Senaste nytt

Det stora landet i väster: USA runt på 21 dagar

Låter som en härlig resa, håller med om att det är bättre att ha lite mer tid i San Francisco än Los Angeles om man har ont om tid. Los Angeles är bara för mycket.

Gjorde Orlando till Key West i April och även fast Florida inte är favoriten i USA så var det ändå en mycket trevlig resa. Missa inte att åka till Everglades och Shark Valley, Shark Valley - Everglades National Park - Reviews of Shark Valley - TripAdvisor, Vi hyrde där cyklar och cyklade förbi en massa aligatorer bara ett par meter ifrån en utan stängsel. Mycket häftligt! Gillade Key West, solnedgångarna var fantastiska och passa på att ät kubansk mat. Såg denna rekommendation här om dagen, hade gärna åkt till Sunset Key. Dinner at Latitudes on Sunset Key in the Florida Keys ? Camels & Chocolate: Tales from a Travel Addict

Tyvärr kan jag inte ge tips om västkusten, men väl östkusten (jag inser också att jag inte har skrivit någon uppföljning på min resa i december...). Key West är för mig ett Disneyland för vuxna. Det känns som en massa kulisser och "southernmost" var man än sig vänder. Visst, där är solnedgångar och pelikaner, men det har du också på västra sidan, vid Naples, Tampa osv. Det Key West har är vägen dit, och visst, det kan vara resan värd. Jag skulle också föreslå att stanna till vid Key Largo, närmare bestämt John Pennekamp State Park för lite bra snorkling i det enda levande korallrevet utmed nordamerikanskt fastland. Om man är lagd åt delfinhållet kan man även simma med delfiner i närheten.

Andra har tipsat om Everglades, så även jag. Om du ändå skall till Key West så tycker jag ni skall ta den södra delen (också). I närheten av Homestead så har ni Ernest Coe Visitor Center, med ett antal bra "trails" genom everglades. Finns allt från sådana som fungerar med barnvagn, till lite mer äventyrliga.

Miami är ett måste, framförallt South Beach för dess lugn och totala skillnad från övriga staden. Annars gillar jag faktiskt Brickell/Downtown, även fast det är mest kontor, men där finns några schyssta guldkorn när det gäller barer och restauranger.

Som vanligt så packar man sen natt och tidig morgon.
Men klockan är ju 20:50 i San Francisco, så att... ;)
Kanske ändå dags att sova nån timme nu då.
SK "lunchflyg" ner till ARN imorgon.

Jag brukar inte ha resfeber... men den här resan ser jag verkligen fram emot. Är ju min sommarsemester 2013, jag fick bara ut fyra dagar i somras...

Sitter nu i loungen på Arlanda med Rob74. Som Fylking så kärnfullt formulerade det hela: Äntligen!

Jag ser fram emot den här resan som sjutton, och vi tackar väldigt mycket för resetipsen. Fyll gärna på.

Fredrik den klanten har lyckats soppa till sin biljett (eller om det är BA som strulat, där tvista de lärde) men efter lite om och men är vi nu inbokade på plats 61J och 62JK på resan över pölen i morgon, dvs övre däck på en 747a. Rob74 har aldrig flygit aklänges, trots att han är den som flygit mest i premiumkabiner av oss, så han får baklängesplatsen (med oändligt benutrymme också vid nödutgången, fint som snus ska det vara :)

Äntligen semester. Fick som sagt 4 dagars semester i somras och inga nu i jul, så äntligen ska jag koppla av, och bara kolla jobbmailen max 10 ggr/dag ;-)

Jag är inget fan av LA, och skulle som flera andra hellre ta en dag till i SF, eller åka långsammare på vägen mellan. Det finns en fin redwoodskog strax söder om SF, rätt nära vägen som är en bra avstickare. Stanna till i Carmel och spana efter Clint Eastwood. Han har drivit två restauranger i stan, har en kvar, Mission Ranch. Den andra, hog's Breath är dock värd ett besök ändå, för att det är kul.
Missa inte heller lite stopp i Big Sur. Om di gillar vin så är lite Sideways-turism kanske av intresse? Santa Barbara? Los Olivos?

I övrigt hänvisar jag till SF-guiden, den täcker rätt mycket.

Nu sitter vi i loungen/baren på Park Inn London Heathrow. Vi blev uppgraderade till businessrum tack vare våra guld/consignerekort. Trevliga rum, där välkomstgåvan bland annat var en en glasburk med jellybeans. Perfekt för en godisälskare som jag. 87 pund natten kostade det här rummet, det här hotellet kommer jag definitivt att bo på fler gånger, jag föredrar faktiskt det här före systerhotellet Radisson som ligger en hållplats härifrån.

Gratisbuss (#423 (?)) från Heatrow gör inte saken sämre. Strömberg meddelar per telefon att han fick dubbel uppgradering på Hilton till en minisvit. Fast då betalar han å andra sidan "ett par hundra pund" mitt inne i stan (connectade från Isle of Man via London City Airport.

I morgon ska vi träffas vid lunchtid i Galleries South, Terminal fem. Sedan börjar äventyret på riktigt.

Jag har glömt min sladd till kameran på jobbet, så Robert får återkomma med foton än så länge, tills jag lyckas köpa ny.

Strömberg

Dröjde mig kvar en stund i baren här på Park Inn Heathrow.
Träffade en del folk från Sverige och Norge som jobbade för Gate Gourmet och var här på utbildning/studiebesök.
Fick en del intressant info...

Last edited:
Toppen