Senaste nytt

Datum fastställt för SAS A350 första ordinarie avgång, Köpenhamn-Chicago 28 januari 2020

Canadien

Medlem
Kan man verkligen gör airside transit i PEK?
Ja, jag gjorde det senast i April. I och för sig från Japan och vidare till Tyskland så det hade kunnat gå under 144h-transit, men jag fyllde inte i 144h-papperet utan bara transit, och det är en speciell kö med automatisk passkontroll för de som ska göra airside transit, därefter som skrivits ovan ned för trappan och en säkerhetskontroll.
 

bankb

Medlem
Ja, jag gjorde det senast i April. I och för sig från Japan och vidare till Tyskland så det hade kunnat gå under 144h-transit, men jag fyllde inte i 144h-papperet utan bara transit, och det är en speciell kö med automatisk passkontroll för de som ska göra airside transit, därefter som skrivits ovan ned för trappan och en säkerhetskontroll.

Super! Bästa tänkbara, egen upplevelse i närtid, tack för input. Då får det bli PEK, är ju en längre flight och när syftet är att prova ett flyg är ju längre flight bra :)
 

Canadien

Medlem
Super! Bästa tänkbara, egen upplevelse i närtid, tack för input. Då får det bli PEK, är ju en längre flight och när syftet är att prova ett flyg är ju längre flight bra :)
Detta är dock Kina, så de kan ha ändrat reglerna fram tills du ska resa... Kul att någon vågar sig på detta, du kan behöva argumentera lite i checkin på CPH.
 

bankb

Medlem
Detta är dock Kina, så de kan ha ändrat reglerna fram tills du ska resa... Kul att någon vågar sig på detta, du kan behöva argumentera lite i checkin på CPH.

Det är ju det jag är mest orolig för, att inte komma på i Köpenhamn, kommer jag väl på där så kommer jag ju alltid hem :)

I värsta fall har det kostat 60k poäng och 450 kr i skatter och avgifter. Men besvikelsen att inte få prova A350 är ju det som är det allra värsta. Får hoppas att mina 6 år som EBD gör att ground staff är lite medgörliga i Köpenhamn :)
 

Canadien

Medlem
Om jag minns rätt så skulle man scanna sitt pass och sedan nästa flights boardingkort i automatspärren för airside transit i Peking, här kan du få problem om du inte lyckats få ut boardingkort för returen antingen i CPH eller på mobilen eller utskrivet på lånedatorn i loungen e t c. Har ingen koll på om det finns någon transitdesk i Peking airside som kan fixa detta.
Det fanns också immigrationspersonal vid automatspärrarna så kanske de kan släppa in dig om du kan uppvisa något slags bokningsbekräftelse/itinerary för returen.
Jag hade kört på, kul att utmana ödet lite om man inte har så bråttom.
 

ludde

Medlem
Om jag minns rätt så skulle man scanna sitt pass och sedan nästa flights boardingkort i automatspärren för airside transit i Peking, här kan du få problem om du inte lyckats få ut boardingkort för returen antingen i CPH eller på mobilen eller utskrivet på lånedatorn i loungen e t c. Har ingen koll på om det finns någon transitdesk i Peking airside som kan fixa detta.
Det fanns också immigrationspersonal vid automatspärrarna så kanske de kan släppa in dig om du kan uppvisa något slags bokningsbekräftelse/itinerary för returen.
Jag hade kört på, kul att utmana ödet lite om man inte har så bråttom.
Jag blev fast några timmar innan passkontrollen för transit i Peking i januari när jag flög ARN-FRA-PEK-BKK för att jag saknade boardingkort till Bangkok. Varken i incheckningen på Arlanda eller i FCT på Frankfurt kunde de skriva ut boardingkort för PEK-BKK. Transitdisken i Peking kunde inte skriva ut något boardingkort förrän incheckningen för fighten öppnade tre timmar innan avgång. Så efter att jag väntat några timmar ringde de ett samtal och handskrev(!) ett boardingkort på Thai-papper som jag kunde visa upp i transit-passkontrollen och säkerhetskontrollen. Det fick jag tyvärr lämna ifrån mig i gaten sen till förmån för ett utskrivet.

Inget jättespännande äventyr ärligt talat. :)
bc11376c3f996fe72014ba9cc0b33381.jpg
 
Toppen