Senaste nytt

Dagflyg till Asien

Om jag skulle behöva ta en övernattning "på vägen" så skulle jag försöka ta den så nära resmålet som möjligt, detta för att få igång tidsomställningen så fort det går.
Det är en bra poäng. Via Europa eller Mellanöstern så blir det liknande tidszon längre och morgonflyg när man för tidsomställningen ska börja dagen senare. Via Bangkok borde man kunna ta in 2-4 timmar per dag genom att börja dagen tidigare och ha ett något längre dygn. Det skulle även gå via Beijing om man stannar där, med det blir många timmar att ta in på en gång.

Det blev Air China med övernattning i Beijing. Inget rent dagflyg då det gick 18:20 men det var överkomligt att hålla mig vaken tills jag nådde flygplatshotellet ungefär kl 03 svensk tid. Fortsatte sedan till Shenzhen nästa morgon för ankomst på hotellet där runt kl 12 kinesisk tid. Som jag nämnde i en annan tråd så fungerade visumfritt, digitalt ankomstkort och incheckning av bagage hela vägen bra. Däremot var det lite knepigt att boka resan (det blev till slut en multi-city biljett), flygplatshotellet var inte så bra och lång väntan på Arlanda för att ha tillräckligt med marginal för tåget.

Summerat så går det att göra en sådan här resa utan att behöva sova på flyget eller åka på morgonen men de extra arrangemangen, tiden och utgifterna blir en kostnad i sig vilket då ändå blir en utmaning. Nästa gång blir det troligen att pröva att resa via någon stad i Europa.

Toppen