Tyvärr kan jag inte ge tips om västkusten, men väl östkusten (jag inser också att jag inte har skrivit någon uppföljning på min resa i december...). Key West är för mig ett Disneyland för vuxna. Det känns som en massa kulisser och "southernmost" var man än sig vänder. Visst, där är solnedgångar och pelikaner, men det har du också på västra sidan, vid Naples, Tampa osv. Det Key West har är vägen dit, och visst, det kan vara resan värd. Jag skulle också föreslå att stanna till vid Key Largo, närmare bestämt John Pennekamp State Park för lite bra snorkling i det enda levande korallrevet utmed nordamerikanskt fastland. Om man är lagd åt delfinhållet kan man även simma med delfiner i närheten.
Andra har tipsat om Everglades, så även jag. Om du ändå skall till Key West så tycker jag ni skall ta den södra delen (också). I närheten av Homestead så har ni Ernest Coe Visitor Center, med ett antal bra "trails" genom everglades. Finns allt från sådana som fungerar med barnvagn, till lite mer äventyrliga.
Miami är ett måste, framförallt South Beach för dess lugn och totala skillnad från övriga staden. Annars gillar jag faktiskt Brickell/Downtown, även fast det är mest kontor, men där finns några schyssta guldkorn när det gäller barer och restauranger.