Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Jag kan inte se i reglerna/förutsättningarna att det skulle vara någon begränsning i kvalificeringsperioden!

Som Guld kan jag ge bort ett silver-kort!
Som Diamond kan jag ge bort två silver-kort eller ett Guld-kort - den ena nivån är oberoende av den andra!

Jag kan inte tolka texten på något annat sätt!

Jo, din tolkning av reglerna är helt korrekt. Däremot så stödjer inte SAS IT-system att man ger bort ett silverkort och ett guldkort under samma period, så det behövs manuell hantering. Vilket många på kundtjänst kanske inte känner till.

Hej!

Har någon erfarenhet av att tjata sig upp till Diamond?

Låt säga att man landar på 80+ flyg men inte hinner få in de sista. Har någon haft framgång i att övertala SAS?

Hej!

Låt säga att man landar på 80+ flyg men inte hinner få in de sista. Har någon haft framgång i att övertala SAS?
Intressant frågeställning. Tror inte att jag läst något om det under de fyra år jag varit medlem på BusinessClass.se. Det kan väl möjligtvis gå om man är extremt nära, tidigare har varit Diamond/Pandion och har ett bra businesscase (t.ex. med många bokade flighter framöver). Med +80 flyg låter det som att du i regel flyger ekonomi (kanske t.o.m. låg ekonomi) om du inte tar detta på poäng.

Hej!

Någon rapporterade att de hade typ 44800 poäng och saknade 200 poäng för att bli gold och hade då fått gold i alla fall, men det hör som sagt till ovanligheterna.
Gränsen är satt till 90 flighter, inte 80+ så jag tror det är rätt lönlöst att fråga om det nu inte skulle vara just 89 flighter som agehall skrev. Annars skulle alla med 80+ flighter kunna få Diamond och då kan de lika gärna sänka gränsen till 81.

Under veckan gör jag 8 korta SAS-flighter i norden och på fredag kväll gör jag Diamond-flighten :)!

• Är det något särskilt jag ska tänka på som Diamond?
  • Måste jag strida för förmånerna ombord eller fungerar det - det finns ju lite spridda kommentarer och inlägg i forumet, men de flesta härrör från tiden då Diamond introducerades?
  • Nu kommer jag fortsätta att resa i SAS Plus för att ha kvar flexibiliteten - så fri förtäring i SAS Go har då inte så mycket värde i mitt fall. Detsamma gäller extra bagage som i stort sett aldrig nyttjas av mig.
  • Har jag fel att den främsta förmånen är att jag har säkrat en "soft-landing" till Gold om jag inte lyckas hänga kvar som Diamond?
  • Vad tycker Ni övriga medlemmar om Diamond-förmånerna och vilken värderar Ni som högst?
P.s. Det är över 1500 "spretande" inlägg i tråden och jag har inte mäktat med att läsa alla...

Under veckan gör jag 8 korta SAS-flighter i norden och på fredag kväll gör jag Diamond-flighten :)!

• Måste jag strida för förmånerna ombord eller fungerar det - det finns ju lite spridda kommentarer och inlägg i forumet, men de flesta härrör från tiden då Diamond introducerades?

• Vad tycker Ni övriga medlemmar om Diamond-förmånerna och vilken värderar Ni som högst?

Snyggt jobbat!

Gratis mikkeller (utrikes) är alltid trevligt, aldrig varit något problem på mina 5-10 ecoflighter som diamond. Men den förmån jag uppskattat bäst hittils är rabatt+voucher på Grand Hotel i Stockholm. Gör min första longhaul i minus nästa helg och får se om man har tur med CU.

• Är det något särskilt jag ska tänka på som Diamond?
  • Nu kommer jag fortsätta att resa i SAS Plus för att ha kvar flexibiliteten - så fri förtäring i SAS Go har då inte så mycket värde i mitt fall. Detsamma gäller extra bagage som i stort sett aldrig nyttjas av mig.
  • Har jag fel att den främsta förmånen är att jag har säkrat en "soft-landing" till Gold om jag inte lyckas hänga kvar som Diamond?
P.s. Det är över 1500 "spretande" inlägg i tråden och jag har inte mäktat med att läsa alla...
Efter nästan ett år som EBD så är min erfarenhet att ombord så märker man ingen skillnad om man åker Plus (vilket jag gjort på nästan alla flighter under året). Dock verkar det ju som om man i Go får mer uppmärksamhet. Det jag haft nytta av är att ge bort ett Gold. Ska dock bli spännande att se om man får recognition när jag åker Go till ORD om några veckor - eller om jag kanske får en upgrade.

Nu behöver man sällan "strida" för förmånerna ombord det var lite så i början när fri dryck infördes för Diamond medlemmar. Och visst har du rätt i att det är soft landning till guld om du inte lyckas flyga tillräckligt för varken guld eller diamant. Courtesy uppgrade är den bästa förmånen skulle jag säga, har inte fått någon själv iofs då jag inte flugit SK på longhaul. Så den jag har haft mest nytta av är fri dryck i go

Toppen