Senaste nytt

Debatt om flygets anställningsvillkor

Som sagt anställningstryggheten har inget med säkerhet att göra.
Finns många olyckor där personalen varit mycket erfaren och jobbat på "säkra" bolag.

Titanic är väl annars det mest kända exemplet, osänkbart och en kapten som var mycket erfaren.

Annars får man väl styra det politiskt genom vilotidsregler och dylikt.

Tänk efter noga en gång till. Självklart har anställningstryggheten med flygsäkerheten att göra. Jobbar du via ett bemanningsbolag så varken vågor du eller har du möjlighet att komma med kritik. Du vågar inte ens sjukskriva dej om du är sjuk. Kom inte och påstå att detta och mycket annat i en otrygg anställning inte påverkar ditt sätt att utföra ett bra arbete. Alla människor är inte robotar.

If you ever thought that aviation is protected against ‘mala fide’ management and practices. It's not. | European Cockpit Association (ECA)

"The pilot profession has often been glorified as one of the most prestigious: high pay, professionalism, respect, high social status. The qualifications and skills required to become a pilot, and the enormous responsibility they carry, somehow, let us think that aviation – and its employees – are protected against mala fide management, exploitation and bad labour conditions. Well, they are not. Pilots have not escaped the perverse logic dominating the entire industry – cheap, cheaper, cheapest, and if possible – for free."

Tänk efter noga en gång till. Självklart har anställningstryggheten med flygsäkerheten att göra. Jobbar du via ett bemanningsbolag så varken vågor du eller har du möjlighet att komma med kritik. Du vågar inte ens sjukskriva dej om du är sjuk. Kom inte och påstå att detta och mycket annat i en otrygg anställning inte påverkar ditt sätt att utföra ett bra arbete. Alla människor är inte robotar.

Helt rätt att alla inte är robotar men genom att bara anställa robotar så blir det hela inget problem.
Anställ Asiatiska piloter för de är vana vid dåliga förhållanden istället för en svensk SAS pilot som vill ha trygghet och bullfika på fredagar så är det hela löst. Även asiater vill göra sitt bästa och ffa så är även de kunniga och erfarna.
Många ggr kan man läsa genom rader att vissa menar att billigt alltid är lika med dåligt. Jag beg to differ.

Helt rätt att alla inte är robotar men genom att bara anställa robotar så blir det hela inget problem.
Anställ Asiatiska piloter för de är vana vid dåliga förhållanden istället för en svensk SAS pilot som vill ha trygghet och bullfika på fredagar så är det hela löst. Även asiater vill göra sitt bästa och ffa så är även de kunniga och erfarna.
Många ggr kan man läsa genom rader att vissa menar att billigt alltid är lika med dåligt. Jag beg to differ.

Det är upp till dej om du vill flyga med robotar eller asiatisk besättning. Men om jag väljer SAS vill jag att det är skandinavisk besättning eftersom det är ett skandinaviskt bolag. Jag betalar även lite mer för detta om det skulle behövas.

Det är som du säger inte alltid att billigast är sämst, men oftast. Avies var ju billigast vid upphandling av inriksesflyg, var dom bäst? Nej dom var sämst visade det sej!

OK, då pratar vi endast om ökad risk, inte om några haverier pga osäker anställning (för det inte finns någon statistik).

Bl a SAS hade problem med piloter som inte var nyktra förut.

Man kan säga så här, piloterna som är inhyrda eller egen företagare förlorar sitt kontrakt direkt efter sådan händelse därför tror jag att de sköter sig när det gäller alkoholproblem.
Sedan flygbolag med egen anställda kan inte bara sparka ut personal som har alkoholproblem, utan de måste skicka den personen till någon slags rehabiliteringsprogram och HOPPAS att det inte händer igen.

När man pratar om ÖKAD risk (för vi inte talar om haverier enligt statistik då) är det inte farligt med fast anställda piloter i så fall?

OK, då pratar vi endast om ökad risk, inte om några haverier pga osäker anställning (för det inte finns någon statistik).

Bl a SAS hade problem med piloter som inte var nyktra förut.

Man kan säga så här, piloterna som är inhyrda eller egen företagare förlorar sitt kontrakt direkt efter sådan händelse därför tror jag att de sköter sig när det gäller alkoholproblem.
Sedan flygbolag med egen anställda kan inte bara sparka ut personal som har alkoholproblem, utan de måste skicka den personen till någon slags rehabiliteringsprogram och HOPPAS att det inte händer igen.

När man pratar om ÖKAD risk (för vi inte talar om haverier enligt statistik då) är det inte farligt med fast anställda piloter i så fall?

Det ena utesluter inte det andra, bara för att en del piloter har vissa specifika problem innebär inte detta att det inte finns andra problem på andra delar av skalan.
Problematiken är inte lika för båda grupperna (även om det givetvis skulle kunna vara så också). Att säga som du att "inhyrda" piloter är bättre är säkrare pga att dom inte vågar komma fulla till jobbet då dom kommer att mista sina kontrakt kan vara sant.

Men det säger inget om det faktum att inhyrda piloter som är rädda att vara "besvärliga" om dom påtalar säkerhetsbrister också riskerar sina kontrakt, och därför avstår att påtala dom, detta enligt piloter själva och oberoende rapporter.

Det kan vara en ren slump att inget har hänt ännu......eller det kan vara risker som är försumbara, detta vet vi inget om just nu. Om man däremot ska "benchmarka" mot andra branscher som tex, vård, bygg, sjöfart så skulle jag säga att detta borde vara ett mycket stort problem även inom flyget!

Det kan vara en ren slump att inget har hänt ännu......eller det kan vara risker som är försumbara, detta vet vi inget om just nu.
Det är just min poäng. Risken finns, det är jag helt medveten om. Är det påtagligt eller försumbart, just det är frågan.
Jag är inget emot att säkerheten höjs men inte för varje pris.
Hade flygsäkerheten var så viktig i sin absurdum, hade vi tvingats att åka helt nakna och flygbolaget inte fick servera/sälja något ombord för att minska terror-risken.

sedan får man nog skilja på säkerhet och säkerhet.
Plus att man bör nog sätta "riksen" i sitt rätta perspektiv.
Brukar alltid småle åt mig själv när jag pustar ut efter att ha landat för att sedan ta en taxi i Kina (utan säkerhetsbälte)

Som jeg læste et af de første indlæg i tråden var det kun en frygt for en øget risiko...

En lille fjer kan blive til fem høns

Accident Causation Model - AviationKnowledge

Dette er et fint eksempel:
Air Midwest Flight 5481 - Wikipedia, the free encyclopedia

Og denne:
Swissair Flight 111 - Wikipedia, the free encyclopedia

Man "tror" man har mange sikkerhetssystemer som skal plukke opp farene, og sikkerhetssystemene skal overlappe hverandre. Det betyr ikke at systemet er "failproof", for plutselig er "all the planets aligned" og man får et gjennombrudd gjennom sikkerhetsbarrieren = krasj/ulykke.

Toppen