Fast vänta lite. Alla förändringar påverkar. Om vi bara tittar på kravet ang läkarundersökningar. Det infördes för att vara säker på att piloter har den hälsa som krävs. Vad har man sen upptäckt? Jo, piloter har förfalskat läkarintyg. Var väl till o med en läkare som en massa stridspiloter "använde" som inte ens fanns? Så, har vi då bevisat att läkarundersökning leder till högre eller lägre säkerhet?
Är inte hela flygindustrin en avvägning? Är inte bilismen en avvägning? När var peak på området, eftersom det som diskuteras låter som att allt är en resa utför. "Race to the bottom" är ett politiskt och ideologiskt begrepp. Som vi har sagt många ggr i denna tråden, det är mycket som vi alla tror. Var går den magiska gränsen som gör flyget helt säkert? Om vi inför att piloter aldrig får avskedas, får vi då fullständig säkerhet från våra piloter. De kommer alltid rapportera allt, för nu finns inget hot mot det? Men vänta, vi måste få avskeda dem när de inte fysiskt klarar av sitt jobb va? Är det vid 20-40 syn, eller varför inte ännu bättre? Jag menar, 20-42 måste väl öka säkerheten? Vad händer med de stackare som börjar bli äldre? Kan de börja muta läkare? Vem kom på den otroligt osäkra idéen med 2 piloter i cockpit? En låst cockpit? Att inte ha toalett i cockpit? Autopilot? Tillåta manuell styrning?
Som sagt, allt har konsekvenser och allt är en avvägning. Det finns en tendens hos oss alla att hänga kvar vid att så som något varit är alltid det bästa och förändringar är till det sämre.
Hela den här debatten vore bättre och mer korrekt om man alltid la till några ord - jag tror att...
Det tror jag iaf...