Senaste nytt

Detta med turistskatter

ulagun

Medlem
Är jag ensam om att börja bli less på städer/ställen som tar ut en extra turistskatt för att man spenderar semesterkassan hos dem
T.ex Barcelona och Mallorca är den väl 7 euro per person och dygn. Familj på fyra under en vecka blir avsevärd summa. Och vad får man för pengarna. Absolut ingenting Misstänker de hamnar i korrupta fickor.
Ofoget sprider sig snabbt Senaste resorna Cascais tre euro per dygn Rom införde 3 euro nu i januari osv. Vissa lite mer påhittiga ställen har diversierade skatter Desto dyrare hotell ju högre skatt.
Snart återstår väl enbart Kramfors om man vill undvika dessa påslag.
En önskan är att vi här på forumet tar med uppgift om ev turistskatt när vi recenserar olika resmål.

Men hela vitsen är ju att de vill begränsa turismen. På dig låter det som du gör dem en djup tjänst som kommer dit överhuvudtaget. De har för många turister och kommer förmodligen blir tacksamma om du väljer Kramfors istället.
Håller med dig till viss del. Gjort dumheten att besöka Barcelona i augusti samt Venedig under en påsk.
Huga! Behövs inga skatter för att undvika dylika ställen under högsäsing
Likaså om man bokar en allinclusive resa där t. Ex TUI äger allt och lokala näringsidkare inte får några som helst intäkter.
Däremot Rom förra veckan eller Cascais mitten november finns inga behov begränsa någon turism.
Gran Canaria har beslutat inte införa turistskatt. Man befarar de skulle slå för hårt mot turistnäringen.
Så är ju upp till var och en göra/resa som man vill.
Däremot ser jag som sagt gärna att uppgift om ev tuistskatt bifogas reseskildringar här på forumet.

Håller med dig till viss del. Gjort dumheten att besöka Barcelona i augusti samt Venedig under en påsk.
Huga! Behövs inga skatter för att undvika dylika ställen under högsäsing
Likaså om man bokar en allinclusive resa där t. Ex TUI äger allt och lokala näringsidkare inte får några som helst intäkter.
Däremot Rom förra veckan eller Cascais mitten november finns inga behov begränsa någon turism.
Gran Canaria har beslutat inte införa turistskatt. Man befarar de skulle slå för hårt mot turistnäringen.
Så är ju upp till var och en göra/resa som man vill.
Däremot ser jag som sagt gärna att uppgift om ev tuistskatt bifogas reseskildringar här på forumet.

Problemet är ju att turister nöter och förstör för mycket att de behöver mer intäkter för att täcka kostnaderna och det gäller oavsett vilken tid på året det är. Om det sen avskräcker några från att åka desto bättre. Att avgiften tas ut på hotellet är bara administrativt, det kunde lika gärna ske i form av en in/avrese avgift. Men visst kan man inkludera det i sina reserrapporter, det störs ju ingen av.

Något som däremot är ofantligt irriterande är de totalt onödigt "resortavgifterna" som dykt upp de senaste åren. Förut var det Las Vegas, Mexico etc men nu ska man betala $31.50 + tax per natt och person i New York, varpå man får fria lokala samtal, Internet, gym och dagstidning. Något som inte går att välja bort :mad:. Där kan man ju fråga sig varför det inte bara inkluderar det direkt i priset, för där behåller hotellet allt.

Minns när jag var i Lausanne senaste. Betalade en slags "tourist-tax" och det visade sig att det gav fri tillgång till kollektivtrafiken. Men självklart skyltades detta nada och jag upptäckte det sista dagen på resan. Tror att Chamonix kör på samma stuk om jag inte minns fel.

Kollade Hilton midtown NY.
Rumspriset 299 usd per natt i dubbelrum
Dock med skatter 381 usd samt mandatory 30 usd.
Som skattetrött svensk avstår jag gärna.

• Gilla
Reactions: Gus
Kollade Hilton midtown NY.
Rumspriset 299 usd per natt i dubbelrum
Dock med skatter 381 usd samt mandatory 30 usd.
Som skattetrött svensk avstår jag gärna.

Ganska vanligt med hög turist/hotellskatt i USA
"The idea is to shift the burden to outsiders, who don’t vote." ;)

Last edited:
Ganska vanligt med hög turist/hotellskatt i USA
"The idea is to shift the burden to outsiders, who don’t vote." ;)

Fast det är skillnad.

Turistskatten i Rom, Barcelona mfl är kommunal/region/statlig. Det är inte pengar som hotellet ser något av.

De där extra avgifterna som kallad för resort fee i USA är bara hotellets sätt att salta räkningen. Liksom när de tar 50 dollar natt för parkeringen. Det är lika illa som flygbolagen som lägger ut billiga priser för att hamna högt i sökningarna.

Om du nu inte bara menade själva momsen. Det har att göra med hur man redovisar kostnader för konsumenten.

Flera karibiska öar har något de kallar 'departure tax'.
Jag har ett kvitto från Jamaica: valid for one departure from Jamaica, stämplat och utfärdat av tullen. Pris, JA $ 500.00
Airport Service Charge. Saint Lucia Air and Sea Ports Authrity, EC$ 54.00
Svårt att "smita ifrån" om man vill åka hem.

Toppen