Senaste nytt

Dansk jättestrejk 2018-MAJ-06, kommer det att påverka flygresandet i landet?

Ja, i tider av extra röstfiske-flygskatter och annan politisk oreda i landet Sverige så undrar man när MMX försvinner. Men för varje strejk som varslas så känns det ändå ganska skönt att ha lilla Sturup kvar i landet!

De flesta tillfällen kan jag förstå kritik mot strejk, men i detta fall vill Danmarks regioner öka arbetstiden med 7% och inte höja lönerna som de gör inom det privata, efter att de förhandlat i väldigt lång tid och jag kan ändå ställa mig bakom det - också om det betyder att flygen inte går och tågen står stilla (men så kommer jag också bli locked-out om strejken blir verklighet).

Danmark är klart konfliktledande i Norden.

Antalet förlorade arbetsdagar på grund av konflikt, per 1 000 anställda under åren 2008-2016

Danmark 1 089
Norge 528
Finland 314
Sverige 44

News Øresund Sverige » Danskar strejkar mest i Norden – mycket mer än svenskar

Danskarna är ändå tunnisar jämfört med fransoserna (som f.ö. är i full gång med en jättestrejk just nu)

Air France bosses have shirts ripped from their backs as they escape furious employee mob - Telegraph

Fransmännen är ju hopplösa med sina strejker. Den där revolutionen 1789 har satt griller i huvudet på varenda fransman.

Toppen