Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Min intjäningsperiod slutar den siste september, och eftersom jag blev guld i februari så hade jag egentligen tänkt att nöja mig med ytterligare ett år i guldsvängen. Ligger just nu på ca 82000 baspoäng, och eftersom det är obehagligt nära till nästa nivå så har jag börjat tänka om. Har en t/r AGH-ARN i minus på måndag, en t/r med Lufthansa CPH-FRA-JFK i Premium ekonomi veckan efter, en t/r i minus CPH-Bergen i början av augusti och en enkel CPH-Alicante i plus i mitten av september. Så det finns nog goda möjligheter att komma över den magiska gränsen. Enda orosmolnet är att LH registerar poängen på M&M kontot istf EB, men det räcker kanske att inskärpa i incheckningspersonalen att M&M är no-no på denna flygningen?

Frågan gäller egentligen; jag och hustrun har en t/r CPH-Miami i andra halvan av oktober. Utresa i minus och hemresa i plus (tänkt försöka plusgradera utresan). Har också lyckats knipa rad 30C+D på utresan, så är det värt att uppgradera till plus, eller tom att neka en ev CU för att behålla rad 30? Andra frågan gäller förmåner ombord. Är det viktigt att kontakta SAS och be dem ändra kortprefix på bokningen från G till D om det skulle bli aktuellt? Tänker på fria drycker i minus på utresan ...
 
Last edited:

Börnen

Medlem
Jag mailade och bad dom uppdatera prefixet på kommande bokningar när jag blev EBD. Känns som en liten insats som kanske kan ge någon nytta. Sen har jag fått visa kortet ändå oftast....
Angående rad 30 så är fönster där bättre än mitt i Plus. C och F kör dom i serveringsvagnen i ofta så dom bör undvikas
 

Thornado

Medlem
Enda orosmolnet är att Lufthansa registerar poängen på M&M kontot istf EuroBonus, men det räcker kanske att inskärpa i incheckningspersonalen att M&M är no-no på denna flygningen?

Bokade du resan som inloggad på ditt M&M-konto eller har det numret på något annat sätt registrerats i bokningen? Isf är det nog bäst att försöka uppdatera detta till ditt Eurobonusnummer redan nu och sen dubbel- och trippelkolla vid incheckningen att det verkar vara rätt kortnummer inlagt.

Andra frågan gäller förmåner ombord. Är det viktigt att kontakta SAS och be dem ändra kortprefix på bokningen från G till D om det skulle bli aktuellt? Tänker på fria drycker i minus på utresan ...

När det gäller fri dryck så spelar det ingen större roll om prefixet i bokningen är uppdaterat så länge du har SAS-appen på telefonen och ser till att den elektroniska versionen av kortet där är uppdaterad så att du kan visa det vid beställning av dryck. Jag skulle dock absolut se till att få det uppdaterat i bokningen av en annan anledning, nämligen Courtesy Upgrades. Om du inte har EBD-prefix i din bokning så tror jag inte att du kan få en CU.
 

palmen

Moderator
Min intjäningsperiod slutar den siste september, och eftersom jag blev guld i februari så hade jag egentligen tänkt att nöja mig med ytterligare ett år i guldsvängen. Ligger just nu på ca 82000 baspoäng, och eftersom det är obehagligt nära till nästa nivå så har jag börjat tänka om. Har en t/r AGH-ARN i minus på måndag, en t/r med Lufthansa CPH-FRA-JFK i Premium ekonomi veckan efter, en t/r i minus CPH-Bergen i början av augusti och en enkel CPH-Alicante i plus i mitten av september. Så det finns nog goda möjligheter att komma över den magiska gränsen. Enda orosmolnet är att LH registerar poängen på M&M kontot istf EB, men det räcker kanske att inskärpa i incheckningspersonalen att M&M är no-no på denna flygningen?

Frågan gäller egentligen; jag och hustrun har en t/r CPH-Miami i andra halvan av oktober. Utresa i minus och hemresa i plus (tänkt försöka plusgradera utresan). Har också lyckats knipa rad 30C+D på utresan, så är det värt att uppgradera till plus, eller tom att neka en ev CU för att behålla rad 30? Andra frågan gäller förmåner ombord. Är det viktigt att kontakta SAS och be dem ändra kortprefix på bokningen från G till D om det skulle bli aktuellt? Tänker på fria drycker i minus på utresan ...
Tror inte du kan tacka nej till en Courtesy Upgrade. När den kommer har du flyttats till plus eller businessclass. Jag hade tagit plus alla dagar i veckan framför de två bra raderna i economy. Är ju en A330 på linjen med 56 platser i plus så borde gå att undvika mittplatser.
 

SNIFF

Medlem
Kan meddela att jag mailade och frågade om bokningar som är gjorda som EBG, uppdateras automatiskt till EBD.

Det verkar inte som att de inte gör det.

Alltså bör man uppdatera det manuellt. Speciellt när det rör plusgrade, enligt supporten utvärderas budet efter status som är inlagd i bokningen (inte enligt gällande status) som påverkar om man får högre bud eller inte.
 

MaBe

Medlem
Tror inte du kan tacka nej till en Courtesy Upgrade. När den kommer har du flyttats till plus eller businessclass. Jag hade tagit plus alla dagar i veckan framför de två bra raderna i economy. Är ju en A330 på linjen med 56 platser i plus så borde gå att undvika mittplatser.

Det går att tacka nej till courtesy upgrade. Jag flög med familjen på olika bokningsnummer i maj så jag blev uppgraderad men dom blev det inte. Eftersom flyget bara var halvfullt kunde de inte uppgradera frun och dottern enligt personalen i disken så jag bad att få tillbaka min gamla plats vilket gick bra.
 

palmen

Moderator
Det går att tacka nej till courtesy upgrade. Jag flög med familjen på olika bokningsnummer i maj så jag blev uppgraderad men dom blev det inte. Eftersom flyget bara var halvfullt kunde de inte uppgradera frun och dottern enligt personalen i disken så jag bad att få tillbaka min gamla plats vilket gick bra.
Definitionsfråga, du kan alltid bli tillbakaflyttad, på en flight som är mer välfylld är dock risken stor att någon annan fått dina platser så de inte längre är lediga.
Jag skulle snarare kalla det att du fick en Courtesy Upgrade men sen gjorde en downgrade, inte att du tackade nej till Courtesy
 
Toppen