Senaste nytt

Deutschland-Ticket - Res obegränsat i Tyskland för €49/månad (prenumerationstjänst)

Deutsche Bahn har infört en biljett som heter Deutschland-Ticket som ger obegränsade resor med publika färdmedel såsom tåg (ej Intercity och expresståg), bussar, spårvagnar och tunnelbanor, i hela Tyskland för €49 per månad. Det är viktigt att notera att det är en prenumeration (man måste ange IBAN-nummer så att pengarna dras automatiskt ungefär som autogiro) som fortsätter till den blir uppsagd och man måste säga upp den innan den 10:e samma månad (t ex vill du bara ha biljetten t o m hela september måste du säga upp den senast den 10:e september). Googlar man finnas det bloggar som beskriver biljetten mycket väl, men på dessa står det att man måste starta prenumerationen senast den 10:e månaden innan (t ex vill du att prenumerationen ska börja gälla 1 oktober så måste du starta den senast 10:e september), men det var inga problem för mig att starta en prenumeration den 1:e september just den 1:e september, men det berodde kanske på att jag redan hade ett (vanligt) konto hos db.de sedan några år tillbaka då jag köpte en helt vanlig tågbiljett online.

 
Deutsche Bahn har nu debiterat mig och jag hade angett IBAN till mitt svenska konto hos Revolut. Dock fick jag en notis kvällen innan pengarna drogs att jag var tvungen att växla till €49, annars skulle debiteringen avvisas. Så det kan vara värt att ha det i åtanke om man använder sitt Revolut till betalningarna.

Det ska dock vara möjligt att köpa biljetten med kreditkort om man köper den hos vissa regionala aktörer (jämför att köpa av t ex Västtrafik istället för SJ), men det är inget jag har personliga erfarenheter av, men det beskrivs t ex här: https://www.wanderingermany.com/ste...schland-ticket-with-a-credit-card-or-no-iban/
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen