Senaste nytt

Datum fastställt för SAS A350 första ordinarie avgång, Köpenhamn-Chicago 28 januari 2020

Även om jag bara ska ner och vända med samma plan?

Ja. Transit visum funkar endast Land A - Kina - Land B.

Ja, dock ska t.ex. CPH-PEK-HKG-CPH funka som omväg och slippa visumkravet. HKG räknas inte till Kina i det fallet.

Nja, stämmer verkligen det? Det gäller att skilja på <24h TWOV (Detta) och <24h TWOV (det ni diskuterar)


Baserat på denna tråd så bör det fungera - https://www.businessclass.se/forum/...e-plan-utan-att-ansöka-kinesiskt-visum.34313/ - men mig veterligen så har ingen här testat ännu.

Med det sagt så får du gärna testa. Personligen så är jag inte jättesugen på att agera försökskanin ;)
 
Nja, stämmer verkligen det? Det gäller att skilja på <24h TWOV (Detta) och <24h TWOV (det ni diskuterar)


Baserat på denna tråd så bör det fungera - https://www.businessclass.se/forum/...e-plan-utan-att-ansöka-kinesiskt-visum.34313/ - men mig veterligen så har ingen här testat ännu.

Med det sagt så får du gärna testa. Personligen så är jag inte jättesugen på att agera försökskanin ;)

Är risken att jag inte blir ivägsläppt från CPH? Kommer jag bara på planet så är det ju lugnt, det värsta som kan hända då är ju att jag blir nekad inresa och påkastad första plan tillbaka, som jag ju redan har boardingkort till ;)
 
Är risken att jag inte blir ivägsläppt från CPH? Kommer jag bara på planet så är det ju lugnt, det värsta som kan hända då är ju att jag blir nekad inresa och påkastad första plan tillbaka, som jag ju redan har boardingkort till ;)

Det skulle väl vara risken, då de kanske inte kan reglerna. Man får då kanske visa att reglerna faktisk är okej.

Betyder det att om jag bokar på en sträcka CPH-ARN på hemresan så är det lugnt.

Då blir resan DK-Kina-SE, med en transit i Kina på 3 timmar :) objektivt en rätt suspekt resa :)

Nej, då blir resan forfarande Danmark-Kina-Danmark(-Sverige).
Men du behöver troligtvis inget visum för en sådan resa med 3h i Kina med hänvisning till det jag skrev. Det är två olika regler.
 
Du kan boka på i andra änden för att vara säker, d v s
CPH-PEK-NRT-PEK-CPH
Då får du 2 st TransitWithoutVisa om max 144h styck.

Men det bör även fungera med vändande kärra då man använder "featuren" att man kan göra visumfri (airside) transit på Beijing. Detta funkar dock troligen inte på t ex PVG där man alltid måste ut landside.
 
Nja, stämmer verkligen det? Det gäller att skilja på <24h TWOV (Detta) och <24h TWOV (det ni diskuterar)

Jag antar att du menar <24 h vs. >24 h.


Baserat på denna tråd så bör det fungera - https://www.businessclass.se/forum/...e-plan-utan-att-ansöka-kinesiskt-visum.34313/ - men mig veterligen så har ingen här testat ännu.

Informationen är tre år gammal. Jag har sökt runt lite men inte hittat någon annan källa som styrker att TWOV skulle gälla vid in- och utresa till samma land. Med det sagt så hittar jag inte heller längre någon länk där man får TIMATIC-data utskrivet direkt på samma sätt som var möjligt förut.

Här är ett exempel på källor som säger att 24-timmarsregeln gäller bara vid transit mellan två olika länder:



Transit Visa Exemptions in China: 24 Hour, 72 Hour, and 144 Hour Options - China Briefing News

Kort sagt: Jag skulle inte försöka.
 
Du kan boka på i andra änden för att vara säker, d v s
CPH-PEK-NRT-PEK-CPH
Då får du 2 st TransitWithoutVisa om max 144h styck.

Men det bör även fungera med vändande kärra då man använder "featuren" att man kan göra visumfri (airside) transit på Beijing. Detta funkar dock troligen inte på t ex PVG där man alltid måste ut landside.

Transit airside låter ju vettigt, då borde det ju vara lugna puckar.

Att boka på i andra änden blir ju inte helt optimalt sätt till poängkostnad för resan och att jag inte kan åka med vändande plan.
 
Toppen