Senaste nytt

Detta med turistskatter

Om ni vill knöla med diverse turistskatter så ange alltid att ni bokar för business så slipper ni dem. Dagens unethical life pro tip kanske. Var bara beredda att lämna visitkortet i receptionen och funkar ju dåligt om man har familjen med sig. Och om ni tycker det är värt att tjafsa om 1,50 euro eller så. :)
Familjen kan väl vara med och stötta på tjänsteresa? :) Den förtryckta 5%-turistskatt-waivern låg prompt på disken vid inteckning i Berlin. Skrev rutinmässigt under utan att reflektera över att jag gungade barnvagnen fram och tillbaka med foten under tiden...;)

Det finns ett alternativ till om det är så jobbigt. Stanna hemma ;)[/QUOTE]

Inte jobbigt men irriterande. Precis som avgift för bagagevagnar på en del flygplatser. Måste ha mynt i någon lokal valuta.
Turistskatten har inte fått oss sluta resa men.börjat tänka om
Undvika turistfällor som Dubrovnik Mallorca mfl i högsäsong Alternativ har blivit ställen med avsevärt mindre eller nästan ingen turism. Slipper skatten och blir välkomnad på helt annat sätt. Efter några dagar igenkänd och i kontakt med lokala affärer restauranger och utan påstridiga inkastare.
Några exempel,
Torredembarra någon timma tåg söder om Barcelona. Fantastisk strand och mysig stad med lokala restauranger
Förra året Trapetto sydväst om Palermo. Träffade två svenskar och fyra tyskar på hela semrstern. Kände oss väldigt välkomna
Småorterna Kretas sydkust. I stort sett inga vägar, måste åka färjan (Anyak?) mellan ställerna har vi gjort tre gånger nu. Ja detta blev OT men lite hur vi och faktiskt många med oss resonerar. Ytterligare en fördel är att de medresenärer vi träffar är klart trevligare och intressanta än semestersixten på ett TUI hotell (Obs fördom)

Minns när jag var i Lausanne senaste. Betalade en slags "tourist-tax" och det visade sig att det gav fri tillgång till kollektivtrafiken. Men självklart skyltades detta nada och jag upptäckte det sista dagen på resan. Tror att Chamonix kör på samma stuk om jag inte minns fel.
Samma i Basel, otroligt smidigt och jag betalar hellre 4 CHF eller vad det var per dag och får detta än att behöva köpa biljetter varje gång man ska åka spårvagn eller buss.

Toppen