Senaste nytt

Debatt om flygets anställningsvillkor

Det framste målet til piloter er at vi som passasjerer skal komme oss trygt hjem og ha det reasonably behagelig bak i kabinen. Allikevel virker det her som at de er inkompetente idiotas som ikke vet hva de snakker om så fort de nevner en økt risiko pga "kreative" ansettelsesformer.
Du bör vara försiktig när du kallar opponenter "inkompetenta idioter".
Jag och @Monkey_Class har skrivit att man måste särskilja risk och risk, samt sannolikhet av risk.
Risken finns i alla leder inte bara hos piloter och det finns olika risknivå samt sannolikhet. Du kommenterar inte ett enda ord om detta och du kör som en papegoja och upprepar att det finns rapport från piloter.

Det som du skrev ovan låter som om vi är otacksamma idioter men åtminstone jag är tacksam för piloternas hårt arbete.

Jag och @Monkey_Class har skrivit att man måste särskilja risk och risk, samt sannolikhet av risk.
Risken finns i alla leder inte bara hos piloter och det finns olika risknivå samt sannolikhet. Du kommenterar inte ett enda ord om detta och du kör som en papegoja och upprepar att det finns rapport från piloter.

Det som du skrev ovan låter som om vi är otacksamma idioter men åtminstone jag är tacksam för piloternas hårt arbete.

Jag tolkar det inte som att @Aurora menar att de som inte tycker som henne är inkompetenta idioter.
Utan att vi anser piloterna vara inkompetenta idioter när de pratar om ökad risk osv. Eller?

"de" i dette tilfellet er pilotene. Altså får jeg inntrykk av ("det virker som at"), fra det som skrives her i denne tråden, at pilotene ikke vet hva de snakker om ("inkompetente idiotas" satt på spissen). Når man avfeier offisielle uttalelser og rapporter som " Allt ovan är bara tyckande och personliga upplevelser "Pilot quote - it was horrible". Hade man frågat en annan pilot så är jag övertygad om att svaret är annorlunda."..... Da får man ta til takke for selv at inntrykket som man sitter igjen med er: piloter vet ikke hva de snakker om.

Se gjerne denne videoen: Rapport - Presskonferens: Norwegian-konflikten | SVT Play
Især fra 04:00.

"Flygsäkerheten påvirkas, man kjenner seg inte trygga"

"EU-rapporten viser at dette HAR en påverkning på flygsäkerheten i europa"

DOES ATYPICAL EMPLOYMENT AFFECT SAFETY? The answer is : YES.
How do we know it? ..... vær så snill se videoen.

................... Hvis en kirurg forteller meg at med hans erfaring, så er en operasjon risikofyllt for meg, så stoler jeg faktisk på kirurgen. Jeg trenger ikke sette opp en alternativ modell. For meg er trygghet å stå sammen om et felles mål: redusere risiko for ulykker. Hvis en yrkespraktiserende forteller meg at handling x eller y er forbundet med ökt risiko, så tar jeg faktisk det for gitt at det er sant. For det er INGEN som vet det bedre, enn han eller hun som flyr i åska og vind varje år. Når nesten 40,000 piloter sier det samme, da er det SANNSYNLIGVIS noe i det.
Nu har jag fått vatten på mitt kuvert (för de som inte förstår - se Tolbot i Nile City :) )

Bra att du tar upp kirurgerna och läkeriet som exempel för det belyser ganska bra hur fel det blir när man enbart tar yrkesår = sanning (den verkliga sanningen ligger ju därimellan - i regel)
Bara för att ge ett exempel. Ställ frågan till personer inom sjukvården. Litar du på sjukvården? Gissningsvis så tror jag att utfallet blir Ja! Om jag då lägger till lite mer fakta och ställer om frågan så tror jag att svaret kommer att bli annorlunda.
I SE så leder 11,5% av alla vårdfall till en såpass allvarlig skada att det krävs extra vårddagar. Det vill säga en skada som inte är ett resultat av det som patienten först sökte för. Skall vi då som t.ex politiker ta ett beslut så kan ju konsekvenserna av beslutet gå två olika vägar beroende på om man lyssnar på "kirurgen med 40+ års erfarenhet" eller om man går på fakta.3000 personer dör i onödan varje år pga av att systemet som skall borga för god aseptik brister i den samme. Främsta anledningen till det är just att man "hellre" går på den "gamla rutinerade" kirurgens tyckand och känsla än att först utgå ifrån fakta och kombinera det med erfarenheten från de som utövar yrket.
Ett annat exempel är det här med att tvätta händerna innan man sätter på sig handskar. Det finns inte många undersökningar som med tydlighet visar att det hjälper, däremot finns det flera som visar att det blir sämre (om nu man får hål på handsken). Likväl envisas systemet med att "lyssna/lita" mer på vad de yrkeserfarna säger än vad empirisk forskning visar (anledningen är att du torkar ut huden om du tvättar dig. Du får därigenom fler hudflagor som innehåller såpass mycket fukt så att en bakteria kan överleva en kortare tid utanför sitt naturliga habitat då fukt är en nödvändigt förusättning för många patogener)
Ett annat exempel är den debatt (som fortfarande råder) gällande rockarnas vara eller inte vara. Det finns gott om data som visar att om mötet patient/läkare skedde utan att läkaren har rock så minskar antalet infektioner och ffa spridningen mellan avdelningar. Det av det enkla skälet att om du har dina privata kläder så får du ett annat beteendemönster då du inte har rocken som "skydd". Det här är inte unikt för den branchen utan man ser det i de flesta brancher med "skyddskläder" att utföraren blir "slavigare" med skyddskläder.
Det tragiska i just läkeribranchen att en av SEs främsta infektionsläkare har som argument att rocken är så bra för den är "utvecklad" under många års användande för att passa ett litet anteckningsblock och stetoskop?!?! Ett annat argument är att rocken är bra för det visar vem som är medicinskt ansvarig?
Allt från väldigt renomerade personer. Att det finns empirisk fakta väger lätt.
Resonemanget inom läkeriet är den samma som för en flyganställd på ett skakigt kontrakt - man vågar inte sätta sig upp mot professorn eller överläkaren - inte ens våra landstingspolitiker "vågar". Så vi får snällt och lugnt acceptera att det dör en hel del människor pga av att man inte vill anamma fakta utan hellre antagande (och det vet ju många här inne att assuption is the mother of all fck ups).

Samma om du tar piloter som sitter däruppe och spakar. Det är klart att det tar emot att ifrågasätta en pilot med 40+ år i branchen när han säger att det är "uppåt väggarna" med arbetsförhållanden MEN hur kan man påvisa att det stämmer det han säger om man inte väljer att använda den fakta som finns? Om nu det finns en korrelation mellan arbetsförhållanden och säkerhet - varför sker det inte fler olyckor än vad det gör? Kanske det är så men varför har inte vi kunnat läsa det i debatten att de som är "arga" bedriver sin argumentation på fakta och inte på tyckande?

Sedan finns det en annan aspekt på det hela och det är att allt utvecklas och förändras och det vi ser med de"nya" vilkoren kanske är en naturlig förändring bara det att motparten inte bygger argumentationen fakta utan enbart på känsla och hörsägen. Om det visar sig att det är en naturlig utveckling så är det väl bättre att försöka att hantera det och skapa så bra förutsättningar för det nya än att försöka leva kvar i det "gamla".
Vi hade ju fortfarande sprungit omkring med träklubbor och grymtat om vi inte hade försökt att anpassa oss efter nya vilkor.

En väldigt OT sak som ändå visar hur jag tänker. Det finns forskare som vill stänga av Östersjön och skapa en sötvattensjö. Motståndarna har som huvudargument mot det att "Tänk på torsken - den har ju funnits här sedan Östersjön bildades.
Motargumentet är att vi kan stoppa ökenfieringens utbredning i Europa. Ganska enkelt val för mig :)

Den virkelighet du skisserer for piloter og luftfarten, monkey-class, henger ikke på greip med den virkelighet jeg ser. Hvilken basis har du for å mene det du mener om piloter? Har du vært mange dager med crew på jobb? Har du bodd sammen med noen som jobber som flyvende crew? Har du flydd gjennom åska, polart lavtrykk, lavsiktsops, windshear? Etter du har jobbet max antall timer? Har du opplevd å sitte på finale til en flyplass langs kysten av norge og vært så sliten at du mister hørselen og bare handler på instinkt, mens du har severe turbulence som rister flyet så mye at du ikke engang ser instrumentene foran deg? Har du oppelvd å sitte i den stolen, med de forholdene, og samtidig hatt tanker om:
har jeg jobb om 3 mnd?
har jeg jobb om jeg velger å ta en go around?
har jeg jobb om jeg velger å gå til en annen flyplass?
vil jeg trekkes i lønn om jeg velger å go around + divert?

Du trenger ikke sette opp en eneste sikkerhets-matrise for å forstå at dette ikke er bra.

Föler igjen det er misforstått. Du får det til å virke som at mitt eneste mål er at min åsikt skal regjere - jeg vil bare at de flyvende skal bli hørt. For det er de som sitter i den spisse ende og styrer med dette hver dag, men etter hva jeg leser her så er det worth shit nothing fordi man skal ha "modeller" eller "faktiska krasj" (men selv sistnevnte blir forkastet med hendige uhell uten at man tar innover seg the reason why they crashed).

Det framste målet til piloter er at vi som passasjerer skal komme oss trygt hjem og ha det reasonably behagelig bak i kabinen. Allikevel virker det her som at de er inkompetente idiotas som ikke vet hva de snakker om så fort de nevner en økt risiko pga "kreative" ansettelsesformer.

Du missar andemeningen från mig. Jag har full respekt för vad de kämpar för och att de givetvis är de som vet bäst hur det är däruppe. Men att använda det som att det KAN leda till sämre säkerhet eller att risken ökar är en milsvid skillnad i argumentation för mig.
Man måste till syvende och sist ändå förankra saker i sitt sanna perspektiv för annars finns risken att det skapas något som egentligen inte gynnar någon.

Den virkelighet du skisserer for piloter og luftfarten, monkey-class, henger ikke på greip med den virkelighet jeg ser. Hvilken basis har du for å mene det du mener om piloter? Har du vært mange dager med crew på jobb? Har du bodd sammen med noen som jobber som flyvende crew? Har du flydd gjennom åska, polart lavtrykk, lavsiktsops, windshear? Etter du har jobbet max antall timer? Har du opplevd å sitte på finale til en flyplass langs kysten av norge og vært så sliten at du mister hørselen og bare handler på instinkt, mens du har severe turbulence som rister flyet så mye at du ikke engang ser instrumentene foran deg? Har du oppelvd å sitte i den stolen, med de forholdene, og samtidig hatt tanker om:
har jeg jobb om 3 mnd?

Du trenger ikke sette opp en eneste sikkerhets-matrise for å forstå at dette ikke er bra.

Likväl så kan du inte visa att det verkligen har lett till fler olyckor eller kan du det? (ursäkta om jag tetas och drar det till sin spets). Det vi kan göra utifrån det du skriver är att göra mer eller mindre kvalificerade gissningar och sett ur det perspektivet så - anything goes. Hur många ggr har inte den "självklara" sanningen visat sig vara fel.
Sedan blir det lite fel när du tar upp att piloterna flyger igenom åska, lågtryck osv för det är en del i deras vardag och jag utgår ifrån att de som är piloter är tränade i att kunna flyga i de förhållanden som kan råda.

I övrigt svar - ja . Jag har jobbat i +26 hrs i sträck många ggr. Ja! Jag har varit så sliten så att jag har varit sjukskriven och även opererad för sviterna av mitt arbete. Ja! Jag har jobbat under förhållanden där jag inte har haft ngt val än att fortsätta (dock inte av orskaen att jag kan förlora mitt jobb om jag inte gör det) Annorlunda - javisst men jag vet hur det kan kännas att vara trött och sliten - lita på det.

Jag tror Aurora och andra är rädda, man skapar falsk trygghet, och det är förståeligt.
Det vore något för Edgar Allan poe, om han levde, att skriva en berättelse om hur erfarna och trygga människor klantar till det.

Finns många olyckor som är skapaade av människor som är trygga och jobbar i "trygga" bolag.

Om man ser på statistik så ska man inte flyga SAS iaf, hellre Norwegian isf, Ryan air har överlägsen statistik, särsklit med tanke på att det är mycket större än SAS... (tre gånger tom tror jag)

@Monkey_Class det var inte det jeg spurte om. Alle har vært sliten, jeg har og jobbet uker i strekk, om vi skal se sånn på det (akademisk). Spørsmålet var - med alle de parameterene:
Har du oppelvd å sitte i den stolen (red. amn: cockpit, kaptein eller styrmann-side), med de forholdene, og samtidig hatt tanker om:
har jeg jobb om 3 mnd?

@Crater2 - selvsagt er jeg redd!! Jeg har hatt flygrädsla så forlammende at jeg ikke fløy noe nevneverdig før jeg var 18-19 år gammel. Jeg hylgrein og var overbevist om at døden ventet ved hver flygtur. Å prate med mine helter i dress (aka piloter) gjorde meg tryggere. De var roligheten selv, de laget ikke en mine når det røska i flykroppen fra vindkastene. De svettet ikke en eneste dråpe mens vi humpet oss ned til en rullebane jeg den dag i dag ikke aner hvordan de klarte å se (rwy in sight). Men når disse menneskene faktisk sier : nå må vi agere, nå er utviklingen svært urovekkende - og forskningsrapporter støtter opp om det samme? Da hører jeg faktisk på de. Og hva er det verste som skjer? At flybilletten koster 100kr mer? Det er menneskeliv verdt. Det er reinspikka tøv å sammenlikne SAS(og Swiss, Lufthansa, British Airways) med Ryanair og Norwegian (Norwegian slik vi kjenner det i dag har operert siden 2003... Ryanair siden 2000. SAS har operert siden 1946, Lufthansa siden 1930ish og BA siden 1940-1950ish (BOAC+BEA)) . Sistnevnte selskaper har operert i en brøkdel av den tidsperioden de andre store legacy-carriers har gjort, og de har oprerert i den tryggeste tidsalderen til luftfarten. Det sier bare noe om manglende innsikt i luftfartssikkerhet om man oppriktig tror at statistikk på "hull-losses" har noe som helst med sikkerhet å si. Det er parameterene som ligger rundt operasjoner som er det essensielle. Hvor mange sikkerhetslag man vil ha, og kvaliteten på disse.

har jeg jobb om 3 mnd?
Det hänger på kontraktet.

Kan jag överleva om jag inte väljer att ta en Go around?

Kan jag överleva om jag inte väljer att flyga till en annan flygplats?

Är pengarna viktigare än mitt liv?​

Med ditt resonemang kan många konsulter (som är också inhyrd eller egen företagare) också vara oroliga om sitt kontrakt förlängs eller ej och vara rädda att göra fel jämnt.
I forumet verkar det finnas en och annan konsulter i olika branscher därför vill jag gärna höra om vad de tycker.

Toppen