Senaste nytt

[Definitivt inte 100% live] Mot Hong Kong kamrater!

Rätt ska vara rätt! Det där är pörkölt, och inte gulasch.

Dock lika givet att Lufthansa marknadsför det som gulasch - som att jag genom min uppväxt fick erfara att svenska grundskolor marknadsför kalops som gulasch....Ungraren i mig kokar (pun intended) varenda gång jag ser det :D

Visa bifogad bild 100432

Slut på off-topic. Njut av din flight!

Nja, om rätt verkligen ska vara rätt används goulash på engelska som beskrivning för i princip vilken köttgryta som helst och där det finns tusen olika varianter. Till skillnad från svenskans gulasch som menar enbart den ungerska varianten (och så kallar vi resten för köttgryta/soppa). På engelskan kan man specificera såklart genom att säga Hungarian goulash eller vad man nu menar.

Goulash - Wikipedia

För övrigt bör kalops i svenska skolor marknadsföras som slaktavfall och hundmat och inget annat.

Nja, om rätt verkligen ska vara rätt används goulash på engelska som beskrivning för i princip vilken köttgryta som helst och där det finns tusen olika varianter. Till skillnad från svenskans gulasch som menar enbart den ungerska varianten (och så kallar vi resten för köttgryta/soppa). På engelskan kan man specificera såklart genom att säga Hungarian goulash eller vad man nu menar.

Goulash - Wikipedia

För övrigt bör kalops i svenska skolor marknadsföras som slaktavfall och hundmat och inget annat.

Nu hamnar vi lite väl OT, men Gulash är en soppa, och inget annat, oavsett ursprung, och variation i den östeeuropeiska regionen. Pörkölt är gryta. Det jag, och jag antar de flesta associerar med gulasch heter på ungerska Gulyásleves, vilket översatt till svenska typ betyder bondsoppa. Att sedan den engelska översättningen är felaktig, det kan bara engelskmännen stå till svars för :rolleyes:

Hmmm.... ser att tråden kapats av någon form av matmaffia men nu riktar vi fokus på mig och min härlighet igen.

På plats i CA First Cl... eller ja, lounge iaf. Inte så mycket First Class över denna sorgliga historia. Påminner mest om jätte loungerna på DXB som alla har tillgång till. Mat finns iofs men dryckesutbudet är ett stort skämt. Väntar nu på boarding på SQ807 ner till SIN med A380 och gamla Suites.

Lufthansas bättre sida kom till sin rätt när man börjar närma sig Frankfurt. Inte för att vädret brydde sig om det men det sket jag i. Överlag så var markupplevelsen på topp denna gång förutom den vanliga skiten med att du måste gå ut för att nå FCT. Jaja, jag vet att FCT är för dem som startar sin resa i Frankfurt men det hjälps inte.

Grådassigt, tyskt välkomnande med inslag av tävling mellan vårt plan och ett annat plan. Vi förlorade stort.
IMG_0060.JPG

Aha, apron och är det inte ett par strålkastare på en Porsche Cayenne som jag ser därborta?
IMG_0062.JPG

Vilken tur! Den var bara min idag. Frågade om han kunde köra mig så nära FCT som möjligt och det gick fort igenom från där han släppte av mig tills det jag stod på gatan på väg mot FCT.
IMG_0064.JPG

Heinz-Harald rattar Porsche.
IMG_0067.JPG

Jodå, baggaget fick plats i denna kärra.
IMG_0072.JPG

Flight spotting, Porsche style.
IMG_0066.JPG

Stjärtar så långt ögat kan nå.
IMG_0070.JPG

IMG_0071.JPG

Framme vid dörren möts jag av en tysk som säger

- Ze elevator ist kaputt. I have been here 100 times and it never happen.
Ok, det finns brandtrappor till höger så jag tog dem istället och kom in sedan visade det sig att tysken hade fel och de kom upp efter mig med hissen. :rolleyes:
IMG_0076.JPG

Nu blir det paus. Måste kolla gate. Hörs!

Snart landning. Har inte varit någon av de bättre flygningarna jag haft med SQ. De har varit rätt långsam service så de har inte varit på tårna idag. Tog lång tid att få igång middagen och de tog väldigt lång tid på sig att rensa upp.

Toppen