Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

På G nu.......:)

Gick inte!!

Varför kanske någon undrar.

Jo för att jag redan hunnit ge bort ett silverkort idag (Det jag ville ändra till guld manuellt)

Hade jag ringt istället hade det kunnat bli ett guldkort.
Fast det visste jag ju inte då.

Däremot kan jag idag ge bort ytterligare ett silverkort.

Hur logiskt är det?:(

Last edited:
Jag har nu petat ihop det andra diamantkortet via 5 guldkort på såväl poäng som sträckor - något som tyvärr inte räckte till EBP denna gång. Men, som så många andra börjar jag bli alltmer missnöjd med avsaknaden av någon som helst 'recognition', speciellt i kabinen. Finns det något på himlen som indikerar att 'EBD' kommer att etableras med egen status på SK? Det är närmast pinsamt att man skall springa runt med sitt sotade guldkort, spenderandes flera hundra kSEK per år utan att ha närmast ingenting igen för det. Inte ens en egen hävstång för poängintjäning. Det blir desto mer pinsamt när man skall checka in på en LH-grupp-lounge och kortet inte känns igen utan gång på gång måste registreras manuellt. Samtidigt så förstår man att den officiellt 'icke-existerande' EBP-nivån är officiellt en del av star-aliiance systemet och där EBP dessutom likställs med HON av personalen i loungerna. Är det inte dags att etablera EBD och låta EBP ingå som grädden på moset i den kategorin istället för i pepparkaksklubben?

Jag har nu petat ihop det andra diamantkortet via 5 guldkort på såväl poäng som sträckor - något som tyvärr inte räckte till EBP denna gång. Men, som så många andra börjar jag bli alltmer missnöjd med avsaknaden av någon som helst 'recognition', speciellt i kabinen. Finns det något på himlen som indikerar att 'EBD' kommer att etableras med egen status på SK? Det är närmast pinsamt att man skall springa runt med sitt sotade guldkort, spenderandes flera hundra kSEK per år utan att ha närmast ingenting igen för det. Inte ens en egen hävstång för poängintjäning. Det blir desto mer pinsamt när man skall checka in på en LH-grupp-lounge och kortet inte känns igen utan gång på gång måste registreras manuellt. Samtidigt så förstår man att den officiellt 'icke-existerande' EBP-nivån är officiellt en del av star-aliiance systemet och där EBP dessutom likställs med HON av personalen i loungerna. Är det inte dags att etablera EBD och låta EBP ingå som grädden på moset i den kategorin istället för i pepparkaksklubben?

Åkte SK997 igår till PVG och där var recognition = 0 tills jag skulle betala mitt vin. När jag sade att jag var Diamond så fick jag till svar "- Då får du allt bevisa det".
Efter att ha "flashat" med kortet så fick jag bara ett kort "- Ok.
Sedan blev jag lika snobbigt bemötta som alla andra i Monkey.

Så jag håller med. Det är otroligt dåligt av SAS att införa en ny nivå utan att lära sig från hemläxan.
Nu fick jag mitt diamond förnyat iom resan igår - kunde nog bry mig mindre - guld räcker gott och väl som det är nu.

Det verkar vara väldigt olika det där. Jag har fått 100% superbemötande sedan jag började visa mitt Diamond från 1 april.

Rullade över perioden nu i månadsskiftet, och kan därmed summera första "helåret" som Diamond (det var ju igång några veckor före, förra året). Använda och fungerande förmåner:

* Delat ut guldkort till mycket tacksam person.
* Använt diamond-rabatten på best award två gånger till USA faktiskt. Framförallt på den första när det var gamla intjäningen var det en riktigt bra deal. Efter ändringen i intjäning inte alls lika intressant.
* Tycker Diamond-supporten svara på mail påtagligt snabbare än Gold, och gold var ganska bra på det. Om det inte är så att de allmänt ryckt upp sig där, men det är jag tveksam till. Använt det till ganska många olika saker när det inte varit så bråttom, och alltid fått ett mycket bra bemötande och nästan alltid lösta problem (funkade dock inte att ta en rövare och försöka få seating på en LH flight tex :D)
* Förtur framför en EBS som väntade på uppgradering ORD-ARN vid gate (vet dock inte om EBG fått det också)
* Faktiskt fått en ramlösa och en smoothie gratis i Go efter senaste ändringen. Och utan att behöva tjata alls, bara visa kortet och varsågod (till skillnad från en del andra)

Så visst är det nice. Men någon supernivå är det definitivt inte. Nåja, ner från ca 178000 baspoäng till 0, dags att börja jobba upp igen. Börjar med en exotisk Plus till AGH om två veckor.

Är ju rätt nybliven EBD. Fick igår mitt EBD kort. I följebrevet står det att om jag har ett SAS Amex kort (vilket jag har) så kommer det nya Amex-kortet skickas ut först i september. Började fundera på om skälet är att man då kan få kortet med EBD-prefix...vad tror ni om oddset för att jag har rätt?

För övrigt så har jag gjort två flighter sedan EBD, tyvärr bara inrikes men det har renderat fri smoothie och Ramlösa samt, vad jag upplever, lite bättre bemötande och några extra ord när man lämnar maskinen.

Är ju rätt nybliven EBD. Fick igår mitt EBD kort. I följebrevet står det att om jag har ett SAS Amex kort (vilket jag har) så kommer det nya Amex-kortet skickas ut först i september. Började fundera på om skälet är att man då kan få kortet med EBD-prefix...vad tror ni om oddset för att jag har rätt?

För övrigt så har jag gjort två flighter sedan EBD, tyvärr bara inrikes men det har renderat fri smoothie och Ramlösa samt, vad jag upplever, lite bättre bemötande och några extra ord när man lämnar maskinen.

Själv har jag varit EBD i strax över 1år.
Jag har inte märkt någon fördel när jag jämför med guld, förutom att jag har ett par Marshall hörlurar hemma.

EBP är en nivå man inbjuds till och den begränsas till 2000 medlemmar. Mycket baseras på antal legs och revenue men även andra faktorer spelar in. Skall du kvalificera dig till urvalet för nivån så bör höghöjdsträningen vara intensiv och långvarig. Med den nivå du anger att ligger på är du snart där om du har uthållighet...
Sedan infördes nivån EBD bland annat av skälet att gapet mellan EBG och EBP var för stort och att man ville premiera "tätgruppen" i EBG med en nivå som gav lite mer fördelar än EBG, t ex giltighet tills vidare på intjänade poäng i stället för "bäst-före" på 5 år. Tittar man sedan till andra fördelar så har EBD lite bättre rabatter på "best availability", större chanser till uppgradering osv. Till sist är det värt att nämna att SAS redan har gjort valet att istället för att göra nivån EBP officiell så införde man den nya nivån EBD

Inte för att låta sur och butter, men...

Jag har nu petat ihop det andra diamantkortet via 5 guldkort på såväl poäng som sträckor - något som tyvärr inte räckte till EBP denna gång.

Ska du få EBP så lär du behöva lägga större delen av dessa resor på SAS. Gör du det? Även om du gör det så är det nog i minsta laget skulle jag säga.

Samtidigt så förstår man att den officiellt 'icke-existerande' EBP-nivån är officiellt en del av star-aliiance systemet och där EBP dessutom likställs med HON av personalen i loungerna.

Det där tror jag inte alls på. Av flera anledningar. Den första är att det finns exakt tre officiella nivåer för FFP:er i Star Alliance: Medlem (dvs ingen status alls), Silver och Gold. Både EBP och HON är specialnivåer som bara betyder något på de egna flygbolagen, dvs SAS resp LH Group.

Att LH skulle "urvattna" sin egen toppnivå genom att erkänna EBP som likvärdigt är helt orimligt i mina öron. Det skulle jag nog ha hört från någon av de EBP jag känner.

En liten kuriosa var att när jag bokade biljett via *A-s hemsida så fanns både EBD o EBP med i rullgardinsmenyn där status skulle anges när man valt EB som FFP.

Toppen