Senaste nytt

Destination Helsingfors - LÄMNA ERA TIPS

Ny vecka - ny destination! Singapore-tipsen är inlämnade till textfabriken och under bearbetning, men redan nu tar vi ett snabbt hopp från Sydostasien tillbaka till Skandinavien, närmare bestämt Finlands huvudstad Helsingfors. Vi vet redan att redaktör Gnopps är expert på stan, men vad kan ni andra? Vi är nyfikna på att få veta mer om denna närliggande pärla!

Av tipsen sammanställer vi en gedigen destinationsguide med tips, idéer och förslag på sevärdheter. Men som ni vet är det på forumet kunskapen finns, i era huvuden. Skriv därför ner tre favorittips för Helsingfors. En bar, konstmuseum eller promenadstråk? Spelar ingen roll! Business eller leisure, gärna båda! Kom ihåg max tre tips per person, utöver dem tar vi dock gärna emot tips på bra hotell i staden, men de behöver inte ingå i ”de tre vanliga tipsen”. Med andra ord; tre destinationstips plus hotelltips.

Insamlingen pågår fram till fredag 26/10 klockan 23:59 ​svensk tid. Därefter är det inte möjligt att lämna några fler tips då de som kommit in sammanställs och publiceras i en komplett destinationsguide veckan därpå.

Tipsen får gärna innehålla en liten beskrivning av platsen, ännu bättre blir det om en bild bifogas! Diskussioner håller vi däremot utanför tråden fram till dess att guiden är publicerad.
 

Henry

Medlem
Trevligt! Här kommer mina tips:
1. Bar 9 "Ysibaari" - billig och god pasta i lättsam och trevlig miljö. Populärt tillhåll för finlandssvenskar, så inga problem att beställa på svenska. Här kan man också ta sig ett par öl innan det är dags att gå vidare. - bar9.net
2. Södra delen av city och främst Eira. Underbar arkitektur, stillhet och grönområden.
3. Caneli - enkelt kafé på Helsingfors hipstergata #1, "Isoroba". Pröva deras Indonesian avocado shake (finns nog inte på menyn, men går förhoppningsvis att ordna i alla fall)

När det gäller hotell så har jag själv inte bott på Klaus K, men har hört mycket gott om det.

Utöver dessa tre tips så sitter jag inne på en del andra - kanske främst riktat mot något yngre människor - så skicka ett PM ifall ni vill ha fler tips.
 

Gnopps

Medlem
En annorlunda transport från flygplatsen till centrum är Karaoketaxi. Du får en kul upplevelse och priset är nästan lägre än en vanlig taxi!

Suomenlinna fästning är en klassiker som faktiskt är en kul utflykt. Fästningen ligger på en ö dit det går båtar i reguljärtrafik, båtarna räknas in i det kommunala transportsystemet så har du en dygnsbiljett eller liknande gäller den. På ön bor det även en hel del folk!

För mat är Juuri riktigt bra. De serverar tapas-liknande rätter men med finska råvaror & recept.
 

Johannes

Medlem
Ravintola Farang - riktigt bra avsmakningmeny i konsthallen.
Vandringsslingan runt hesperiaparken och tölöviken.
Akademiska bokhandeln på Stockmann är mycket trevlig, planerad av Alvar Aalto.

Bor gör jag på Scandic Continental, - varför? Det är inte ett jättebra hotell, men Finnair Citybus stannar nästan utanför, och jag uppskattar personalen mycket, som mer eller mindre varit den samma sedan jag först bodde där 2006, Risto i baren är mycket trevlig och gör bra drinkar, restaurangen är bra och det känns inte konstigt att äta ensam här, hotellet har också en lounge på 9 våningen med datorer, skrivare, kaffe, kakor, frukt med mera som jag uppskattar, utsikten härifrån är också trevlig!
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Tre ynka inlägg säger väl det mesta om Helsingfors.
Vill inte såra någon här på BC, men vad har Helsingfors egentligen att erbjuda?
Besöker Helsinki 6-8 gånger per år i tjänsten och har verkligen försökt att finna charmen. Åkt sightseeing bussar, båtturer, promenerat i timtal men tryvärr ser inte tjusningen i Helsingfors.
Att vårt kontor ligger i Espoo gör verkligen inte saken bättre.
Numera övernattar jag på utmärkta Hilton vid flygplatsen och tar mig till/från vårt kontor utan att besöka down-town.

Övertyga mig gärna om att jag har fel!
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag skulle vilja rekommendera rockklubben Tavastia om någon hamnar i situationen att man vill/måste prova att se en konsert i Helsingfors. Bra tryck och bra ljud. Enligt mig bästa lokalen för sådant i Norden. Om det har med alkohol att göra ska jag låta vara osagt, men finländsk publik är bra på att släppa loss.

Tavastia Club - Wikipedia, the free encyclopedia

Scandic Simonkenttä precis intill är praktiskt att bo på, helt ok hotell för pengarna tycker jag.

Jag tycker stan i allmänhet är väldigt trevlig och intressant att promenera runt i på sommaren, Esplanaden en fin sommareftermiddag/kväll känns mer levande än något jag upplevt i Sverige.

På vintern kanske inte lika kul, men är man språkintresserad är det rätt kul att bläddra i böcker och tidningar på svenska och märka skillnaderna i finlandssvensk text. Nyår är ytterligare ett tillfälle när jag tycker det lönar sig att åka österut, massivt firande :)

Något jag tyvärr inte provat själv är alla badplatser som tydligen ska finnas väldigt centralt, intressant att se barnfamlijer på väg till/från stranden mitt inne i en huvudstad.
 

Gnopps

Medlem
Tre ynka inlägg säger väl det mesta om Helsingfors.
Vill inte såra någon här på BC, men vad har Helsingfors egentligen att erbjuda?
Besöker Helsinki 6-8 gånger per år i tjänsten och har verkligen försökt att finna charmen. Åkt sightseeing bussar, båtturer, promenerat i timtal men tryvärr ser inte tjusningen i Helsingfors.
Att vårt kontor ligger i Espoo gör verkligen inte saken bättre.
Numera övernattar jag på utmärkta Hilton vid flygplatsen och tar mig till/från vårt kontor utan att besöka down-town.

Övertyga mig gärna om att jag har fel!
Det är just av denna anledningen vi ber om tips om Helsingfors. Vi vet att många av våra läsare är ofta är där i tjänsten och vi hjälpa till att göra dessa resor bättre!
 

sk-sthlm

Medlem
Jag har varit i Helsingfors 2 ggr, och båda gångerna har jag besökt Tempelplatsens kyrka, som jag fann mycket fascinerande! Tittade på Wikipedia och insåg att det var ett av de större besöksmålen, men jag vill ändå slå ett slag för den - perfekt om man bara har någon timme över och vill se något intressant.

Tempelplatsens kyrka - Wikipedia
 

Johannes

Medlem
Jag skulle vilja rekommendera rockklubben Tavastia om någon hamnar i situationen att man vill/måste prova att se en konsert i Helsingfors. Bra tryck och bra ljud. Enligt mig bästa lokalen för sådant i Norden. Om det har med alkohol att göra ska jag låta vara osagt, men finländsk publik är bra på att släppa loss.

Tavastia Club - Wikipedia, the free encyclopedia

Scandic Simonkenttä precis intill är praktiskt att bo på, helt ok hotell för pengarna tycker jag.

Jag tycker stan i allmänhet är väldigt trevlig och intressant att promenera runt i på sommaren, Esplanaden en fin sommareftermiddag/kväll känns mer levande än något jag upplevt i Sverige.

På vintern kanske inte lika kul, men är man språkintresserad är det rätt kul att bläddra i böcker och tidningar på svenska och märka skillnaderna i finlandssvensk text. Nyår är ytterligare ett tillfälle när jag tycker det lönar sig att åka österut, massivt firande :)

Något jag tyvärr inte provat själv är alla badplatser som tydligen ska finnas väldigt centralt, intressant att se barnfamlijer på väg till/från stranden mitt inne i en huvudstad.

Håller verkligen med dig gällande finlandssvensk text, det är ett vackert språk, gillar Finland generellt och skulle mycket väl kunna tänka mig att bo i Helsingfors. Ett visst lugn kommer till mig när jag sätter mig på planet och läser HBL.. Hade roligt åt min finlandssvenske kund som försökte beställa en ost och skinksemla på Arlanda...
 
Toppen