Senaste nytt

Deutschland-Ticket - Res obegränsat i Tyskland för €49/månad (prenumerationstjänst)

Varför skall du köpa just i HVV-appen? Funkar fint i hela landet oavsett vilket kollektivtrafikbolag du köpt den av och exempelvis Rheinbahns app fungerar bra med kort
Därför att jag bara vill betala för 1,5 månad (€75). Kolla länken ovan om du vill veta mer. Men antagligen funkar det inte med icke-tyska kort så man blir tvungen att betala med Paypal och acceptera deras ocker-växelkurs.

I vilket område ska du resa? Det finns ju olika regionala trafikbolag i Tyskland som har egna månadsbiljetter för tex €30, såg jag nu när jag åkte.

För övrigt är Deutchland ticket inget för den lågluffare som har bråttom, ogillar trängsel, inte gillar att svettas 2h i +30 grader utan AC, har trång blåsa på tåg utan WC eller har massa bagage med sig.

Ser man det som ett äventyr, är flexibel och har gått om tid kan det bli riktigt skoj.

Till exempel häromdagen skulle jag åka Köln-Munster med ett regionalzug och sedan vidare till Bremen. Tåget från Köln Messe innehöll nog fler personer än som går in i mässhallarna. Pallade stå inklämd i ett hörn till Wuppertal Hbf, där jag klev av för kisspaus. Blev en spontan tur på Schwebeban till Oberbarmen där jag precis tajmade ett försenat nästan tomt tåg till Dortmund. Snabb bratwurst på Dortmund Hbf och sedan fick jag sitta ner hela vägen till Munster också. Efter det ett par knökade tåg via Osnabruck till Bremen, där schnitzel och pilsner väntade. Dock framme 3h senare än planerat. Gäller att vara lite tyskt brysk vid påstigning och direkt ta en plats

Jag har nu erfarenhet av att köpa en partiell Deutschland-Ticket (från mitten till slutet i samma månad) i HVV Switch-appen och kan dela med mig av mina erfarenheter. Det gick inte att betala med icke-tyskt kort i HVV Switch-appen, men det gick bra att betala med svenskt Paypal-konto. För att kringgå Paypals ockervalutakurser lade jag till ett gammalt (från tiden då jag hade Revolut Standard) fysiskt Revolut-kort i Paypal och jag kunde då välja att Paypal skulle debitera just det kortet i Euro. Biljetten dök upp i appen på rätt datum och allt var frid och fröjd till slutet på månaden. Utöver den partiella månaden ville jag även ha autoförnyelse för hela nästföljande månad, men det gick inget vidare. Inga pengar drogs och jag stod utan biljett den 1:e och eftersom det var helg fick jag inte kontakt med HVV Switch. Så, min rekommendation är att använda HVV Switch endast om man behöver en biljett UTAN autoförnyelse.

Nu kan man inte längre använda HVV-tricket att bara inneha och betala för biljetten de sista dagarna i en månad:
Google translate:
"Hur beräknas priset under den första månaden?
Du kan använda hvv Deutschlandticket när som helst. De rikstäckande tariffreglerna för Deutschlandticket anger att en prenumeration normalt kostar 58 euro, börjar den 1:a varje månad och i allmänhet är giltig i en hel kalendermånad. Om du bor i Hamburg betalar du bara en del av den första månaden. Hamburg stad täcker skillnaden jämfört med ordinarie pris på 58 euro."

Toppen