Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Moco

Medlem
Kan summera det gånga året (och de första dagarna av det nya) som Diamond med att säga att det i mitt resande med SAS haft absolut noll betydelse. Har på +100 flighter, inklusive interkontinentala, aldrig fått någon sorts recognition överhuvudtaget - förutom en gång i november då en purser kom fram och hälsade mig välkommen på GOT-CPH. Har vid resande i GO alltid behöva tjafsa om huruvida jag har rätt till dryck eller ej. Har aldrig fått någon courtesy upgrade, vare sig long-, eller shorthaul - ej heller på dagens CPH-IAD. Har aldrig fått någon seatblock. Hur prioboarding fungerar vet vi ju alla... summa summarum; det har alltså fungerat långt sämre än jag väntat mig (eller väntat och väntat, jag har egentligen noll förväntningar på SAS). Det enda jag väl egentligen har "fått" är tillgång till sunkiga SAS-lounger och priotaggat baggage (som alltid kommer sist, förutom i JNB).

Hos Lufthansa däremot blir jag alltid mycket väl mottagen, märkligt nog. Har precis återkvalat till EBD i ytterligare ett år, men känner att jag nu struntar i att lägga någon större energi på detta längre.
 
Någon här som vet eller kan bekräfta om EBD prefixet nu fungerar med Turkish Airlines, så att man kommer upp som Star Alliance GOLD i deras system/manifest? Sist jag flög Turkish fungerade det inte och blev tvungen att manuellt skriva in EBG... Tack för svar om någon vet :)
 
Har varit EBD i ca. 3 månader och som MOCO har heller inte jag upplevd nåt extra, säkert för att jag endå antningen har beställt Plus eller blivit OT-upgraded til Plus/Bus. Men har heller inte blevet helsat välkommen (mera än alla andra), ingen seat block etc. Har inte ens fått nyt AmEx kort, mitt nuvarande fick jag som Silver (!) i juni, dvs. dom har missat både Guld och Diamond.

Åker CPH-IAD imorron, beställt GO, OT upgrade til Plus och fick precis mail från SAS om upgrade til Bus. Mycket bra, ser fram emot bättre service i 2016.
 

Viking75

Medlem
Jag måste ha en väldans "tur" gällande uppmärksamhet mm. Jag har vid flera tillfället blivit uppmärksammad för min Diamond status. Första gången trodde jag att jag skulle få en tillsägelse då jag bytt säte. Men nej då jag fick ett långt trevligt samtal om vilken uppskattad kund jag var osv.
Å andra sidan så är det så typiskt.. Mitt enda behov av Diamond var att få behålla poäng som var lite "äldre" så jag "körde" hårt en stund.
 

Canadien

Medlem
Jag måste ha en väldans "tur" gällande uppmärksamhet mm. Jag har vid flera tillfället blivit uppmärksammad för min Diamond status. Första gången trodde jag att jag skulle få en tillsägelse då jag bytt säte. Men nej då jag fick ett långt trevligt samtal om vilken uppskattad kund jag var osv.
Å andra sidan så är det så typiskt.. Mitt enda behov av Diamond var att få behålla poäng som var lite "äldre" så jag "körde" hårt en stund.
Det gäller nog mer att åka rätt linjer. En som pendlar ARN-CPH och gör 100 legs per år på den linjen kommer ju inte få mycket recognition. Jag har fått bra EBD-bemötande på;

CPH-MUC
ARN-DUS (eller var det från CPH)
ARN-GOT
ARN-LHR
OSL-LHR
OSL-BCN
ARN-CDG

(Och vice versa, kanske 80-90% hitrate på dessa sedan i somras)
 

Agö

Medlem
Det gäller nog mer att åka rätt linjer. En som pendlar ARN-CPH och gör 100 legs per år på den linjen kommer ju inte få mycket recognition. Jag har fått bra EBD-bemötande på;

CPH-MUC
ARN-DUS (eller var det från CPH)
ARN-GOT
ARN-LHR
OSL-LHR
OSL-BCN
ARN-CDG

(Och vice versa, kanske 80-90% hitrate på dessa sedan i somras)
I Plus?
 

Canadien

Medlem
Kanske 50% av resorna i plus. Eftersom allt ändå ingår i Plus så är bemötandet mer subtilt. T ex blivit erbjuden wetwipes, vatten, chokladbit innan takeofff, ibland tilltalad med namn och särskilt tillfrågad om det finns något de kan vara till tjänst med.
 

agehall

Medlem
Det finns en liten möjlighet att nyttja förmånen. Jag var i kontakt omgående med SAS som mailade mig ett intyg med hänvisning till "hen" gällande att jag var berättigad till samtliga Diamonds fördelar. Mailet var på engelska och beskrev även för övriga *A att intyget skulle betraktas som Gold i lounger osv.

Hur verifierade kundtjänst att du var berättigad till ett EBD om poängen inte postats?

Jag skulle nog aldrig råda någon till att försöka skaffa ett sådant här intyg. Vänta på att status uppdateras som alla andra istället. Det finns betydligt viktigare saker för kundtjänst att pyssla med än att skriva intyg så att enstaka personer kommer in i en lounge.

Edit: Och varför skulle det vara viktigt med ett intyg när du blev diamond föresten!? Det gör ju ingen skillnad gentemot gold vad gäller förmåner hos *A...
 
Toppen