D
Deleted member 4971
Guest
En brännande fråga inte minst med tanke på strejken inom Norwegian. SAS på tur härnäst? Hur påverkas egentligen säkerheten inom flyget när anställningsvillkoren blir sämre, fler arbetstimmar, lägre löner? Något jag tänkt på rätt mycket, och personligen har jag länge haft en känsla att det påverkar säkerheten negativt. Men är det egentligen så? Ryanair har enligt Wikipedia 1300 flygningar om dagen, och visst har dom haft sin beskärda del av olyckor när jag kikar på avherald, men inte någonting som egentligen sticker ut förutom möjligen att man i några fall tankat för lite.
När jag googlar omkring kan jag möjligen hitta ett fall som stödjer min teori, Colgan Air 3407 i USA. Men inte ens där är det väl helt vattentätt. Säger väl emot mig själv i ett tidigare inlägg, efter att ha studerat rapporten lite närmare.
Colgan Air Flight 3407 - Wikipedia, the free encyclopedia
http://www.nytimes.com/2009/05/14/nyregion/14pilot.html?_r=0
"The NTSB determined that the accident was caused by the pilots' inability to respond properly to the stall warnings."
"The board further found that: "The pilots' performance was likely impaired because of fatigue, but the extent of their impairment and the degree to which it contributed to the performance deficiencies that occurred during the flight cannot be conclusively determined."
Insändare från 1998, en person undrade ungefär det jag undrar och får följande till svar
Pilot Pay vs. Accident Rates
"We know that pilot error is the prime factor in the majority of accidents (60 to 80%) and that distraction is the prime factor in pilot error. Well-paid pilots would be less distracted and safety would, therefore, be improved. The problem is that, in over 25 years of air safety research, I have never seen any data that supports the theory."
Haft mycket fördomar om lågprisbolag och säkerhet, men ju mer jag läser i ämnet får det mig att egentligen börja fundera på hurvida det verkligen är så.
När jag googlar omkring kan jag möjligen hitta ett fall som stödjer min teori, Colgan Air 3407 i USA. Men inte ens där är det väl helt vattentätt. Säger väl emot mig själv i ett tidigare inlägg, efter att ha studerat rapporten lite närmare.
Colgan Air Flight 3407 - Wikipedia, the free encyclopedia
http://www.nytimes.com/2009/05/14/nyregion/14pilot.html?_r=0
"The NTSB determined that the accident was caused by the pilots' inability to respond properly to the stall warnings."
"The board further found that: "The pilots' performance was likely impaired because of fatigue, but the extent of their impairment and the degree to which it contributed to the performance deficiencies that occurred during the flight cannot be conclusively determined."
Insändare från 1998, en person undrade ungefär det jag undrar och får följande till svar
Pilot Pay vs. Accident Rates
"We know that pilot error is the prime factor in the majority of accidents (60 to 80%) and that distraction is the prime factor in pilot error. Well-paid pilots would be less distracted and safety would, therefore, be improved. The problem is that, in over 25 years of air safety research, I have never seen any data that supports the theory."
Haft mycket fördomar om lågprisbolag och säkerhet, men ju mer jag läser i ämnet får det mig att egentligen börja fundera på hurvida det verkligen är så.