Senaste nytt

Debiterad för uppgradering, trots Diamond.

Big Birger

Medlem
Spenderade 3 nätter i Chicago med syskonbarn i början av februari på ett Hampton Inn. Vid incheckningen frågade jag om de kunde uppgradera mina syskonbarns rum till något trevligt eftersom jag är Diamond och då vi är ute och reser för första gången. För egen del tar jag gärna det enklaste. "Inga problem" svarar tjejen bakom disken, och syskonbarnen fick en fin hörnsvit. "Svit" och Hampton Inn är kanske som att säga "lång dvärg", men ändå. Ett trevligt hörnrum med lite extra utrymme.

När vi checkade ut missade jag att kontrollera notan. Big mistake.

Väl hemma upptäcker jag att de har tagit $55/natt för uppgraderingen till hörnrummet. Hotellet svarar inte på mejl (har mejlat tre gånger) och jag har ringt dem och bett dem svara på mejlen (de har ändå inte svarat). Jag har startat ett "Hilton Assistance Case" via Hiltons chatt på hilton.com, och de har återkommit med besked att jag har godkänt att betala för uppgraderingen (vilket jag absolut inte har) och att jag ombeds ta kontakt med hotellet om jag inte är nöjd med svaret.

Någon som har tips på hur jag ska gå vidare på smartaste sätt?

Jag ska tillbaka till Chicago i slutet på mars, så en variant är att gå förbi och prata med Manager öga mot öga. Men det borde inte behövas. Mycket jobb för $150.

Första gången detta har hänt mig, och jag måste säga att jag förväntade mig att de bara skulle rätta till notan utan bekymmer.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

GOTBound

Medlem
Jag har haft en liknande händelse på ett Hilton Garden Inn, då det like Hampton Inn egentligen inte erbjuder uppgraderingar av Diamonds som en publicerat förmån, sett rättades dock till redan omgående innan incheckat då jag påtalat detta i appens chatt-funktion med hotellet.

Jag tror detta hänger ihop med att uppgradering inte är en officiell förmån på Hampton Inn och Hilton Garden Inn vilket kräver mer manuell hantering från personalen.
 

mha321

Medlem
Formellt sett har nog dessutom Hilton centralt rätt. I och med att du har checkat ut och inte påpekat något om notan, så har du godkänt den. Därmed kan inte Hilton centralt göra något utan hänvisar till hotellet. Hotellet kan göra något om de bara vill - och svarar...
 

MrRob

Medlem
Gäller ev. statusförmåner på ett rum som statusinnehavaren inte själv bor i? Jag har inte ögnat igenom deras villkor men låter konstigt om det vore så..
 

Big Birger

Medlem
Formellt sett har nog dessutom Hilton centralt rätt. I och med att du har checkat ut och inte påpekat något om notan, så har du godkänt den. Därmed kan inte Hilton centralt göra något utan hänvisar till hotellet. Hotellet kan göra något om de bara vill - och svarar...
Kan tänka mig att det är så illa. My bad att inte kolla räkningen. Inga livsförändrande summor. Tar det på "shit happens"-kontot och lägger inte mer tid på det. Tack för svar.
 

Big Birger

Medlem
Gäller ev. statusförmåner på ett rum som statusinnehavaren inte själv bor i? Jag har inte ögnat igenom deras villkor men låter konstigt om det vore så..
Nej, men jag har aldrig varit med om att det varit något som helst bekymmer tidigare. Har flera gånger fått flera rum i samma bokning uppgraderade som en artig gest från hotellet. Det går dock inte att förvänta sig.

I detta fall hade jag bokat 2 rum, där jag bad dem uppgradera ett av rummen. Vem som sov i vilket rum känns mindre viktigt.
 

Hachans

Medlem
Om du formulerade dig som du skrev här i inlägget finns det massor av plats för missförstånd. Tänker att personalen trodde du hade koll på vad det kostade och du trodde personalen skulle göra det gratis. Har haft samma erfarenhet när jag frågar om tidig incheckning som statuskund, och de säger javisst. Och sen kommer det fram att det kostade pengar.

Det är nog bäst att ha inställningen att det är läropengar och sätta det på shit happenskontot.
 
Toppen