Senaste nytt

Deutschland-Ticket - Res obegränsat i Tyskland för €49/månad (prenumerationstjänst)

Deutsche Bahn har infört en biljett som heter Deutschland-Ticket som ger obegränsade resor med publika färdmedel såsom tåg (ej Intercity och expresståg), bussar, spårvagnar och tunnelbanor, i hela Tyskland för €49 per månad. Det är viktigt att notera att det är en prenumeration (man måste ange IBAN-nummer så att pengarna dras automatiskt ungefär som autogiro) som fortsätter till den blir uppsagd och man måste säga upp den innan den 10:e samma månad (t ex vill du bara ha biljetten t o m hela september måste du säga upp den senast den 10:e september). Googlar man finnas det bloggar som beskriver biljetten mycket väl, men på dessa står det att man måste starta prenumerationen senast den 10:e månaden innan (t ex vill du att prenumerationen ska börja gälla 1 oktober så måste du starta den senast 10:e september), men det var inga problem för mig att starta en prenumeration den 1:e september just den 1:e september, men det berodde kanske på att jag redan hade ett (vanligt) konto hos db.de sedan några år tillbaka då jag köpte en helt vanlig tågbiljett online.

Deutsche Bahn har nu debiterat mig och jag hade angett IBAN till mitt svenska konto hos Revolut. Dock fick jag en notis kvällen innan pengarna drogs att jag var tvungen att växla till €49, annars skulle debiteringen avvisas. Så det kan vara värt att ha det i åtanke om man använder sitt Revolut till betalningarna.

Det ska dock vara möjligt att köpa biljetten med kreditkort om man köper den hos vissa regionala aktörer (jämför att köpa av t ex Västtrafik istället för SJ), men det är inget jag har personliga erfarenheter av, men det beskrivs t ex här: https://www.wanderingermany.com/ste...schland-ticket-with-a-credit-card-or-no-iban/

Ska ut och resa i Tyskland en del så tänkte testa detta. Startade i DB-appen, gick smidigt efter att ha identifierst mig. Fick biljetten dkrekt. Men DB kunde inte dra pengarna från mitt bankkonto pga nya spärrar som min svenska bank har infört mot utlandsbetalningar. Efter en vecka fick jag ett inkassokrav från DB, och det gick i sin tur att betala till dom så det är löst. Men det verkar smidigare att köra tipset på Rheinbahns app, som tar kort. Glöm bara inte att säga upp prenumerationen före den 10:e sista månaden.

Jag har haft Deutschlandticket flera gånger. Mina tips är följande;
-Köper alltid i Rheinbahns app som tar kort
-Säg upp biljetten omgående efter köp om du inte avser ha en prenumeration
-Du måste säga upp innan 10:e för att uppsägningen skall gälla innevarande månad. Annars blir du debiterad även för nästa
-Om din Tysklandsresa är säg 15-22:a i en månad så tänk på att köpa (och säga upp) biljetten tidigare i månaden
-Visa biljetten i appen vid eventuell kontroll. Inga frågor ställs

Skall man ta lite lokaltåg runt +till från flygplats blir det faktiskt ofta lönsamt med Deutschlandticket. Det är skönt att ha en biljett som täcker alla lokala transportmedel så tar man bort en sak man behöver tänka på under sin resa.

Jag har haft Deutschlandticket flera gånger. Mina tips är följande;
-Köper alltid i Rheinbahns app som tar kort
-Säg upp biljetten omgående efter köp om du inte avser ha en prenumeration
-Du måste säga upp innan 10:e för att uppsägningen skall gälla innevarande månad. Annars blir du debiterad även för nästa
-Om din Tysklandsresa är säg 15-22:a i en månad så tänk på att köpa (och säga upp) biljetten tidigare i månaden
-Visa biljetten i appen vid eventuell kontroll. Inga frågor ställs

Skall man ta lite lokaltåg runt +till från flygplats blir det faktiskt ofta lönsamt med Deutschlandticket. Det är skönt att ha en biljett som täcker alla lokala transportmedel så tar man bort en sak man behöver tänka på under sin resa.
Extremt billigt. En helg i Köln och en helg i Berlin och jag räknade snabbt ut att jag tjänade på detta lätt. Sedan blir det billigt Flixtrain (ger EB) på de längre sträckorna mellan städerna och DSBs Orange för 129 DKK hem från Flensburg. SAS F&F för 583 kr på nervägen

Extremt billigt. En helg i Köln och en helg i Berlin och jag räknade snabbt ut att jag tjänade på detta lätt. Sedan blir det billigt Flixtrain (ger EB) på de längre sträckorna mellan städerna och DSBs Orange för 129 DKK hem från Flensburg. SAS F&F för 583 kr på nervägen
Jag hade exempelvis behov av att åka
-Düsseldorfs flygplats-Köln (14 EUR)
-vara i Köln några dagar inkl den kollektivtrafik jag använder där
-Köln-Aachen (21 EUR)
Enbart resorna jag visste priset på enligt ovan kostade alltså 35 EUR. Det är nästan omöjligt att inte behöva övrig kollektivtrafik som tunnelbana och spårvagn för de 14 EUR som återstår om man är i landet några dagar.

Har någon lyckats köpa biljetten i HVV-appen (Hamburgs kollektivtrafik) med Visa eller Mastercard som är vanligt förekommande i Sverige?

Toppen