Senaste nytt

Destination Helsingfors - LÄMNA ERA TIPS

Rickard_O

Medlem
Ajaj nu är du på djupt fördomsfullt vatten, Pk-gänget är snart efter dig… ;)

Tempelplatsens kyrka är värd ett besök.
Tack, sambon nämnde den, ser häftigt ut får bli ett besök! :)
Jag tycker Gajin är väl värt ett besök. God mat och goda drinkar.

SpåraKoff är kul om den fortfarande kör. Tänk dig en spårvagn som är en pub.

Grymma tips av det lilla jag kollade, helt i min smak! Gajin verkar leverera mina favoritkök i ett, sparas ner i google maps direkt!
SpåraKoff verkar kul, dock verkar den bara rulla på sommaren! Är Helsingfors något att hänga i julgranen får jag återkomma på sommaren helt enkelt! :)
 

Mr Basic

Medlem
Väcker denna 10 år gamla tråd till liv och önskar lite tips för Helsingfors.
Har en känsla av att allt inte är aktuellt längre :rolleyes:

Så vad har ni på Helsingfors i nutid?
Ge mig era bästa tips på barer, helst mer i avslappnad form, nästintill så man får bevittna ett knivslagsmål (Det är väl nationalsport i Finland, eller är jag fördomsfull?)
Vad finns det för prisvärda resturanger? Reser med en vegetarian så steakhouses går bort.

Vilka sevärdheter är prio att se om man aldrig varit i Helsingfors tidigare?

Har fått några tips gällande nå bastu att besöka som tydligen är en av få som serverar pilsner och några karaokebarer, vet inte om det va en hint av polaren.
Lämpligt! Planerar besök i sommar.
Släng gärna med förslag på steakhouse också, jag reser med en köttätare. :)
 

Rickard_O

Medlem
@Rickard_O tänkte ni bo på Nordic Choice när ni är där?
Funderar på vilket som är mest prisvärt mht läge?
Bor på Hilton Strand!


EDIT: Kom på att jag kan ju lika gärna skriva ut också att jag blev tipsad av en finsk kompis om taxi appen Yango, sökte lite snabbt nu så verkar en resa mellan stan och flygplatsen gå loss på 28euro.
Men funderar på att testa bussen som stannar nära Hilton Strand som verkar kosta 4,10euro och ta 36min

EDIT 2: Funderar på om man kanske ska köpa ett två dygnspass för ABC området där Flygplatsen ser ut att ligga i zon C
Ska vara -16 grader i helgen så min plan är att inte vara ute i kylan allt för mycket blir ju smidigt med ett kollektivkort då.
1672829440346.png

1672829469470.png
 
Last edited:

Rickard_O

Medlem
Liten sammanställning och lite rapport från upplevelser i helgen som varit.

Kan börja med transport från och till flygplats.
På fredagen när vi landade så tog vi buss 600 då den skulle stanna ett par minuters gångväg från hotellet, gick relativt smidigt, dock osoft att sitta på en lokalbuss med en kabinväska man inte kunde stuva undan på ett bra sätt när bussen började närma sig full.

På söndagen så hade jag lyckats lista ut att med det 2 dygnpass vi köpt gick även att ta tåget till flygplatsen, tog för givet att de va egen taxa.
Ganska smidigt det också, men tvungen att ta tunnelbanan bort till järnvägsstationen och gå en liten bit sen.
Tidsmässigt sparar man nog ingenting på att åka tåget som är ca 9minuter snabbare än buss 600, självklart beroende på vart man ska, men ska man till Hilton Strand som vi är bussen nog snabbare om man tajmar den! Sen är ju tåget bekvämare.

Flygtåg.jpg

För er som är intresserade hur Hiltons lounge ser ut numera så huserar den i en avstängd del av frukostmatsalen.
Det fanns lite mat som verkade helt ok, provade ingenting förutom ballerinakex när vi anlände.
Fanns även lite bubbel som jag inte provade, lite vin och öl.
Blev ett par GT varje kväll innan utgång för middag.
Lounge mat.jpg
Dryck.jpg Bubbel.jpg GT.jpg

Mat första kvällen landade på Noodle master, en av dom bättre nudelrätter jag har ätit i västvärlden!
Rekommenderas.
Noodle master.jpg

Mat andra kvällen var planen att dra till ett Tibetanskt ställe, men det landade på Hills Kallio (Finns en till location, men vi va på Kallio.)
Sån tur att vi hamnade där, bästa dumplings jag ätit någonsin tror jag.
Det var snuskigt bra, schyssta drinkar och mat i toppklass (Enligt mig). Kommer åka tillbaka till Helsingfors enbart för maten senare i vår.
Rekommendation: Stark!
Mat2.jpg Mat1.jpg

Första kvällen hamnade vi på en karaokebar efter tips av en finsk kompis, länge sen jag hade en sån rolig utekväll när man bara är två i sällskapet som går ut. Så mycket barnförbjudet man inte kan dela med sig utav här, då blir det en avstängning från forumet på obestämd tid troligen :rolleyes:

Men mycket roliga människor fick man hänga och prata med, spenderade säkert 2h totalt under kvällen att ha en konversation med en äldre finsk herre som inte kunde varken engelska eller svenska, det mesta gick ut på att han nämnde olika städer i Sverige och kända svenska, speciellt hockeyspelare.
Sen skulle han visa bilder på sin telefon när han fotat ekorrar utanför fönstret och alla möss han fångat i råttfällorna där hemma.

Lyckades lösa lite översättning under kvällen genom att anställa några yngre tjejer, jag köpte alkohol dom översatte vad vi sa :D
Så är ni inte så fina i kanten rekommenderar jag Pataässä, sjukt kul ställe!
Pataässä.jpg

Det var första gången jag va i Helsingfors, men definitivt inte sista!
Hyvää!
 

Jannes

Medlem
Sekunden jag läste "karaokebar efter tips" så visste jag vart detta var på väg. Är legendariskt ställe, ägaren kanske inte direkt någon man vill associera sig med, men nog har man trivts där en gång eller två.

"Bra feeling varje dag" i skyltfönstret är dock hur snyggt som helst!

Den tibetanska restaurangen ni skippade, vad var det för nåt ställe?
 

Rickard_O

Medlem
Sekunden jag läste "karaokebar efter tips" så visste jag vart detta var på väg. Är legendariskt ställe, ägaren kanske inte direkt någon man vill associera sig med, men nog har man trivts där en gång eller två.

"Bra feeling varje dag" i skyltfönstret är dock hur snyggt som helst!

Den tibetanska restaurangen ni skippade, vad var det för nåt ställe?
Haha, om du har något på ägaren du vill dela med dig i PM får du gärna göra det, vet iofs inte om jag vill veta, för jag vill ju gå tillbaka dit!
Redan efter ett par minuter visste jag att jag skulle spendera hela natten där, det va ju en hel del drägg där men även mycket trevliga människor.
Min kompis som tipsade om det beskrev publiken som "Ett potpurri av människor" och det stämde väldigt bra.

Resturangen som vi missade va Tibet Hut!
 
Toppen