Senaste nytt

Den stora tråden om SAS Irland

Jo jag brukar sitta på 1D, den som annonserar säkerheten är inte den som hälsar välkommen, vilket det är på LH och BA när det inte kör video. Står det på namnskylten jag har bara sett namnet, tror jag. Men tack för den informationen skall kolla bättre nästa gång.
Jag tror inte det konsekvent står på skylten hos sas Scandinavia, även om jag har sett det någon gång (men det kanske bara är longhaul eller något - jag har inte hållit koll). Däremot tror jag set alltid varit så på de sas Ireland jag flugit, men det kan ju både vara slumpen eller att de har andra regler.

Säkerheten kan ofta vara andra ja. Men det brukar väl oftast vara kabin chefen som hälsar välkommen och presenterar service utbudet när man väl är uppe i luften?

Jag tror inte det konsekvent står på skylten hos sas Scandinavia, även om jag har sett det någon gång (men det kanske bara är longhaul eller något - jag har inte hållit koll). Däremot tror jag set alltid varit så på de sas Ireland jag flugit, men det kan ju både vara slumpen eller att de har andra regler.

Säkerheten kan ofta vara andra ja. Men det brukar väl oftast vara kabin chefen som hälsar välkommen och presenterar service utbudet när man väl är uppe i luften?
På SAS mainline står det alltid titel, Air Purser, Air Steward eller Air Host

Hur vet du att det var pursern, jag har alltid undrat hur man kan se det, är det hen som sitter närmast cockpit dörren, samma som SAS Scandinavia sitter på?
Pursern eller den som har "högst senioritet" ombord när det inte är en purser med sitter alltid i främre galley, kommer dock inte ihåg om det är på stolen vid dörren eller närmast cockpit.

SAS Scandinavian kabinpersonalen har på namnskylten alltid ”graden” som @NotRyan skriver.
Den som är purser har alltid tre streck på uniformen o.s.v.

Pursern eller den som har "högst senioritet" ombord när det inte är en purser med sitter alltid i främre galley, kommer dock inte ihåg om det är på stolen vid dörren eller närmast cockpit.
På SAS kortdistans maskiner vid cockpitdörren.
Sedan något år tillbaka har de som jobbar med kockkläder på långlinjerna ett streck på uniformen, och när de jobbar på kortlinjerna utan purser är de kabinchef, de har väl titeln Steward.

SAS Scandinavian kabinpersonalen har på namnskylten alltid ”graden” som @NotRyan skriver.
Den som är purser har alltid tre streck på uniformen o.s.v.

På SAS kortdistans maskiner vid cockpitdörren.
Sedan något år tillbaka har de som jobbar med kockkläder på långlinjerna ett streck på uniformen, och när de jobbar på kortlinjerna utan purser är de kabinchef, de har väl titeln Steward.
De med kockkläder är mycket riktigt Stewards, de behöver inte vara kabinchef när purser saknas på shorthaul. Den info jag fått är att det är den med högst senioritet har detta ansvar och det kan vara en air host som är mer senior än steward alternativt finns det bara air host ombord.

Hade lite missat detta med SAS Ireland men har nu testat min första tur. CPH - AGP 31:e mars SK 583 med SAS IRELAND och sedan hem med "vanliga" SAS 8:e april SK588. Kan inte säga att jag märkte någon skillnad på servicen mellan de båda resorna, bortsett från att de då inte pratade svenska på vägen dit. Pga. att servicen var likvärdig och att det var ett nytt flygplan på vägen ner till Malaga där jag upplever att benutrymmet är bättre med de nya stolarna så tyckte jag totalt sett att resan ner var mycket bättre än den på vägen hem. Var även riktigt kass luft och dålig effekt i fläktarna på flyget tillbaka till Sverige. I stort sett väldigt nöjd med flygningen med SAS IRELAND.

Hade lite missat detta med SAS Ireland men har nu testat min första tur. CPH - AGP 31:e mars SK 583 med SAS IRELAND och sedan hem med "vanliga" SAS 8:e april SK588. Kan inte säga att jag märkte någon skillnad på servicen mellan de båda resorna, bortsett från att de då inte pratade svenska på vägen dit. Pga. att servicen var likvärdig och att det var ett nytt flygplan på vägen ner till Malaga där jag upplever att benutrymmet är bättre med de nya stolarna så tyckte jag totalt sett att resan ner var mycket bättre än den på vägen hem. Var även riktigt kass luft och dålig effekt i fläktarna på flyget tillbaka till Sverige. I stort sett väldigt nöjd med flygningen med SAS IRELAND.
Tack! Intressant att de nu också börjat rulla London-Skandinavien-Kontinenten, i avvaktan på basen i Malaga.

Dom kan dyka upp på vilken Internationell linje som helst där dom schedulerar en 320.
Jag TROR inte dom åker domestic (ännu)
Pratade med en dansk kvinna som jobbat på mainline i 13 år men som nu jobbar på SAS Irland. Hon sa att dom flyger Århus och Ålborg också, så dom dyker upp även på dansk inrikes ibland, såvida det inte bara är på Internationella avgångar därifrån?

Ja, sas har nu erkänt att SAS Ireland endast är certifierade att landa Cat I. Jag nekas däremot fortfarande ersättning enligt EU261 med hänvisning till:
- extraordinära omständigheter då vädret inte tillät landning enligt cat I
- extraordinära omständigheter då det är utom sas kontroll hur länge myndigheterna tar på sig för att utfärda de korrekta certifieringarna.

Jag var med på samma flyg och har också fått min begäran om ersättning nekad med hänvisning till vädret. De hävdar att andra plan också påverkades men det kan jag inte hitta något belägg för när jag kollade ankomsterna vid samma tidpunkt som vårt plan var beräknat att landa.

Har du gått vidare med ärendet till ARN eller Konsumentverket?

Senaste svaret från SAS:

”Låt mig inledningsvis säga att jag verkligen förstår din irritation och frustration över den här inställda. Det var i detta fall dimma på Arlanda, och en prognos som varnade för att det kunde förvärras, som orsakade att ett flertal flighter till och från Arlanda ställdes in och försenades denna dag.

Jag vill, utan att bli alltför juridisk, förklara varför vi från SAS sida anser att du inte är berättigad till den kompensation du efterfrågar, samt att vi därmed också anser att ärendet är färdigbehandlat från vår sida.

Regulativet som styr om du som kund har rätt till kompensation är EU-förordning 261/2004. I punkt 14 i förordningens ingress kan vi klart och tydligt läsa att meterologiska förhållanden som omöjliggör eller försvårar en flygning räknas som extraordinära omständigheter.

Att svåra väderförhållanden påverkar flygtrafiken och orsakar störningar för både ankommande och avgående flyg på den drabbade flygplatsen är ingen nyhet. Flygbolagens möjlighet att undvika förseningar i dessa situationer är i det närmaste obefintlig. Genom att boka om dig till en senare flygning/invänta bättre väderförhållanden, har vi gjort allt som står i vår makt för att minska den försening som oundvikligen uppkom i detta fall. Vi kan därför tyvärr inte tillmötesgå din förfrågan om ersättning.”

Toppen