Senaste nytt

Den sista EBG-intensivkvalificeringen

Återfallet

Klockan är 04:00 när jag vaknar. Kroppen protesterar, men någonstans djupt rotad sitter muskelminnet kvar. Dagarna då jag sömlöst kunde genomföra dessa rundor i sträck känns som ett annat liv. Mina nära och kära, som nu förmodligen är smått oroliga över mitt plötsliga återfall vet redan vad som väntar.

Det som för några år sedan väckte starka reaktioner – ifrågasättanden om ansvar och hälsa – har numera blivit vardag. 8 segment på en dag triggar inte längre några protester. Kanske har de gett upp? Kanske är de medberoende? Eller så har alla poängresor, jorden runt på en månad, och ett oändligt antal loungebesök till slut börjat smaka lite sötare även för dem.

Skjuts till Malmö Airport. Det var nog ett år sen sist. Byggnaden står där som alltid – oförändrad, småtrist men trygg. Här börjar det. Här börjar det alltid. Korridorerna, den spartanska säkerhetskontrollen, ödsligheten – det är detaljer i en större symfoni. För den som lyssnar noga viskar väggarna: "Skogi, Du ska ut igen."

Malmö – Stockholm
SK130, Airbus A319
Avgång: 06:00 – Ankomst: 07:10

Det finns fortfarande något särskilt med denna sträcka. Dagarna som Diamond må vara räknade, men en förmån står sig än – och nej, jag pratar inte om Harahornen eller Mikkellern, även om de förstås har slunkit ner ett par...

Jag pratar förstås om smoothien.

Det är en ritual nu. Ibland blir det två, ibland bara en. Aldrig färre. En tradition som påbörjades av en smoothieälskande yngre version av mig – numera beställs den mest på rutin, men något inom mig andas fortfarande barnglädje varje gång. :)

Under min "karriär" (om man nu kan kalla det det) och på mina 273 SAS-segment de senaste 3 åren, har jag konsumerat lika många smoothies. Beroende på hur man räknar ger det lite olika värde, till grossistpris ett totalt värde på 3775.59 kr, räknat på 13,83 kr/st, alternativt med SAS kalkyl 7917 kr och ett styckpris på 29 kr eller 122.850(!!!) Eurobonuspoäng. (450 EB/st) o_O

Absurt? Ja.
Onödigt? Kanske.
Värt det? Alltid.

Stockholm - Skellefteå
SK1012, Airbus A320N
Avgång: 08:15 – Ankomst: 09:25 (09:12, jippi!)

Här sitter jag. På min favoritplats. 11F.

Jag har varit borta länge. Kanske för länge. Tiden på avbytarbänken har gjort mig misstänksam. Paranoid. Rädd för att att ta nästa steg och kasta mig ut i ankomsthallen. För den som frekvent inte åker med vändande plan till Skellefteå, låt mig introducera dig till min största farhåga: att vi på något vis skall bli försenade och att dem stänger säkerhetskontrollen mellan de glesa avgångarna.

Hade detta varit Ronneby, där alla känner alla och personalen vet vilken sorts kaffe man dricker, hade jag inte tvekat. Där är världen fortfarande mänsklig. Men nu är jag på väg mot främmande mark, och överdrivet flexibla öppettider är inget man kan förutsätta.

Men jag har gjort det förr, och om jag känner Skellefteå rätt – och det gör jag kanske inte – så finns det ännu hopp.

Attachments

• Skärmavbild 2025-06-18 kl. 09.36.33.png
    Skärmavbild 2025-06-18 kl. 09.36.33.png
    {memory} MB · Visningar: 139
  • Skärmavbild 2025-06-18 kl. 10.05.00.png
    Skärmavbild 2025-06-18 kl. 10.05.00.png
    {memory} MB · Visningar: 96
  • Skärmavbild 2025-06-18 kl. 10.08.08.png
    Skärmavbild 2025-06-18 kl. 10.08.08.png
    {memory} MB · Visningar: 113
Skellefteå – Stockholm
SK1013 – Airbus A320N
09:55–11:05

Jag ställer mig i kön till säkerhetskontrollen. Den är öppen. Resan får fortsätta enligt plan. Tänk om äventyret hade slutat här? Skellefteå i all ära, men det finns inget utrymme i schemat för vackra reträtter. Det här är en resa som måste fullbordas.

Hur som helst, jag går ombord. Samma plan. Samma besättning. Samma plats.

I dörren möts jag av två bekanta ansikten – kabinpersonalens blickar stannar upp. :oops:

En förvirrad glimt. Ett tyst "vänta nu..."

Sen kommer frågan, formulerad som om den bär på något övernaturligt: :eek:

- "Men... flög inte du med oss hit?"

Jag tittar på dem med samma självklarhet som när man besvarar ett kontrollfrågeformulär med "Inga allergier". :cool:

- "Jo, men jag ångrade mig."

De skrattar. Inte för att det är särskilt roligt. Utan för att det är så bisarrt att det enda rimliga svaret är skratt.

"Vi tyckte väl vi kände igen dig!"

Väl på plats med spänt bälte närmar sig flygvärdinnan rad nummer 11 för nödutgångsbriefingen, när våra ögon möts börjar hon småskratta:

"Talar alla svenska, och har ni suttit vid nödutgång förut...?"

Jag behöver inte svara. Vi vet båda.

Stockholm - Göteborg
SK157 – Airbus A320N
11:40 - 12:40

Jag sätter mig ned, och där sker det. Det otänkbara.
För första gången på säkert tre år – undantaget de gånger jag avsiktligt kastat mig in i kaoset med sista-minuten-EBD-ombokningar – har jag någon bredvid mig. En faktisk medpassagerare. Armbågsläge: delat. Komfortzon: överskriden.

Jag tänker för mig själv:
Jaså, det är så här det känns. Detta är min framtid.
Det är detta jag kan förvänta mig när mätaren slår om till Guld i augusti.
En stilla sorg infinner sig. Inte över personen i sig - hen verkar vänlig, neutral, luktar varken parfym eller panik – utan över förlusten av ensamrätt. Det här är inte längre min kabin. Det här är… ekonomiklass, i sin renaste form.

Färden är händelselös. Landningen är mjuk. Nästan högtidlig.

Attachments

• Skärmavbild 2025-06-18 kl. 15.04.37.png
    Skärmavbild 2025-06-18 kl. 15.04.37.png
    {memory} MB · Visningar: 85
  • Skärmavbild 2025-06-18 kl. 15.05.38.png
    Skärmavbild 2025-06-18 kl. 15.05.38.png
    {memory} MB · Visningar: 77
  • Skärmavbild 2025-06-18 kl. 15.06.48.png
    Skärmavbild 2025-06-18 kl. 15.06.48.png
    {memory} MB · Visningar: 98
Göteborg – Stockholm
SK157 – A320N
13:15–14:05

Segment fem.
Sedan klockan 06:00 har jag befunnit mig i konstant transit – en slags luftens limbo där inga pauser existerar och där varje ny gate är en fortsättning på ett samtal jag aldrig minns att jag började.

Det är nu det börjar kännas. Det där suset som @Berglund alltid pratat om…

Inte som smärta. Inte som ångest. Utan som en stilla, dov trötthet som lägger sig över hjärnan som ett tunt molntäcke. Alla flyg börjar likna varandra. Alla säkerhetsgenomgångar smälter ihop till ett enda långt, ekande ”fasten seatbelt”-meddelande i ens inre.

Tillslut – lunchstopp och dusch på Arlanda.

Inte som destination, inte som mål, utan som ett ögonblick av stillhet mitt i stormen. Aldrig förr har en halvtorr baguette och en iskall klick smör varit så uppskattat. Säg vad man vill om utbudet i SAS-loungen men det finns något vackert i det enkla. Något heligt i att få sitta ned, andas, tugga långsamt. Det är inte smaken som räknas – det är att något existerar som inte är flygplansluft och kabinljus.

Stockholm - Skellefteå
SK1012, A320N
Avgång: 18:10 (18:30) – Ankomst: 19:25 (19:40!!!)

20 minuters försening säger kaptenen. Men det han inte säger är vad de där 20 minuterna egentligen betyder. Säkerhetskontrollen kommer med största sannolikhet att vara stängd när jag anländer till Skellefteå.

Det här är inte längre en resdag. Det här är en tävling i precision – mot system, mot personalrutiner, mot säkerhetskontrollens stängningstid.

En kamp mot klockan. I Skellefteå finns inga genvägar. Inga fast tracks. Inga Diamond-böner som tas emot efter 19:30.

Attachments

• Skärmavbild 2025-06-18 kl. 21.33.10.png
    Skärmavbild 2025-06-18 kl. 21.33.10.png
    {memory} MB · Visningar: 76
  • Skärmavbild 2025-06-18 kl. 21.33.00.png
    Skärmavbild 2025-06-18 kl. 21.33.00.png
    {memory} MB · Visningar: 76
  • Skärmavbild 2025-06-18 kl. 21.32.33.png
    Skärmavbild 2025-06-18 kl. 21.32.33.png
    {memory} MB · Visningar: 83
Last edited:
Toppen