Senaste nytt

DeIcing vem avgör detta?

ski

Medlem
Jag tycker att konceptet med avvisningsplatta är kanon. Då får man bort planet från gaten och kan vara mer effektiv. tex MCH gör så och det är riktigt bra måste jag säga. De kör dessutom med två bilar samtidigt vilket gör att avisningen går riktigt snabbt till skillnad från ARN där det oftast är en bil och tar evigheter.
Bekymret i Luleå är fyra avgångar inom 1 timme på morgonen, och när det snöat tar det cirka 20 min per plan vilket då leder till försening för efterföljande. Mitt val bli ofta första flighten SK001 för att undvika försening.
 

mry

Medlem
Bekymret i Luleå är fyra avgångar inom 1 timme på morgonen, och när det snöat tar det cirka 20 min per plan vilket då leder till försening för efterföljande. Mitt val bli ofta första flighten SK001 för att undvika försening.

De gånger jag har kommit tidigt till ARN oftast har jag åkt med 06:55 flighten och de har avisat planet flera gånger med då. Nackdelen med att komma tidigt till ARN på morgonen är dock att man kan hamna vid en utrikesgate och får åka buss.

Tar man fakiren (6:00 flighten alltså) så kommer man oftast för tidigt till mötena i Stockholm så då kan man lika gärna sova en timme till ;)
 

vicce

Medlem
Kaptenen bestämmer om man ska begära de-iceing planet. Fördelen med platta, som gärna får ligga nära runway, är att om man får stå i kö länge (större flygplatser) slipper man begära de-iceing igen, om man inte väljer en väska med längre hållbarhet i tid.
 
Vet inte exakt hur Norwegian betalar men det finns två vanliga prismodeller: 1) betala en fast avgift per säsong och sedan en rabatterad avgift per avisning, 2) betala en högre avgift per avisning utan fast säsongsavgift.

Den fasta avgiften per säsong i 1) bygger oftast på antalet frekvenser per vecka, antalet veckor som räknas som "vinter" på stationen och flygplanstyp.

Om man tar fasta säsongsavgiften plus avgifter för alla avisningar under en säsong och delar det med antalet frekvenser så brukar man en "normal" vinter landa på ett genomsnittspris på 15-20k SEK per avisning, ibland kanske så långt ner som 12k. Det är hur man än vrider och vänder på det en inte obetydlig kostnad i en värld där marginalen per flygning är någon procent, i bästa fall.


Okej fick berättat för mig att Norwegian betalar en årlig avgift sen har fritt antal avisningar. Men det du säger kanske stämmer. Dock hade Norwegian och flera bolag rörlig för några år sen när det vräkte ner snö, den vintern åt nog upp alla marginaler.

Det lät på folk i denna tråd som att Norwegian åker iväg med snö på vingarna för att spara pengar, något som givetvis inte stämmer. Kapten gör alltid en check och vid kallare väder begär det nästan alltid en avisning eller en deicing-check. Finns ju flera faktorer som avgör än att flygplanen står på samma flygplats.

En liten historia för en väldans massa år sen, var när en rysskärra tackade nej till avisning fast det snöade duktigt. Vingarna var täcka av snö och likaså hela kroppen, även en hel del is. Bilarna var på plats i god tid och antog att piloten skulle ropa upp när som helst. Men döm av deras förvåning när bryggan dras och plantet börjar blinka. En förare går fram till startledaren för att koppla upp sig till cockpit(piloten svarade ej på radion). Men piloten tackar nej och säger att det inte behövs. Slutar med att två bilar backar in och blockerar pushen och vägrar flytta på sig. Blev ganska livat efter detta men killarna sa att det vägrade riskera livet på alla passagerar. Detta bolag flyger inte inom Europa mer.
 
Toppen