Senaste nytt

Denied Boarding på KLM på Arlanda

Bland det mest konstiga jag läst. Detta ,tillsammans med Agö + Igorius resa, gör att jag drar öronen åt mig en aning för KLM/Air France.

Nu blev det väl iofs lite mycket negativ publicitet som sammanföll under kort tid, men...

Jag hade nästan likadan erfarenhet med IBERIA när jag flög Stockholm-Madrid-Buenos Aires.
Flygning Stockholm->Madrid var försenad men min sambo(då) och jag sprang till gaten till Buenos Aires flighten.
Gaten var fortfarande öppen och det stod "Final call". Det fanns några passagerare stod i kön för ombordstigning.

När det blev vår tur pep gaten och vi fick vänta vid sidan. Gateagent knappade datorn och sa att vi kan inte åka med det planet för att bagaget från Stockholms flighten var inte med.
Vi blev ombokad till nästa flight som skulle avgå om ca 12 timmar senare...

Jo, bagage förstås.

Detaljer som vad resenären har för status och om det var andra efter honom i kön till boardingen är ju irrelevanta om övergångstiden mellan planen är kortare än den godkända transfertiden. Håller du inte med?

Jag håller med. Men jag förutsätter också att Johan har koll på läget och att det inte var några problem med MCT.

Men hur håller man koll på att bagaget som hör till en passagerare verkligen kommit med ?

Har själv kommit fram till MUC 3 gånger utan bagage. Vid 2 tillfällen skyllde man på att man inte hade fått med det från anslutningsflyget. Det måste man ju känt till redan när jag bordade. Eller ......

Det viktiga är som sagt var att passageraren inte kan styra vilken routing bagaget tar, utan det ska antas åka samma rutt. Teorin är väl att om man tänker checka in en bomb, så gör man det hellre ifall man vet att väskan kommer att flyga en annan rutt än vad man själv gör.

Jag tror inte det spelar så stor roll ifall man kommit på idéen till att börja med.

Det viktiga är som sagt var att passageraren inte kan styra vilken routing bagaget tar, utan det ska antas åka samma rutt.
Teoretisk var ju bäst om bagaget fick ta snabbast optimala vägen till destinationen. T.ex. har man som passagerare en routing med BA EWR-LHR-ARN då kunde bagaget transporteras snabbare om det fick åka med SK EWR-ARN istället. Likaså om man har KL JFK-AMS-SVO men bagaget åkte SU JFK-SVO.

Det viktiga är som sagt var att passageraren inte kan styra vilken routing bagaget tar, utan det ska antas åka samma rutt. Teorin är väl att om man tänker checka in en bomb, så gör man det hellre ifall man vet att väskan kommer att flyga en annan rutt än vad man själv gör.

Det är väl lite av en anakronism från tiden innan självmordsbombare och röntgen av allt incheckat bagage. Att göra sig av med förlegade regler är, som tidigare diskuterats på forumet, svårt.

Teoretisk var ju bäst om bagaget fick ta snabbast optimala vägen till destinationen. T.ex. har man som passagerare en routing med BA EWR-LHR-ARN då kunde bagaget transporteras snabbare om det fick åka med SK EWR-ARN istället. Likaså om man har KL JFK-AMS-SVO men bagaget åkte SU JFK-SVO.

Men logistiken att ha en massa bagage som handlingbolaget på destinationen ska vänta med att skicka ut och istället lagra det tills ägaren anländer och då skicka ut det på rätt band låter ogörbart. Jag ser framför mig väskor som ligger och snurrar i timmar...

Men logistiken att ha en massa bagage som handlingbolaget på destinationen ska vänta med att skicka ut och istället lagra det tills ägaren anländer och då skicka ut det på rätt band låter ogörbart. Jag ser framför mig väskor som ligger och snurrar i timmar...
Du har rätt i att det kan bli kaos om man inte har löst lagringen. Men jag har inget emot att jag skickar bagaget, den lagras på destinationen medans jag tar en stop-over någonstans på vägen.
Logistiken och tekniken finns, det som behövs är att bränslekostnaden blir så dyrt att man väljer transportera bagaget separat från passagerare mellan stora hubbar och bygger komplett automatiserade anläggningar för bagagehantering. Men då blir ju massa folk arbetslösa. I dagsläget tycker jag att manuell hantering av baggage bör nog minskas så mycket det går då man alltid bara hör om hur skadlig är det till hälsan. Det är ingen exklusiv produkt eller tjänst som efterfrågas här, bagagehantering och massage är inte samma sak. Men det är utanför ämnet av denna tråd.

Toppen