Senaste nytt

Debiterat och reserverat belopp på samma gång på AMEX Elite

Fast man borde väl kunna få ett nytt fysiskt kort utan att de ändrar avtalet...
exakt, att man behöver ett nytt fysiskt kort lär ju kvitta - det är ju om man tänker sig byta mellan premium och elite som det blir dåligt. Jag behöver själv byta mitt kort snart för det har börjat spricka, så vi lär väl märka om någon månad om jag har fel eller inte. :)

exakt, att man behöver ett nytt fysiskt kort lär ju kvitta - det är ju om man tänker sig byta mellan premium och elite som det blir dåligt. Jag behöver själv byta mitt kort snart för det har börjat spricka, så vi lär väl märka om någon månad om jag har fel eller inte. :)

Jag trodde att jag "bara" fyllt i en uppgradering till ett Elite kort. Men sen när allt kom så insåg jag vad dom gjort för ändringar.

Blev att i panik ringa och be dom låta bli att stänga ner mitt Premiumkort.

Sen så fick jag en lite för låg kreditgräns mot vad jag behöver. Men dom kunde inte göra något åt den initialt trots att de hade all historik på Premiumkortet. Mycket märkligt, först efter 6 månader får de göra manuella justeringar.

Så nu tappade de lite av vitsen att få 30% fler poäng med Elite eftersom jag behöver använda premiumkortet i alldeles för stor utsträckning.

Att dom ändrat kortet.

Det är säkert lite olika problem för olika personer. Men jag personligen har extremt ojämn debitering på kortet. Då jag använder kortet både privat och i tjänsten.

Vissa månader kan jag ha en faktura på 250K. Med det nya kortet innebär det att jag måste ha en kortkredit på 250K i min UC bild, för att klara mina betalning max 1-2 mån om året. Ligger månadsbrytet lite tokigt mot när jag behöver kortet har det snuddat 300K.

Det känns inte helt 100. Hade gärna haft som tidigare 0 på UCn men möjlighet att använda kortet till stora köp när det behövs.

Därför behåller jag mitt gamla premiumkort. Skaffade just Elite för att jag har börjat få dessa nya utgifter på kortet pga av nytt jobb. Så blev lite besviken när det kom med det nya upplägget.

Vad spelar det för roll med en kortkredit i sin UC bild? Jag fattar inte problemet.

Att ha ett par krediter är väl egentligen inga problem. Men eftersom det är en så stor summa så blir det onödiga diskussioner med banken när man ex förhandlar räntor och villkor. Det är ju en av parametrarna de bedömer när de gör värderingen av en kund.

Ser fortfarande inte problemet om man inte ligger på gränsen ekonomiskt och har stora lån i förhållande till inkomst. Bara att visa några fakturor och lönebesked så förstår rätt bank.

Toppen