Jag har en fundering över hur jag ska göra nu när mitt kvalificeringsår snart går ut. Jag är i dagsläget EBG och klarar den gränsen med ganska bra marginal (får in ca 53-54000 poäng i år) på ca 45 flygningar med SAS och ytterligare 5-10 stycken med andra Star Alliance bolag. Då jag flyger mest i Europa och då oftast i Go (ca 80%) och resten i Plus så blir det inte så enormt mycket poäng. Någon gång per år blir det Sydney men då business med Qatar eller Emirates då de har haft bättre förbindelser.
Jag har ett Eurocard Platinum för PP kortet och vilket är bra då jag flyger från Malta och Gatwick ibland och då ger det mig lounge access till ett lågt pris. Har även skaffat Mastercard Premium i Juni så kommer få 12k baspoäng från det nästa år vilket gör att om jag har samma resemönster nästa år så skulle jag få va 65 000 baspoäng.
Min fundering är om det är värt att satsa på ett bli EBD nästa år? Det skulle antagligen kräva att jag skaffar ett Amex Elite plus kör en hel del plusgrade. Men tanke på mitt resemönster (nästan bara Europa) anser ni (den samlade expertisen här

) att EBD status ger så mycket mervärde att det är värt den investeringen att skaffa ett Amex Elite och köra x antal plusgrades?