Senaste nytt

Datum fastställt för SAS A350 första ordinarie avgång, Köpenhamn-Chicago 28 januari 2020

I och med att man nu har offentliggjort detta så kan man ju säga att SAS har två stycken A340 över fr o m den 7e februari. Då borde det väl inte vara långt borta innan man också kommunicerar hur många A340 man kommer att behålla och vilka nya linjer man kommer att öppna?
Men, så klart, om man väljer att skrota de första överblivna A340 så kan det väl ta ytterligare något år innan man startar upp något nytt, om man över huvud taget väljer att behålla någon av maskinerna. Det är kanske inte så säkert längre.

En A340 ska man ju ha som reservmaskin, och en A340 ska man skrota (LN-RKP).

Det är de fyrmotoriga A340 som kommer hållas kvar på marken i första hand. Den nya A330E utgår jag från kommer gå i full produktion så fort som möjligt. Det är också A340 som kommer ersättas bit för bit av A350 planen när de kommer. I dagens läge är A340 maskinernas bränsletörst en stor och tung kostnadspost.

Låter otroligt att man sätter en bränslesnål A330E på marken och behåller en törstig A340 i ordinarie produktion tycker jag.

Nu vet jag inte vart jag läst det, men när LN-RKP lämnar så kommer det inte bli något specifikt plan som har reserv uppdraget utan det kommer snurra på alla långdistansplanen, dock säkerligen i första hand någon A340 då de är törstiga.

Bifogar en bild från senaste kvartalsrapporten. SAS räkneskapsår räknas från 1 november - 31oktober. Således ses att SAS får 4 A350 samt 2 A321neo LR under denna tiden. Detta borde medför att någon/några fler A340 kommer lämna flottan nästa år (om det inte startas flera nya långlinjer) :)
Screenshot_20190616-110345.png

Hur fort SAS gör sig av med A340 beror också på hur stora kostnader de har för dem. Var det inte så att flera av dem är betalda och därmed billiga att inneha?

Låter otroligt att man sätter en bränslesnål A330E på marken och behåller en törstig A340 i ordinarie produktion tycker jag.
Det var därför jag skrev ”reserv”
Det kommer givetvis alterneras vilken kärra som står på backen. Beroende på servicebehov med mera.

Hur fort SAS gör sig av med A340 beror också på hur stora kostnader de har för dem. Var det inte så att flera av dem är betalda och därmed billiga att inneha?

Joo, de är väl avbetalda, men de har också närmast noll marknadsvärde, så de är "billiga" att äga om man bara räknar i excel.

Hade jag drivit flygbolag hade jag behållit varje A340 som reserv/charter/peak och skrotat ut dem när det blev dags för större underhåll. Eftersom underhållsperioder styrs av flygtimmar/flygcykler så borde A340-flottan kunna stå i en hangar rätt länge.

Man købte LN-RKP for at kunne tage reservedele derfra (bl.a. engines). Så giver det jo ingen mening at begynde at skille sig af med A340'erne nu? Samtidig har man opgraderet alle 340 med nye kabine. Hvis man havde valgt at udfase disse tidligt, hvorfor så foretage denne opgradering - man fastholdt jo RKP i anden konfiguration, da man vidste den skulle udfases i 2019.
Jeg tror/håber de fastholder A340 og etablererer nye sæsonruter ...

Toppen