Vet inte exakt hur Norwegian betalar men det finns två vanliga prismodeller: 1) betala en fast avgift per säsong och sedan en rabatterad avgift per avisning, 2) betala en högre avgift per avisning utan fast säsongsavgift.
Den fasta avgiften per säsong i 1) bygger oftast på antalet frekvenser per vecka, antalet veckor som räknas som "vinter" på stationen och flygplanstyp.
Om man tar fasta säsongsavgiften plus avgifter för alla avisningar under en säsong och delar det med antalet frekvenser så brukar man en "normal" vinter landa på ett genomsnittspris på 15-20k SEK per avisning, ibland kanske så långt ner som 12k. Det är hur man än vrider och vänder på det en inte obetydlig kostnad i en värld där marginalen per flygning är någon procent, i bästa fall.
Okej fick berättat för mig att Norwegian betalar en årlig avgift sen har fritt antal avisningar. Men det du säger kanske stämmer. Dock hade Norwegian och flera bolag rörlig för några år sen när det vräkte ner snö, den vintern åt nog upp alla marginaler.
Det lät på folk i denna tråd som att Norwegian åker iväg med snö på vingarna för att spara pengar, något som givetvis inte stämmer. Kapten gör alltid en check och vid kallare väder begär det nästan alltid en avisning eller en deicing-check. Finns ju flera faktorer som avgör än att flygplanen står på samma flygplats.
En liten historia för en väldans massa år sen, var när en rysskärra tackade nej till avisning fast det snöade duktigt. Vingarna var täcka av snö och likaså hela kroppen, även en hel del is. Bilarna var på plats i god tid och antog att piloten skulle ropa upp när som helst. Men döm av deras förvåning när bryggan dras och plantet börjar blinka. En förare går fram till startledaren för att koppla upp sig till cockpit(piloten svarade ej på radion). Men piloten tackar nej och säger att det inte behövs. Slutar med att två bilar backar in och blockerar pushen och vägrar flytta på sig. Blev ganska livat efter detta men killarna sa att det vägrade riskera livet på alla passagerar. Detta bolag flyger inte inom Europa mer.