Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Hej! En fråga till er som har Diamond. Anser ni det är värt att "köpa" 20 000 baspoäng (betala med 200 000 extra poäng) för att nå Diamond? Jag kommer nå upp till 70 000 Baspoäng och har redan både AMEX och MC Premium. Kan ev. hinna med en kortare "milage-run", men räkna inte med det.

Hej! En fråga till er som har Diamond. Anser ni det är värt att "köpa" 20 000 baspoäng (betala med 200 000 extra poäng) för att nå Diamond? Jag kommer nå upp till 70 000 Baspoäng och har redan både AMEX och MC Premium. Kan ev. hinna med en kortare "milage-run", men räkna inte med det.
Inte en chans. Det är totalt meningslöst i förhållande till vad du kan göra med 200k poäng.

Du kan göra en ordentligt fin resa för 200 000 Eurobonuspoäng. Bevisligen flyger du väldigt lite om du har 70 000 status/baspoäng och redan har både Amex Elite och Mastercard Premium, det innebär ju lite grovt räknat att du bara flugit ihop strax över hälften av de där 70 000 baspoängen själv. Säg att du skulle ha flugit ihop 40 000 baspoäng, eftersom du då är guld så har du fått 25% extra i guldbonus, vi utgår då från att du bara flugit in 32 000 baspoäng. Det är inte mer än två long haul tur och retur i SAS Plus och någon handfull flyg inom Europa.

Diamondkortet gör ingen nytta hemma i byrålådan. Det kommer bara till användning när du ska ut och flyga eller är ute och flyger. Reser du såpass lite är värdet av ett diamondkort ytterst begränsat. Under inga som helst omständigheter skulle det i min värld vara värt så pass mycket som 200 000 Eurobonuspoäng. Hade du gjort 50, 100, 150 flygningar om året, då det är viktigt att få prioritet på standbylistor, få någon complimentary upgrade på long haul, att komma först i telefonkön om man ringer SAS flera gånger i veckan och liknande. Då kan det ha ett värde.

I ditt läge, hade jag tagit guldkortet och varit väldigt väldigt nöjd med det. Du kan ju till och med avsluta ditt Amex Elite och spara in 4000kr per år och ändå behålla guldet! Du får trots allt det mesta med det kortet ändå, prioboarding, lounge, fast track, kundservice dygnet runt på telefon, businessclass checkin och 25% extra baspoäng. Skillnaden upp till diamond är alldeles för liten och kommer nästan inte märkas alls om du gör runt 10 flighter per år eller så med SAS.

Spara du dina poäng och planera istället en riktig dunderresa i fin premiumkabin för dem! Det kommer du ha betydligt mycket mer nytta och glädje av!!!

Last edited:
Tack för all repons, flyger faktiskt ganska mycket men blir ekonomi och en del inrikes. Får sikta och använda min AMEX voucher på long haul :) .Räknat ut att jag bör bli Diamond längre fram och jag kör lite plus.

Tack för all repons, flyger faktiskt ganska mycket men blir ekonomi och en del inrikes. Får sikta och använda min AMEX voucher på long haul .Räknat ut att jag bör bli Diamond längre fram och jag kör lite plus.

Om du flyger mycket ekonomi och vill ha Diamond, så är det dumt att försöka blanda med Plus för att komma dit.
Det vettigaste är att skrapa ihop nog med Legs i så fall.
Hur många Legs har du per dagsdatum?

Så här ser mitt tragiska liv ut. Saknar dock 2 legs i C som dyker upp på kontot inom några dagar.

1e015b417f727eb2c019a97544417d50.png

Tack för all repons, flyger faktiskt ganska mycket men blir ekonomi och en del inrikes. Får sikta och använda min AMEX voucher på long haul :) .Räknat ut att jag bör bli Diamond längre fram och jag kör lite plus.

Uppenbarligen inte mycket alls skulle jag säga. Det är ju inte ens svårt att nå EBD om man flyger mycket, framförallt om man flyger sträckor där SAS blir det självklara valet inom *A.

Att skaffa 200k poäng genom Avis hyror (billigaste sättet att skaffa poäng) kostar ungefär 13000 kronor. Skulle inte bränna den summan på att bli Diamond. Lägger man därmed till att du kan få 2-4 business tur och retur (beroende på voucher/flypremium) för samma poäng skulle jag aldrig lägga det på att bli Diamond.

Toppen