygbolagen hedgar oljepriserna? 3 månader, halvår, ett år?
Oljepriset (ej flygbränsle) låg runt 110 USD per fat för ett år sedan och det kostar 53,77 USD per fat idag.
Crude Oil Brent Price: Latest Price & Chart for Crude Oil Brent - NASDAQ.com

Flygbränsle kostade 2,84 USD per gallon i augusti 2014 och idag är det nästan hälften (1,46 USD per gallon).
Jet Fuel - Daily Price - Commodity Prices - Price Charts, Data, and News - IndexMundi
 

jsn

Medlem
Tyckte jag läste tidigare i veckan (SvD?) att SAS hade låst priset på 70% av bränslet för kommande 12 månader till mellan 60 och 70 dollar... Det var i en artikel där SAS sa att det blev bättre med lägre oljepris men att detta åts upp av en starkare dollar.
 

Kenny

Medlem
Jag mailade också journalisten och fick svar. Hon säger sig ha hittat det aktuella priset när hon sökte och säger dessutom att SAS presstjänst inte reagerade när hon nämnde 6000kr. Hon skriver att datumen var utresa 2 november, hemresa 9 november.

Jag gjorde en likadan sökning och det är så uppenbart att hon misstagit sig, i synnerhet som SAS inte flyger linjen 9 november. Mailade henne detta och får sedan inget svar. Det är uppenbart att DI, trots att det är ett uppenbart faktafel, inte avser att korrigera texten. Mycket märklig hantering.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    60,4 KB · Visningar: 278

pswe

Medlem
Om skribenten hade velat göra någon sorts journalistisk insats så hade hon kunnat undersöka offentlig statistik på flygplatsens hemsida. Antalet resenärer per flight tickar gradvis uppåt månad för månad och i juni var beläggningen en bit över 60%. Givetvis är det bara en del av intäktsekvationen och det har ju förekommit både betal- och poängkampanjer, men det ser inte så floppartat ut.
 
Ruten er vel næppe en fiasko, men jeg vil heller ikke kalde det en ubetinget succes. Man har solgt rigtigt mange billetter til meget lave priser, op mod 75% rabat på de betalte billetter, og solgt rigtig mange billetter for point. Der er langt fra 50.000 EB point op til 35.000 DKK for en retur.

Kabinefaktoren er ikke det mest væsentlige, det er yielden derimod og man kan kun gætte sig frem til hvordan den er med de meget lave billetpriser...

Semi OT: Når man køber en SAS billet med EuroBonus point, hvordan påvirker det regnskabet balancen? Hvor stor en indtægt bogføres der for eksempelvis Stavanger-Houston T/R? IMO ret interessant for netop denne rute hvor det er mit indtryk at der er blevet solgt MANGE EuroBonus-billetter.
 
Toppen