Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Fan vad trött jag är på SAS nu.
Det där Diamantkortet kan de ta och xx%&vS(# med.
Titt som tätt får man höra, det blir 95 kr tack, när man beställer en GT på Europaflygningarna.
Idag rann sinnet lite över för när en eftersläntrare kommer ombord med handbagageväskan, dataväska större än handbagaeväskan, portfölj och shoppingbag så stuvar flygvärdinnan febrilt i hyllorna.
Han sitter i Plus och jag som tänker på skattepengarna bokar alltid ekonomi light då man ändå får ta med väskor gratis på diamantkortet, sitter alltid på första raden efter plus.
Flygvärdinnan som lyckas stuva undan allt utom jättehandbagageväskan rycker plötsligt ut min ryggsäck och frågar vems det är, det är min svarar jag.
- Då får du ta den och sätta den under stolen framför dig.
Där rann sinnet över en smula på mig.
Jag frågade hur det kom sig att det var viktigare att hans bagage kom upp och att jag skulle sitta och trängas med min ryggsäck.
Jag fick inget svar utan bara en skitsur blick.
Jag frågade då om detta var en ny bonus för oss diamantkortsinnehavare som väljer att flyga ekonomiskt, att vi ska väljas ut till att plocka bort vårt handbagage till förmån för de som tar med sig tre eller fyra handbagage.
Ännu surare blick till svar och hon tryckte in min ryggsäck ovanpå någons shoppingkassar så idioten kunde lägga upp sin väska som för övrigt kastade sand i mitt hår på platsen där jag haft min ryggsäck.

När det blev dags för servering fick jag frågan - Ska du ha nått eller ?.

Vad fan får man extra för att man har ett diamantkort och reser som fan med SAS, inte ett piss.
Ska börja sondera hur det ser ut med BA.
Håller helt klart med @Ghoose i detta att det inte är ok på något sätt. Skicka in klagomål till sas så de får veta vad som händer ute i kabinen.

Jag bokar alltid nödutgång när det går och då är det aldrig en issue med att ha bagage vid fötterna, men man måste ju boarda tidigt för att få plats med väskan i over head bin.

Fast det är ju så att handbagage som går in under sätet skall ligga där, om det inte finns plats i overhead bins. Bara för att man slänger upp sin portfölj, kasse eller rygga först innebär det ju inte att man skall försena flighten för att man måste skicka ner bagage som inte går in under stolen ner i cargo. Det informerar de ju om när man boardar när det är mycket folk.

Just saying...

Fast det är ju så att handbagage som går in under sätet skall ligga där, om det inte finns plats i overhead bins. Bara för att man slänger upp sin portfölj, kasse eller rygga först innebär det ju inte att man skall försena flighten för att man måste skicka ner bagage som inte går in under stolen ner i cargo. Det informerar de ju om när man boardar när det är mycket folk.

Just saying...
Jag tror att de som inte håller sig till handbagage-reglerna gällande storlek och antal orsakar fler förseningar än de som boardar tidigt med litet handbagage.

Jag tror att de som inte håller sig till handbagage-reglerna gällande storlek och antal orsakar fler förseningar än de som boardar tidigt med litet handbagage.
Absolut, fast två fel gör ju inte ett rätt. Så det är ju fortfarande så att handbagage som inte får plats under sätet har förtur till overhead bins, och då får man ta ned sin ryggsäck och stoppa den under sätet. Inte så konstigt faktiskt.

Oavsett om folk släpar på sånt som inte får plats överhuvudtaget.

Jag ser fram emot nästa tråd: "Jag satt i loungen så länge jag kunde och gick till gaten så sent som möjligt så att jag boardade som sista passagerare, jag fick kanonservice av flygvärdinnan som hjälpte mig med mitt handbagage. Så började någon i Go med en liten ryggsäck, som utan problem fick plats under stolen framför, tjafsa om hatthylleplats. Förstår dom inte att vi i Plus betalar extra för den här servicen?"

1. SAS är skitdåliga på att se till detta med att reglerna för handbagage efterlevs, vad gäller antal och storlek.
2. Jag kommer ALDRIG att acceptera att ta bort min väska för att någon har med sig fyra handbagage.
3. Störst går inte först, finns det inte plats så får de som kommer sist lägga ner sitt i cargo.

1. SAS är skitdåliga på att se till detta med att reglerna för handbagage efterlevs, vad gäller antal och storlek.
2. Jag kommer ALDRIG att acceptera att ta bort min väska för att någon har med sig fyra handbagage.
3. Störst går inte först, finns det inte plats så får de som kommer sist lägga ner sitt i cargo.
Helt enig i detta. Detta är ett bekymmer alltför ofta. Hårdare kontroll måste till, det stökar till boardingprocessen och leder till irritation. Eftersläntraren i ditt exempel har uppenbarligen med sig otillåtet mycket bagage (även om jag sett värre exempel). Det är han/hon som ska bestraffas och det är upp till besättningen att ordna om nu gate vägrar kontrollera detta.

Absolut, fast två fel gör ju inte ett rätt. Så det är ju fortfarande så att handbagage som inte får plats under sätet har förtur till overhead bins, och då får man ta ned sin ryggsäck och stoppa den under sätet. Inte så konstigt faktiskt.

Oavsett om folk släpar på sånt som inte får plats överhuvudtaget.

Handbagage som inte får plats under stolen är INTE handbagage.
Vadå förtur för väskor som egentligen är för stora för att vara handbagage, var hittar du den regeln ?
Är de regler som de som skiter i de riktiga reglerna hittar på ?

Toppen