Senaste nytt

Dagflyg till Asien

kretskort

Ny medlem
Jag planerar en resa till Shenzhen (som gränsar till Hong Kong) i höst. För att göra resan lättare försöker jag hitta flyg under dagtid, vilket hittills har gett följande alternativ.

Direkt till Asien
Thai Airways avgår från Arlanda efter lunch med ankomst i Bangkok tidigt på morgonen (midnatt svensk tid) efter cirka 11 timmars flygtid. Efter minst en övernattning verkar det sedan finnas gott om flyg vidare till Hong Kong med flygtid på under 3 timmar.

Via Mellanöstern
Qatar Airways och Emirates avgår från Arlanda på eftermiddagen med ankomst i Doha respektive Dubai runt midnatt efter cirka 6 timmars flygtid. Efter minst en övernattning finns det sedan förmiddagsflyg till Hong Kong med en flygtid på drygt 7 timmar. Båda flygbolagen har rabatterade hotell, men Qatar Airways verkar ha bättre villkor.

Direkt från Europa
Air China, Shenzhen Airlines och Hainan Airlines har direktflyg dagtid till Shenzhen från Frankfurt, Barcelona, London, Rom, Milano, Madrid, Wien, Budapest, Paris och Bryssel. Cathay Pacific har direktflyg dagtid till Hong Kong från London, Manchester, Amsterdam, Frankfurt, Zurich, Milano, Madrid och Rom. Flygtid på 11 till 12 timmar med ankomst tidigt på morgonen lokal tid. Kräver flyg dagen innan inom Europa och övernattning i anslutning till flygplatsen.

Inget av alternativen känns klockrent (men det gör inte heller att flyga på natten), utan beror på hur det fungerar praktiskt med byte, hotell och ankomst. Söker därför erfarenheter och åsikter om dessa eller andra alternativ (både för- och nackdelar).

Har du provat att definiera när du vill landa och sedan söka/räkna baklänges för att se vad du hittar? Men generellt är det svårt att hitta dagflyg österut när flygtiden blir uppåt tio timmar eller mer, så fundera på när under resan det är minst påfrestande att det är natt och mörkt ute.

Tror det blir svårt att hitta ett dagflyg från Skandinavien till ostasien om du vill flyga österut.
"Jorden är rund och snurrar"...
Dock kan man kanske hitta dagflyg om du tittar på att flyga västerut från Skandinavien dvs "follow the sun".

Cathay Pacific flyger ju flera dagflyg till HKG (AMS, LHR, ZRH, CDG åtminstone)
Sen kan man åka vidare med färja (från Airside om jag minns rätt) till Shenzhen!
Då åker du jättetidigt från ARN, sen startar runt lunch från Europa och landar 12h senare i HKG.
Blir inte mer dagflyg än så om man ska åka österut

Jag letar alltid nattflyg istället på långa rutter till asien. Tycker det är en fördel att kliva på planet sent på kvällen, äta middag och sedan försöka sova så gott det går.
Man brukar då även komma fram på eftermiddagen, dvs redo för att hålla sig uppe några timmar innan det är läggdags i lokal tid.

Jag är också en som föredrar dagflyg om jag inte flyger Biz, sover så förbannat dåligt på flygen (oftast inte alls) och det är en riktig pina att sitta där i stolen när man är trött och försöka vrida och vända på sig. Du borde ju hinna med ett byte t.ex. i Amsterdam om du tar ett morgonflyg till Amsterdam och sedan vidare till Hong Kong.

Jag ska själv flyga denna rutt med Cathay om några veckor.

Teorin är framförallt att det blir extra jobbigt att flyga långt när det sker utanför ordinarie dygn. Det vill säga när man behöver gå upp väldigt tidigt på morgonen, vara vaken under lång tid eller sova under flygresan (i allmänhet men särskilt om man i praktiken bara sover halva natten). Med dagflyg menar jag därmed inte när det är ljust ute, utan att resa mellan cirka 08:00 och 00:00 svensk tid. Även om ankomst lokal tid också påverkar byte, hotell och transport.

Det som krånglar till det lite är att även om jag går upp tidigt och så kan jag inte ta mig till Arlanda rimligt innan 08:00 (därmed hinner jag inte heller med flyg till Amsterdam) och även om jag kommer fram i Hong Kong vid midnatt svensk tid så tar det minst 2 till 4 timmar innan jag är i Shenzhen. Så i praktiken kommer jag då vara vaken i upp mot 24 timmar där de sista timmarna blir landning, avstigning, väntan, byte(n), gränskontroll(er), biljetter, taxi och incheckning på hotell.

Vad jag gjort tidigare är att direkt ta in på hotell i Hong Kong, fast då efter senare flyg. Det går, men det blir två resdagar i alla fall. Då tänker jag att jag lika gärna kan dela upp det från början. Om jag flyger dagen innan i Europa, direkt till Bangkok eller via Mellanöstern så kan jag undvika både att gå upp väldigt tidigt, att behöva sova under flygresan och de värsta restimmarna.

Flyg via Frankfurt samma dag skulle bli att åka hemifrån runt 6:00, för att lyfta 10:00 och efter byte landa 01:30 i Hong Kong svensk tid (med ganska små marginaler). Om jag i stället flyger till Frankfurt dagen innan så hinner jag med flyget 12:00 som landar 23:30 i Shenzhen svensk tid. Dock måste jag då ta in på hotell, vilket airside kostar mer än 3000 kr för ett litet rum och som man måste lämna innan 08:00. Kanske är det då lika bra att bo utanför flygplatsen, men frågan blir då också om det finns någon bättre stad i Europa att just göra byte över natten i?

Direktflyg till Bangkok går 13:00 från Arlanda med ankomst 23:45 svensk tid. Så det blir en liknande resa men jag får minst en övernattning i Bangkok i stället för i Europa. Eventuellt är det både billigare och roligare. Dock så blir det troligen krångligare med transport, visum, tidszon och annat.

Mellantingen är via Mellanöstern. Flyg till Doha går 17:15 och tar 6 timmar. Rabatterat hotell till bra pris eventuellt flera dagar, men sedan längre flyg 08:30 på morgonen till Hong Kong. Så det blir ändå två långa dagar med okänt mervärde.

Igen, Air China ARN-PEK-SZX... Dom lyfter från ARN vid 19 om jag minns rätt och dom borde ha en del flyg mellan PEK-SZX, så kanske 2-3h mellanlandning där. Borde vara framme tidig em.

Istället för att bara klaga, kanske skriv från hela början vad du vill ha eller vad för kriterier du önskar, så slipper folk gissa sig fram ;)

Toppen