Senaste nytt

Den sista EBG-intensivkvalificeringen

XXX-XXX
XXX-XXX
XXX-XXX

Det hela börjar med ett pling. Dags för boarding, flygning nummer två för dagen. Jag slår mig bekvämt ned i mitt säte. Ännu en flygning som skall avverkas, om än en av de sista. I lurarna spelas Howard Shores "The Council of Elrond" och jag tänker på scenen från Sagan om ringen där sällskapet står vid porten till Moria.

"Speak, friend, and enter."

Vissa ord öppnar dörrar sägs det. I mitt fall är det magiska ordet:

Eurobonus

Reaktionerna är nästan lika roliga som upplevelsen i sig. För plötsligt, efter lite småprat med crew, händer något. Jag befinner mig i jumpseat (!!:D) och berättar om upplägget.

Om de historiska resorna. Om segmenten. Om jakten på Lifetime Gold.

Det är något speciellt med att sitta här framme. Ett slags First-First Class för en flygnörd som en själv. Att höra snacket på frekvensen, sådant man annars mest upplever genom YouTube-klipp. Jag svävar på moln. Bokstavligt talat!

XXX-XXX
XXX-XXX
XXX-XXX

Vi landar. Jag reser mig upp för att tacka för mig. Men precis när jag tänker lämna cockpit hör jag kapten: “Du gör väl oss sällskap på returen också?” Aldrig förr har vändan in till gaten gått så fort, jag blippar mitt boardingkort i ultrarapid.

Strax efter är jag på gång igen, ombord och... till vänster! :D:D Jag möts av piloternas glada leenden, "Hallå flygaren!", och genomför för andra gången idag, kanske tidernas fräckaste "self-upgrade".

Det blir ännu en resa, och jag bjuds till och med på lite yoghurt som var över från frukostcateringen. Om det finns en himmel, så är det så här den ser ut.

---

Med det sagt finns det en försiktighet i det hela. Det är en balans mellan att dela glädjen i upplevelsen och att ha respekt för regler, rutiner och det förtroende man faktiskt blir visad i ögonblick som dessa. Jag är evigt tacksam till det fantastiska crew som jag fick förmånen att lära känna under flygningen. Ni gjorde hela upplevelsen oförglömlig. Självklart kommer jag inte att hänga ut er här.

Vi är ju trots allt fler som läser här inne.
Poängnördar. Entusiaster.
Men även anställda på SAS. ;)Visa bifogad bild 173969
Riktigt kul att se fortfarande att möjligheten finns. Har under mina 15 år som flygande Eurobonuskund ändå betat av följande jumpseats i SAS flottan på följande maskiner: B737-600/700/800, A320Neo, A330-300, A340-300.

Tror nästan 20 starter och landningar där framme, mest spektakulära var nog A340-300 vid start från HKG för 8 år sedan när man är så nära MTOW (maximum take off weight) och det tar en evighet från "V1 call out" tills "Rotate" kommer och man ser bara banans slut närma sig när man dundrar fram. A340 är ju känd som flygplanet som flyger på grund av att jorden är rund tack vare deras "hårfönsmotorer".

Oftast har det varit då jag känt personal ombord som vet vem jag är men även någon gång har jag haft liknande händelse som @Skogi. Främst första gången då jag flög B737-800 hem från LHR till ARN en gång och stod längst bak i galley och prata om flygning, var väl år 2011 i början av karriären. Då löste crew så jag fick sitta landningen efter att jag pratat med dom om just möjligheten.

Toppen