Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Valley

Medlem
Lite O T. Kanske skulle ligga i en nostalgitråd :)
Får konstatera att man införde Diamond på tok för sent. Lite nostalgi när jag tittar igenom EB-Historiken, från början av seklet (det där sista lät inte bra)
Ett år hade jag fram till och med Juni gjort +80 resor i C. Minnet säger i och för sig att jag tyckte jag i princip bodde på flygplatser, men det är väl först såhär i backspegeln som man börjar reflektera över hur mycket man egentligen far och flög.
Nu när man ser på kontot är det enbart Preembonus som står för poängen.......
 

Matriam

Medlem
Precis som många andra tidigare i tråden undrar jag egentligen vad jag har för nytta av Diamond då 90-95% av mina resor under 2015 var inrikesplus och utrikesresan var bokad i business. Genom Plus får jag lounge, fast track, gratis dryck, priobagage, extra bagage, välja plats vid köptillfället och prio boarding. Detta känns nästan som exakt det jag får som Diamond.

Seat blocking som diamond? Båda handens fingrar räcker inte till för att räkna hur många gånger under 2015 jag suttit tre på en sätesrad, tittat runt i plus avdelningen(4-5rader) och uppmärksammat att min sätesrad är den enda med tre personer på. Extra spännande när man betalt 5000kr för en enkelbiljett för att uppleva detta privilegium. Eller så består plusraderna av 1-18 och alla är fyllda med tre resenärer.

Extra service? Två gånger har jag rest med kollega där jag har plus och hen har go biljett, där vi försökt sitta tillsammans. Båda gånger nekad, nej inte nekad uppgradering för go kollegan utan jag har nekats att sitta i go vilket känns märkligt. Aldrig blivit bemött med extra leende eller fått någon särskild hälsning under en flygning och de få gånger jag rest i go inrikes har man var tvungit och visa kort för gratis dryck och det känns ju sådär.

Två gånger under 2015 har jag försökt använda min förmån förtur i köer, en gång vid inställt flyg där jag vart inbokad på fjärde nästa flyg och en gång när jag försökte byta till tidigare avgång och blev nekad.

För mig och mitt resemönster är förmånerna från diamond statusen en rejäl flopp eftersom alla förmånerna får jag från Plusbiljetterna. Jag förstår ju att sas vill ge detta till extrabetalande kunder men känns otroligt meninglöst för mig personligen att jag får ut absolut ingenting från min Diamondstatus i samband med att jag reser på Plusbiljett. Varför ska jag behöva boka en Go biljett för att få utnyttja mina förmåner?

Näh för mig är förmånerna som Diamond så dåliga att jag snart funderar på att boka go biljett till asien bara för att få en uppgradering men sas lär ju misslyckas med detta med.

Det jag skulle uppskatta som Diamond om man nu från sas sisa fortsätter med att ge Plusbiljetter samma förmåner som Diamond är väl senare inchecking på andra flygplatser än arlanda, inrikes diamondlounge, möjlighet att få en gratis macka/varm mat på en inrikesresa om man anmäler det t.ex. två timmar innan avgång.
 

agehall

Medlem
Två gånger har jag rest med kollega där jag har plus och hen har go biljett, där vi försökt sitta tillsammans. Båda gånger nekad, nej inte nekad uppgradering för go kollegan utan jag har nekats att sitta i go vilket känns märkligt.

Just det där har diskuterats förr. Det är tyvärr samma sak som om man vill flytta från Go till Plus, så det är egentligen inte så konstigt att du blev nekad detta tyvärr.
 

flum

Medlem
Precis som många andra tidigare i tråden undrar jag egentligen vad jag har för nytta av Diamond då 90-95% av mina resor under 2015 var inrikesplus och utrikesresan var bokad i business. Genom Plus får jag lounge, fast track, gratis dryck, priobagage, extra bagage, välja plats vid köptillfället och prio boarding. Detta känns nästan som exakt det jag får som Diamond.

Seat blocking som diamond? Båda handens fingrar räcker inte till för att räkna hur många gånger under 2015 jag suttit tre på en sätesrad, tittat runt i plus avdelningen(4-5rader) och uppmärksammat att min sätesrad är den enda med tre personer på. Extra spännande när man betalt 5000kr för en enkelbiljett för att uppleva detta privilegium. Eller så består plusraderna av 1-18 och alla är fyllda med tre resenärer.

Extra service? Två gånger har jag rest med kollega där jag har plus och hen har go biljett, där vi försökt sitta tillsammans. Båda gånger nekad, nej inte nekad uppgradering för go kollegan utan jag har nekats att sitta i go vilket känns märkligt. Aldrig blivit bemött med extra leende eller fått någon särskild hälsning under en flygning och de få gånger jag rest i go inrikes har man var tvungit och visa kort för gratis dryck och det känns ju sådär.

Två gånger under 2015 har jag försökt använda min förmån förtur i köer, en gång vid inställt flyg där jag vart inbokad på fjärde nästa flyg och en gång när jag försökte byta till tidigare avgång och blev nekad.

För mig och mitt resemönster är förmånerna från diamond statusen en rejäl flopp eftersom alla förmånerna får jag från Plusbiljetterna. Jag förstår ju att sas vill ge detta till extrabetalande kunder men känns otroligt meninglöst för mig personligen att jag får ut absolut ingenting från min Diamondstatus i samband med att jag reser på Plusbiljett. Varför ska jag behöva boka en Go biljett för att få utnyttja mina förmåner?

Näh för mig är förmånerna som Diamond så dåliga att jag snart funderar på att boka go biljett till asien bara för att få en uppgradering men sas lär ju misslyckas med detta med.

Det jag skulle uppskatta som Diamond om man nu från sas sisa fortsätter med att ge Plusbiljetter samma förmåner som Diamond är väl senare inchecking på andra flygplatser än arlanda, inrikes diamondlounge, möjlighet att få en gratis macka/varm mat på en inrikesresa om man anmäler det t.ex. två timmar innan avgång.
Har full förståelse till din frustration och kan inte annat än att hålla med. Jag befinner mig i samma situation och har tidigare i tråden gett lite förslag på vad jag tycker borde göras.
 

Stefan62

Medlem
Däremot så stödjer inte SAS IT-system att man ger bort ett silverkort och ett guldkort under samma period, så det behövs manuell hantering. Vilket många på kundtjänst kanske inte känner till.

Just det här problemet verkar vara löst - det kom upp en valmöjlighet att ge bort ett Guld eller två Silver - trots att jag för någon månad sedan gav bort ett silver som nybliven Guld!
 
Toppen