Senaste nytt

Den stora Tequila-tråden

Gus

Medlem
Jag uppfattade det som att @Johanna frågade om jag förutom Cointreau även la till något annat. I detta fallet Triple sec. Och det gör man inte. Men Cointreau kanske räknas som Triple sec?
Försökte svara men jag är i Kina. Nätet är allt annat än tillförlitligt.

Nej, det var inte min fråga. Frågan var om du inte använde Triple sec istället Cointreau? När jag har varit i USA och Mexico har jag aldrig sett Cointreau användas. Det kanske är godare. Jag är långt ifrån en finsmakare som du.
Triple sec är en generell beteckning för vit curaçao-likör. Cointreau är namnet på en likörfirma. Bols triple sec är ett lite billigare alternativ men går lika bra tycker jag när man blandar det i drinkar.

Mitt standardrecept på Margarita som jag har fått från en bartender på numera nedlagda El Diablo på Kungsholmen lyder:
4 cl sockerlag
5 cl limejuice
4 cl tequila
2 cl Triple Sec (exempelvis Cointreau)

Skaka ingredienserna med is och sila sedan upp i ett Margaritaglas med saltad kant.

Min favoritmargarita är chili- och ingefärsmargarita (bilden). Till den börjar man med att muddla chili och ingefära i shakern, fyller sedan på med de vanliga ingredienserna, se ovan. Skaka med is, sila upp och garnera med en chiliring.

margarita.JPG
 

Johanna

Medlem
Tack för recept, påminner mycket om hur jag brukar göra men jag är inte lika exakt. Vacker bild.
Jag är dålig på att dricka starksprit men gillar tequila, särskilt drinkar.
 

kaktusen

Medlem
Fin bild. @Gus Recept är som mitt. Som jag stulit av den mexikanska släkten:) Jag har inga specifika mått men tycker att delen handqueezad lime verkar låg. Mycket lime gör att stor del tequila inte ens märks. Alla brukar fråga om man ens har blandat i någon alkohol. En timme senare har de svaret:)
 

FF#1

Medlem
Hade nöjet att prova lite teqila tillsammans med en bekant när jag var i Vegas här om veckan. en provade några sorter. Någon som känner igen flaskan med trä kork? Har för mig att den hette Centenario? En annan som Car intressant var Hornitos, whisky fat lagrad... Köpte med en sån från en liquer shop på en bakgata för 19$ som fick komma med hem till Sverige

9bbfe682541b573216c7c3651abc174a.jpg


c6eed8c52bad8fb7f54915f86635d107.jpg
 

Homer

Medlem
Hade nöjet att prova lite teqila tillsammans med en bekant när jag var i Vegas här om veckan. en provade några sorter. Någon som känner igen flaskan med trä kork? Har för mig att den hette Centenario? En annan som Car intressant var Hornitos, whisky fat lagrad... Köpte med en sån från en liquer shop på en bakgata för 19$ som fick komma med hem till Sverige

9bbfe682541b573216c7c3651abc174a.jpg


c6eed8c52bad8fb7f54915f86635d107.jpg



Om du vill ha Tequila med Whiskystuk borde det här vara rätt

http://cdn1.bigcommerce.com/server1...r-tequila__61280.1457822082.1280.1280.jpg?c=2



Maestro Dobel Tequila Launches Humito, the First Smoked Silver Tequila, in New York City
 

Homer

Medlem
Hade nöjet att prova lite teqila tillsammans med en bekant när jag var i Vegas här om veckan. en provade några sorter. Någon som känner igen flaskan med trä kork? Har för mig att den hette Centenario? En annan som Car intressant var Hornitos, whisky fat lagrad... Köpte med en sån från en liquer shop på en bakgata för 19$ som fick komma med hem till Sverige

9bbfe682541b573216c7c3651abc174a.jpg


c6eed8c52bad8fb7f54915f86635d107.jpg



Om du vill ha Tequila med Whiskystuk borde det här vara rätt

maestro-dobel-humito-smoked-silver-tequila__61280.1457822082.1280.1280.jpg
 
Toppen