Senaste nytt

Destination Helsingfors - LÄMNA ERA TIPS

Jannes

Medlem
Är inga personliga hemligheter jag har, men googla namnet Jouni Lanamäki. Kan vara dåligt med info på annat än finska, men denna twitter-tråd har lite smakbitar. Krogen är nog väldigt rolig och som du säger så är klientelet allt från drägg till F1-chaufförer och hockeymiljonärer.

Men det om det, tillbaka on-topic! Ska se ifall jag har tid att kolla in Tibet Hut i nåt skede, verkar som en spännande liten restaurang :)
 

Erik M

Medlem
Någon som, mot förmodan, har ett tips på nåt att göra, äta eller se i Vantaa? Bor på Holiday Inn ikväll.
 

Jannes

Medlem
Vanda är tyvärr en ganska sömnig och utspridd sovstad/förortsstad utan något egentligt centrum, och området kring Holiday Inn är inget speciellt. Sokos Hotel Flamingo som är på gångdistans har ett spa/vattenbad som kanske är värt ett försök, men kan vara lite sent nu.
Hade du haft mera tid hade jag rekommenderat att ta lokaltåget från Aviapolis in till Helsingfors.
 

Mr Basic

Medlem
Följer i @Rickard_O fotspår och lämnar en liten rapport.
Flög ToR ARN-HEL med SAS, blev ca 30 min sen ut och ca 2 tim sen hem (känns sådär med en flygtid på 45 min).
Efter landning införskaffades ett 3-dagars HRT-kort för zon ABC (€22 pp) för att sedan ta tåg plus spårvagn till Clarion Hotel Helsinki. Spårvagn nr 7 och 9 stannar i princip utanför hotelldörren vilket är bra då det blir lite för långt att gå till/från hotellet som ligger på Busholmen, dvs lite off.
Hotellet var kanske det bästa Strawberry-hotell jag bott på. Hotellet i sig var helt ok (bra utbud och relativt fräscht) men det var personalen som stod ut, otroligt trevliga och hjälpsamma vilket skapade en känsla av ”här vill man bo”, kul!

Besökte/tittade på:
Tempelplatsens stenkyrka (extremt många asiatiska turister men cool ändå).
Senatstorget och domkyrkan
Uspenski-katedralen
Shoppade lite på Stockmanns (10% rabatt för turister på fullpris-varor)
Tog båt nr 19 till Sveaborg och krigsmuseet (båten ingår i HRT-kortet)
Vi tog också en promenad från (gamla?) saluhallen längs med vattnet förbi Olympia-terminalen och runt Brunnsparken

Värt att nämna gällande mat är Stefans Steakhouse som motsvarade förväntningarna gällande både mat och service, riktigt bra.
Den största besvikelsen blev tyvärr Hills Kallio som vid vår ankomst beslöt sig för att stänga(?!) 2 timmar före utsatt tid, uselt.
Blev en fika på Fazer Café också, mest för att.

På det stora en mkt trevlig storstadsvistelse.

OT. SAS måste ju sluta slinga CPH (till/från OSL/ARN) med andra destinationer, det tiltar ju hela linjenätet och kommer sannolikt pågå en bit in på hösten. Vi var som sagt 2 tim sen in till ARN och då skulle aktuell kärra redan vara i luften för en ToR LHR…..
 

Doctor-X

Medlem
Följer i @Rickard_O fotspår och lämnar en liten rapport.
Flög ToR ARN-HEL med SAS, blev ca 30 min sen ut och ca 2 tim sen hem (känns sådär med en flygtid på 45 min).
Efter landning införskaffades ett 3-dagars HRT-kort för zon ABC (€22 pp) för att sedan ta tåg plus spårvagn till Clarion Hotel Helsinki. Spårvagn nr 7 och 9 stannar i princip utanför hotelldörren vilket är bra då det blir lite för långt att gå till/från hotellet som ligger på Busholmen, dvs lite off.
Hotellet var kanske det bästa Strawberry-hotell jag bott på. Hotellet i sig var helt ok (bra utbud och relativt fräscht) men det var personalen som stod ut, otroligt trevliga och hjälpsamma vilket skapade en känsla av ”här vill man bo”, kul!

Besökte/tittade på:
Tempelplatsens stenkyrka (extremt många asiatiska turister men cool ändå).
Senatstorget och domkyrkan
Uspenski-katedralen
Shoppade lite på Stockmanns (10% rabatt för turister på fullpris-varor)
Tog båt nr 19 till Sveaborg och krigsmuseet (båten ingår i HRT-kortet)
Vi tog också en promenad från (gamla?) saluhallen längs med vattnet förbi Olympia-terminalen och runt Brunnsparken

Värt att nämna gällande mat är Stefans Steakhouse som motsvarade förväntningarna gällande både mat och service, riktigt bra.
Den största besvikelsen blev tyvärr Hills Kallio som vid vår ankomst beslöt sig för att stänga(?!) 2 timmar före utsatt tid, uselt.
Blev en fika på Fazer Café också, mest för att.

På det stora en mkt trevlig storstadsvistelse.

OT. SAS måste ju sluta slinga CPH (till/från OSL/ARN) med andra destinationer, det tiltar ju hela linjenätet och kommer sannolikt pågå en bit in på hösten. Vi var som sagt 2 tim sen in till ARN och då skulle aktuell kärra redan vara i luften för en ToR LHR…..


Tack för en trevlig rapport! Jag var själv i Helsingfors i slutet av maj och gjorde typ exakt samma saker :) (bodde dock på Hilton - nätterna mot milestone bonus måste in) väldigt trevlig stad!
 

Mr Basic

Medlem
Haha, var det mitt fel du hamnade där eller? :)
Nästa gång du är i Helsingfors så bör du gå dit även om du hyser agg mot dom, riktigt bra mat!
Det var ditt tips som gjorde att vi gick dit men absolut inte ditt fel att de valde att stänga mitt framför näsan på oss. :)
Får se om om vi ger dem en chans till nästa gång vi är i Helsingfors….
 

Rickard_O

Medlem
Det var ditt tips som gjorde att vi gick dit men absolut inte ditt fel att de valde att stänga mitt framför näsan på oss. :)
Får se om om vi ger dem en chans till nästa gång vi är i Helsingfors….
Jag lider med er!
Det är ju ett jävla otyg att bara ändra sina öppettider sådär, men som sagt verkligen värt att besöka det!
 
Toppen