Kunde inte låta bli att maila journalisten och fråga vad hon fick priset ifrån, och ingen fråga om rubriken. Men här är svaret jag fick:
"Hej,
Tack för mailet och ursäkta sent svar. Vi är väldigt underbemannade på sommaren och jag försöker svara så snart som möjligt på läsarmail men måste prioritera att producera artiklar också. Nu har det kommit väldigt mycket mail på just den här texten och det får därför bli ett samma svar till alla eftersom alla har haft synpunkter på samma sak.
När jag kollade priserna under onsdagen fanns resor tur och retur för drygt 6.000 kronor, båda vägarna på just flyglinjen mellan Houston och Stavanger och inget annat. Tog även upp detta med talespersonen för SAS som svarade precis som det står i texten och alltså inte förnekade att de priserna kunde förekomma så jag har svårt att tro att det skulle varit något speciellt just då eller ett tekniskt fel.
Vad gäller eventuell betänkligheter kring rubriksättningen kan jag bara hålla med om att det blev konstigt. Rubrikerna sätts inte av reportrar utan redaktörer eller nyhetschef och jag har inte tillgång till den delen av plattformen där sådant redigeras men har vidarebefordrat kritiken till min chef.
Jag har förstått att det uppkommit en diskussion om det här på ett forum och hoppas att du kan förstå att det har resulterat i väldigt mycket mail och att jag därför tyvärr inte har tid att svara mer när det gäller det här.
MVH"