Intressant tanke, fast jag tror att det är för avancerat för SJs boknigssystem.
Det skulle man kunna tänka att det fungerar på marginalen om den automatiska platstilldelningen är smart och pusslar ihop 5 östgöra-pendlare med 5 resenärer på sträckan småland-skåne. Då skulle man istället för 5+5 bokningar som står tomma på halva sträckan få in 10 resenärerna på 5 platser. I bästa fall.
Kanske platstilldelningen är så smart, men på en avgång från stockholm vid 15-19-tiden är troligen bokningstrycket mycket högre på Sthlm-Östergötland än på Småland-Skåne.
Jag har inte ofta pusslat ihop en resa med olika platser på samma tåg, tror bara en gång. Men jag har "ofta" hittat plats från östergötland till skåne på X2000 om jag bara tar mig till Linköping på annat sätt.
Istället för att gömma platsvalet och hoppas att del-sträcke-resenärerna glömmer bort det och därmed går att para ihop, så skulle man faktiskt kunna ha en modell med "otilldelade" platser. Den som bokar delsträcka kunde få beskedet "du har en garanterad plats, men den exakta tilldelningen sker 24 timmar innan avgång". Då skulle SJ ha tillgång till hela poolen av del-sträckor och kunna pussla betydligt bättre. (ungefär som amadeus Altéa optimal seating för flyget)
Mer kapacitet skulle såklart hjälpa. Dels för att efterfrågan är stor. Dels för att bristande kapacitet i sig skapar problem, tex kortsinnehavare som bokar plats kl 16.15, 17.02, 17.21 och 18.21 för att skapa flexibilitet. Hade inte alla avgångarna blivit helt slutsålda hade det inte behövts.
Men om det finns underlag för en avgång med bara resenärer till Småland/Skåne är det en smart och enkel lösning att göra non-stop till Alvesta.
När jag åkte från Stockholm häromdagen hade jag en kollega som samtidigt skulle till Linköping och undrade "vad är det för tåg du åker med?!". Det var först då jag fattade att det var non-stop och att avgången aldrig ens syns för den som söker Sthlm-Lkpg.