...Funderar nu starkt på att slänga in en Amex Eliteansökan.... Så vad sager ni EBD exporter. Är extraperksen med EBD värt 4000 kr?!
Som alltid med den här typen av frågor så är ju svaret oerhört beroende av dina förutsättningar så det är bara du som kan avgöra om det är värt 4000 kr, och som har nämnts tidigare så måste du titta på fördelarna både med EBD och Amex-kortet. För att försöka sammanfatta.
Bakgrundsinfo
* Vad har du för kreditkort idag? Ett annat Amex? SAS Mastercard? Inget poänggenererande kort alls (the horror!!)?
* Hur hög årlig spend har du som potentiellt skulle kunna läggas på ett Amex Elite?
Potentiella fördelar med EBD:
* Ge bort EBG-kort. Gör alltid någon glad om det finns någon i din närhet som reser mycket, men inte "nog mycket". Kanske någon annan som reser mycket korta resor i Go/Eco, men inte riktigt kommer upp i Guld själv. Alternativt någon i din familj om ni inte alltid reser tillsammans alternativt reser tillsammans som familj hos andra bolag än SAS och vill kunna gästa in fler i lounger.
* Fri dryck ombord. Eftersom du får guld på segment så finns det många flighter där detta kan nyttjas, men å andra sidan så gissar jag att du ofta flyger Plus och då är det ju en icke-förmån.
* Ankomstlounge hos SAS. Jag tycker detta är en rätt så trevlig förmån, och det händer nu och då att jag tittar in i loungen vid ankomst om jag vill få i mig något snabbt att äta, vänta på ett tåg/buss, eller till och med hinna med en dusch innan jag åker in till stan för ett möte.
* Courtesy Upgrade. Framförallt intressant om du ibland bokar resor i Plus på longhaul och har en chans att uppgraderas till business. Eftersom jag mestadels bokar Go och då väljer bra platser där så tycker jag ofta det mest är irriterande att uppgraderas till Plus.
* Diamondevents. Värdet på dessa är högst personligt och svårt att förutse, framförallt då vi inte vet om de kommer att fortsätta. En hel del av dessa är även möjliga att delta på som EBG, men ofta öppnas anmälan något senare.
Potentiella fördelar med Amex Elite:
* Poängintjäning. Hur stor denna fördel är beror på vad du har för kort nu, men du kommer ju hursomhelst att tjäna fler EB-poäng än vad du gör med dina nuvarande kort.
* Poängintjäning, del 2 (aka värvningsbonus). När du skaffar Elite-kortet så får du ju 20k poäng i bonus, och det gör ju en hel del för att kompensera en del av kostnaden första året.
* Voucher. Beroende på din möjliga spend på Amex och huruvida du redan har ett Amex Premium eller ej så kan du ju få en eller två vouchers till, vilket de flesta här nog anser ha ett rätt så stort värde.
* Reseförsäkring. Om du betalar resor med Amex-kortet så har du en bra reseförsäkring, t.ex. om väskor kommer bort.
* Amex-events. Har inte varit med på något sånt här tidigare, men har tidigare ikväll varit på Amex-konserten med Lisa Nilsson för innehavare av Amex Elite och Platinum. Återigen svårt att sätta ett värde på, men det var riktigt trevligt.